Analysis of the French ecological discourse: a semantic and pragmatic approach
General data
Course ID: | 3201-ADE-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Analysis of the French ecological discourse: a semantic and pragmatic approach |
Name in Polish: | Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: |
Courses in foreign languages General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | French |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Bez wątpienia terminy związane z ekologią są wszechobecne w mediach. Ich właściwe zrozumienie wymaga nie tylko analizy pojęcia „ekologia” oraz jego pola semantycznego, ale także znajomości słownictwa związanego z tą dziedziną, które się nieustannie rozwija pod wpływem zapożyczeń lub neologizmów. Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęć, które kryją się pod terminem „ekologia”: ideologii, semantyki, pragmatyki, ewolucji słownictwa oraz percepcji leksyki ekologicznej. |
Full description: |
(in Polish) Po zapoznaniu się z teorią, na zajęciach będziemy badać i opisywać słownictwo występujące we francuskojęzycznych mediach, w szczególności kolokacje rzeczownikowe z przymiotnikiem „ekologiczny” i ich quasi synonimy. Podstawowe zagadnienia: • wprowadzone zostaną podstawowe dla podjętej tematyki badań zagadnienia teoretyczne oraz założenia teoretyczno-metodologiczne, które posłużyły do opisu zebranego materiału (m.in. L. Guilbert (1973), J.-F. Sablayrolles (1996, 2000, 2011), S. Mejri (2000, 2005, 2011) i M.-F. Mortureux (1994, 2011); • wprowadzone zostaną proponowane przez francuskich leksykologów klasyfikacje procesów słowotwórczych, np. neologizmy formalne, semantyczne, wzbogacania systemu języka przez zapożyczenia oraz różnorodne derywacje; • omówione zostaną mechanizmy i zasady tworzenia nowych jednostek leksykalnych, tzw. neosemantyzmów, w których główną rolę odgrywają metafory i metonimie oraz relacje hierarchiczne między leksemami, tj. zjawisko hiperonymii i hiponimii, a także teoria prototypu; • badana będzie problematyka synonimii, ze szczególnym uwzględnieniem synonimii w kontekście; • zaprezentowane zostaną badania sytuujące się w nurcie obecnie rozwijanym przez S. Moirand (2000, 2007) i M. Veniard (2013); • omówiony zostanie problem rozpowszechniania i popularyzacji przez media terminów specjalistycznych oraz motywacji w tworzeniu tzw. neologizmów medialnych; • zebrany materiał zostanie poddany analizie (w formie warsztatowej). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zostanie podana na zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu i zaliczeniu wykładu student: 1. zna teorie przedstawianych badaczy, 2. potrafi zastosować metodologię naukową do analizy dyskursu, 3. umie analizować przedstawiony korpus. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Aktywne uczestnictwo w zajęciach, - test wyboru na koniec semestru. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by University of Warsaw.