University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Analysis of the French ecological discourse: a semantic and pragmatic approach

General data

Course ID: 3201-ADE-OG
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Analysis of the French ecological discourse: a semantic and pragmatic approach
Name in Polish: Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: Courses in foreign languages
General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: French
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Bez wątpienia terminy związane z ekologią są wszechobecne w mediach. Ich właściwe zrozumienie wymaga nie tylko analizy pojęcia „ekologia” oraz jego pola semantycznego, ale także znajomości słownictwa związanego z tą dziedziną, które się nieustannie rozwija pod wpływem zapożyczeń lub neologizmów. Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęć, które kryją się pod terminem „ekologia”: ideologii, semantyki, pragmatyki, ewolucji słownictwa oraz percepcji leksyki ekologicznej.

Full description: (in Polish)

Po zapoznaniu się z teorią, na zajęciach będziemy badać i opisywać słownictwo występujące we francuskojęzycznych mediach, w szczególności kolokacje rzeczownikowe z przymiotnikiem „ekologiczny” i ich quasi synonimy.

Podstawowe zagadnienia:

• wprowadzone zostaną podstawowe dla podjętej tematyki badań zagadnienia teoretyczne oraz założenia teoretyczno-metodologiczne, które posłużyły do opisu zebranego materiału (m.in. L. Guilbert (1973), J.-F. Sablayrolles (1996, 2000, 2011), S. Mejri (2000, 2005, 2011) i M.-F. Mortureux (1994, 2011);

• wprowadzone zostaną proponowane przez francuskich leksykologów klasyfikacje procesów słowotwórczych, np. neologizmy formalne, semantyczne, wzbogacania systemu języka przez zapożyczenia oraz różnorodne derywacje;

• omówione zostaną mechanizmy i zasady tworzenia nowych jednostek leksykalnych, tzw. neosemantyzmów, w których główną rolę odgrywają metafory i metonimie oraz relacje hierarchiczne między leksemami, tj. zjawisko hiperonymii i hiponimii, a także teoria prototypu;

• badana będzie problematyka synonimii, ze szczególnym uwzględnieniem synonimii w kontekście;

• zaprezentowane zostaną badania sytuujące się w nurcie obecnie rozwijanym przez S. Moirand (2000, 2007) i M. Veniard (2013);

• omówiony zostanie problem rozpowszechniania i popularyzacji przez media terminów specjalistycznych oraz motywacji w tworzeniu tzw. neologizmów medialnych;

• zebrany materiał zostanie poddany analizie (w formie warsztatowej).

Bibliography: (in Polish)

Literatura zostanie podana na zajęciach.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu i zaliczeniu wykładu student:

1. zna teorie przedstawianych badaczy,

2. potrafi zastosować metodologię naukową do analizy dyskursu,

3. umie analizować przedstawiony korpus.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Aktywne uczestnictwo w zajęciach,

- test wyboru na koniec semestru.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)