University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Accessibility of Live Events

General data

Course ID: 3201-WDW-OG
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Accessibility of Live Events
Name in Polish: Wstęp do dostępności wydarzeń
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is to introduce students to basics of organization of live events involving i.a. people with disabilities.

Students will have the opportunity to learn about the specifics of providing events’ accessibility for different groups of recipients. They will learn i.a. about principles of providing accessibility of content (i.g. audio description, sign language, subtitles, audio subtitles),

material adaptation (e.g. Braille, easy-to-read text, high contrast), use of equipment (e.g. induction loop). As part of the classes, students learn about good practices used in Poland and around the world, monitor accessibility issues and solve practical tasks.

Full description:

Issues discussed include:

- legal basis for events’ accessibility

- characteristics of various groups of events’ participants (i.a. people with disabilities such as physical, eyesight, hearing, intellectual, elderly, parents / carers) in terms of their diverse communication, digital, architectural and transport needs

- principles of providing accessibility of content (e.g. audio description, sign language, subtitles, audio subtitles, audio introduction), adaptation of materials (e.g. Braille, easy-to-read text, high contrast), use of equipment (e.g. induction loop)

- principles of space accessibility (architecture, transport)

- principles of digital accessibility (websites, mobile applications, digital documents)

- principles of event’s accessibility for people with visual disabilities and foreign participants

- principles of event’s accessibility for people with hearing disabilities

- event’s accessibility at every organizational stage

- tools supporting the organization of accessible events

Number of hours involved:

- 30 contact hours

- self-study: 30 hours

Total: 60 hours

Bibliography:

Publikacje/ Publications

Kowalski Kamil, Projektowanie bez barier – wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji

Szczygielska Monika, Dutka Łukasz (2019) Historia napisów na żywo tworzonych metodą respeakingu w Polsce W: K. Hejwowski, K. Dębska, D. Urbanek (Eds.), Tłumaczenie wczoraj, dziś i jutro (pp.129-164). Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW

Szczygielska Monika (2016) Dostępne multimedia, Warszawa: Fundacja Widzialni

Szczygielska Monika i.in. (2015) Dostępne wydarzenia w praktyce, Warszawa: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Szczygielska, M., & Kalata Zawłocka, A. (2020) Guidelines on the provision of sign language interpreting in the media in times of crisis. Institute of Applied Linguistics, University of Warsaw. Warsaw.

Prawo polskie/ Polish law

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Rozdział II Art. 32 (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848)

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696)

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1243)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. 2014 poz. 464)

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w programach telewizyjnych (Dz.U. 2022 poz. 982)

Dokumenty rządowe/ Government documents

Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027

[w:] Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027

Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 24 listopada 2016 r. w sprawie sposobu informowania odbiorców programów telewizyjnych o rodzaju, terminie emisji i czasie trwania audycji wyposażonych w udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku i z dysfunkcją słuchu

Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 26 stycznia 2016 roku w sprawie jakości i sposobu realizacji napisów dla niesłyszących w utworach audiowizualnych

Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 7 lipca 2015 roku w sprawie sposobu realizacji i jakości audiodeskrypcji w utworach audiowizualnych

Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie jakości i sposobu realizacji tłumaczenia na język migowy w utworach audiowizualnych

Prawo międzynarodowe/ International law

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Artykuł 9, Artykuł 21 (Dz.U. 2012 poz. 1169)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz.UE z 2.12.2016 L 327/1)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L 94 z 28.3.2014 r., str. 65, z późn. zm.)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U.UE.L.2019.151.70)

WCAG

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 W3C

Learning outcomes:

KNOWLEDGE:

Student

- discusses provisions of law and other regulations regarding accessibility,

- distinguishes and discusses participants' needs for accessibility standards,

- lists and characterizes various forms of content accessibility (e.g. audio description, sign language, subtitles, audio subtitles, audio introduction), adaptation of materials (e.g. Braille, easy-to-read-text, high contrast), equipment (e.g. induction loop),

- defines basic concepts of accessibility in architecture, transport, digitalization and communication,

SKILLS:

Student is able to properly select the service and prepare its specification to provide accessibility of events, taking into account applicable law and technical capabilities. The student is able to use the tools used to assess accessibility.

SOCIAL COMPETENCES:

Student knows the different target groups attending accessible events and understands their needs. Student is ready to critically analyze the needs and assess the received content and to comply with translators professional ethic principles.

Assessment methods and assessment criteria:

Final events’ accessibility test. Single choice test.

Grading scale:

60% - 67% 3

68% - 75% 3+

76% - 83% 4

84% - 90% 4+

91% - 97% 5

98-100% 5!

Two absences are allowed, including sick leave. Students with more than two absences are required to consult the tutor asking for make-up material. Missing more than 50% of the class may constitute the basis for failing the class in view of the Study Regulations.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Monika Szczygielska
Group instructors: Monika Szczygielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)