Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BY-NET - białoruskojęzyczne zasoby internetowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-FBA-BNBZI21-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: BY-NET - białoruskojęzyczne zasoby internetowe
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: białoruski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student uzyskał zaliczenie z przedmiotu „Wstęp do językoznawstwa” .

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką komunikacji w białoruskim segmencie internetu. Podczas zajęć szczególny nacisk zostanie położony na sytuację językową w białoruskim segmencie internetu, charakterystykę komunikacji w warunkach wirtualnych oraz zjawiska i tendencje językowe obecne we współczesnej białoruszczyźnie.

Pełny opis:

Zajęcia są podzielone na trzy korelujące ze sobą bloki.

Pierwszy blok zostanie poświęcony prezentacji różnorodnych białoruskojęzycznych źródeł internetowych i szczegółowemu omówieniu sytuacji językowej w białoruskim segmencie internetu. Podczas tych zajęć zostaną przedstawione nie tylko dysproporcje w wykorzystaniu języka rosyjskiego i białoruskiego, ale także różnice w funkcjonowaniu różnych odmian i wariantów współczesnej białoruszczyzny.

Drugi blok zajęć będzie skupiony na analizie dotychczasowych opracowań dotyczących białoruskiego segmentu internetu. Studenci zapoznają się z kluczowymi pozycjami poświęconymi funkcjonowaniu białoruszczyzny w przestrzeni wirtualnej i ogólnej refleksji nad specyfiką komunikacji w internecie. Na podstawie przeczytanych lektur studenci dokładnie poznają cechy charakterystyczne dla komunikacji w przestrzeni wirtualnej, różnorodne zjawiska językowe i tendencje obecne w rozwoju współczesnej białoruszczyzny.

W trzecim bloku zajęć rozważania teoretyczne zostaną wzbogacone praktyczną analizą białoruskojęzycznych zasobów internetowych. Studenci, korzystając ze wcześniej zdobytej wiedzy i umiejętności przygotują prezentacje poświęcone współczesnej białoruszczyźnie funkcjonującej w przestrzeni wirtualnej. Podczas prezentacji studenci będą musieli krytycznie odnieść się do wcześniej przeczytanych i omówionych opracowań.

Dzięki wykonaniu powyższego zadania studenci nie tylko rozwiną kompetencje niezbędne do prowadzenia i prezentowania wyników własnych badań oraz spojrzą na język wykorzystywany w internecie jako na jeden z możliwych przedmiotów zainteresowania współczesnych językoznawców, ale i lepiej zrozumieją i zapamiętają cechy komunikacji w przestrzeni wirtualnej.

Nakład pracy studenta

30 godzin w sali – 1 ECTS

30 godzin przygotowanie do zajęć– 1 ECTS

30 godzin przygotowania do egzaminu - 1 ECTS

Literatura:

1. Бабковіч А., Інтэрнэт-тэрміналогія: асаблівасці функцыянавання ў беларускай мове [y:] Весці БДПУ 2014, seria 1, nr 2.

2. Баламут Н., Мова беларускай інтэрнэт-прасторы,[y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы 2013, выпуск 12.

3. Бойка В., Мова інтэтрнэт-камунікацыі як адлюстраванне сучасных моўных працэсаў (на прыкладзе мовы інтэрнэт-форумаў Tut.by i udaff.com), [y:] Текст. Язык. Человек, Мозыр 2007.

4. Бялова К., Моўныя асаблівасці беларускага інтэрнэт-дыскурсу, [y:] Беларуская лінгвістыка 2010, t. 65.

5. Важнік C., Актыўныя працэсы ў сінтаксісе сучаснай беларускай мовы-сінтаксіс байнэту [в:] Русский язык. Cистема и функционирование (к 80-летию профессора П. П. Шубы) материалы III Междунар. науч. конф., Mińsk 2006, t. 2.

6. Важнік C.A., Беларуская мова ў Інтэрнэце, [y:] Acta Neophilologica 2006, t. 8.

7. Важнік С.А., Тры стыхіі Байнета, або Праява нацыянальнай моўнай самаідэнтыфікацыі, Minsk 2007.

8. Каліта I., Современная Беларусь: языки и национальная идентичность, Ústí nad Łabą 2010

9. Лукашанец А.А., Беларуская мова на пачатку ХХI стагоддзя – развiццё сiстэмы і праблемы функцыянавання, Мiнск, 2014.

10. Лянкевіч А., Беларускі выклічнік у Сеціве, Miнск 2009.

11. Мечковская Н., Белорусский язык: социолингвистические очерки, Munchen 2003.

12. Мечковская Н.Б., История языка и история коммуникацыи: от клинописи до интернета, Москва 2009.

13. Мячкоўская Н., Мовы і культура Беларусі, Мінск 2008.

14. Сівіцкая Н., Актуалізацыя беларускага маўленчага рэсурсу ў рускамоўным медыйным асяроддзі [у:] І. Каліта. Н. Савіцкая, В. Ляшчынская, Беларуская мова ў люстэрку традыцыі і інавацыі, Usti nad Labem 2019.

15. Pамза Т.P., Довгаль А.В., Эмоции и виртуальная коммуникация [в:] Русский язык, система и функционирование, cz. 2, Минск 2006.

16. Pамза Т.P., Между реальностю и игрой, или "новые” носители беларусcкого языка и иx речь, [в:] Język i tekst w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Aleksandrowi Kiklewiczowi z okazji 60. urodzin, A. Dudziak, J. Orzechowska(red.), Olsztyn 2017.Руденко Е., Интернет. Язык. Лингвистыка, Минск 2009

17. Совпель И., Лингвистические ресурсы белорусского языка и их приложения [в:] Беларуская мова. Інтэрнет і камп’ютэр: матэрыялы круглага стала Міжнар. сімпозіума „Разнастайнасць моў і культур у кантэксце глабалізацыі”, Мінск, 2002.

18. Чахоўскі Г.К., Віртуальны дыскурс і яго асаблівасці [y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы, Мінск, 2013.

19. Chyrzyński T., 2012, Język w Internecie, Olsztyn.

20. Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:

-w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań

językoznawczych;

-w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;

-w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach,

m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;

-w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych

i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.

Student potrafi:

-wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje

z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych

-posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami

właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem

oraz w czasie debat i dyskusji;

-rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową

w szerszym kontekście;

-planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).

Student jest gotów do:

-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

-uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych

i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów;

-określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zakończony jest egzaminem pisemnym. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, należy otrzymać pozytywną ocenę z przygotowanej prezentacji i aktywnie uczestniczyć w pozostałych zajęciach.

Pytania na egzaminie będą wymagały wykazania się znajomością lektur omawianych podczas zajęć oraz umiejętnością rozpoznania i scharakteryzowania różnorodnych cech komunikacji w internecie.

Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen:

3,0 – od 50%

3,5 – od 60%

4,0 – od 70%

4,5 – od 80%

5,0 – od 90%

5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu

Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Każda następna nieobecność wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Warunki zaliczenia w II terminie są takie same jak w terminie I.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)