University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Comparative literary studies

General data

Course ID: 3222-KP2K-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Comparative literary studies
Name in Polish: Komparatystyka literacka
Organizational unit: Department of Ukrainian Studies
Course groups: Courses in foreign languages
General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Ukrainian
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

The student should have the ability to analyze and interpret a literary text.

Mode:

Classroom

Short description:

the main aim of the seminar is to familiarize students with the basics of knowledge in the field of comparative literary studies, the dominant tendencies in its development, as well as conceptual and terminological instruments.

Full description:

Detailed issues will be discussed in the scope and methods of research in comparative literary studies. during the classes they include, among others analysis of selected works of Ukrainian literature at the beginning of the 20th century. century, including the analysis of texts containing features of modernism, symbolism, neorealism, neo-romanticism, vitaism (the literature of the Rozstrzelone reborn). We also interpret the works of Ukrainian emigrants.

Scope of topics:

Scope and division of comparative literature

Comparative literary studies in the cultural perspective

Discourses in European culture and literature of the 20th-21st centuries

Relationships of literature with other fields of art

Selected issues of the Polish-Ukrainian literary borderland of the 11th-21st centuries above

student workload: 2 ECTS, i.e. 60h

30 h - organized hours

30 h - student's independent work - preparation of a semester work

Teaching methods:

giving: description, talk, seminar lecture.

searching: analysis of source texts.

in addition, work in groups / in pairs / individual work,

discussion.

Bibliography:

Edward Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki. Red.naukowa Żaneta Nalewajk, Warszawa 2017.

В.Будний, М.Ільницький. Порівняльне літературознавство, Видавничий дім "Києво-Могилянська Академія" Київ 2008

Henry Remak, Literatura porównawcza – jej definicja i funkcje, w:Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, s. 25-40.

Henryk Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa

porównawczego [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, s. 5-19.

Raymond Trousson, Tematy czy motywy? [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, s. 192-197.

Edward Kasperski, Teorie i aporie dyskursu [w:] Formacja

dyskursywne w kulturze, językach i literaturze europejskiej XX

wieku, tom. IV, red. Lucyna Rożek, s. 246-275.

Edward Kasperski: O teorii komparatystyki [w :] Literatura. Teoria. Metodologia, red. Danuta Ulicka, s. 331-356.

Ryszard Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki,

światy [w:] tegoż, Tekstowy świat, s. 78-109

Raymond Trousson, Tematy czy motywy? [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej…, s. 192-201.

Ulrich Weisstein, Literatura i sztuki wizualne, przeł. Beata Janke-Cabańska [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. Halina Janaszek- Ivanićkova, Warszawa 1997, s. 287-302.

Henryk Markiewicz, Obrazowość i ikoniczność literatury w: Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.

Grzegorz Grochowki, Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych, „Teksty Drugie” 2006 nr 4.

Władysław Stróżewski, Literatura i filozofia, [w:] op. cit., s. 638-659.

Maryla Hopfinger, Zmiana miejsca? [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Warszawa 2008, s. 143-164.

Anna Nasiłowska, Estetyka postmodernizmu wobec literatury w dobie Internetu, [w:] Co dalej, literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, red. Alina Brodzka-Wald, Hanna Gosk i Andrzej Werner, Warszawa 2008, s. 188-217.

Małgorzata Bogaczyk-Vormayr, Wszystko jest Tekstem? Hipertekstualność jako nowe doświadczenie literatury, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2, s. 256-269.

Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk, red. Stanisław Balbus, Andrzejn Hejmej i Janusz Niedźwiedź, Kraków 2004 [fragmenty]

Seweryna Wysłouch, Poezja na ekranie: nowy gatunek filmowego dokumentu [w:] tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001, s. 161-179.

Andrzej Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne, [w:] tenże, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej,Kraków 2008, s. 81-107.

Adam F. Kola, Nie-klasyczna komparatystyka. W stronę nowego paradygmatu, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2, s. 56-74.

Edward Możejko, Literatura porównawcza w dobie wielokulturowości, „Teksty Drugie” 2001, nr 1, s. 7-17.

Anna Burzyńska, Kulturowy zwrot teorii [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski i Ryszard Nycz, Kraków 2006, s. 41-91.

Michał Głowiński, Literackość muzyki – muzyczność literatury, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980, przedruk w antologii Muzyka w literaturze

Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.

Andrzej Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2002.

Józef Opalski, O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim, Pogranicza i korespondencje sztuk. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, Wrocław 1980, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński.

Людмила Грицик. Українська компаративістика: концертуальні проектиції, Донецьк 2010, 297 сс.

Teorie literatury XX wieku. Pod red. Anny Burzyńskiej i Michała Markowskiego. Antologia. Kraków 2007.

Л.Левчик. Західноєвропейська естетика ХХ століття, Київ 1997.

Н. Фрай. Великий код: Біблія і література. Львів 2010.

Słowniki

Literaturoznawczyj słownyk-dowidnyk, Kyjiw 1997.

M.Ilnyckyj. Wid Molodoi Muzy do „Prazkoi szkoly”, Lwiw 1995.

Piotr Marecki, Liternet (w:) Liternet. Literatura i internet. Redakcja: Piotr Marecki, Wydawca Rabid, Kraków 2002, s. 5-21.

Maria Cywińska-Milonas, Blogi (ujęcie psychologiczne) (w:) Liternet. Literatura i internet. Redakcja: Piotr Marecki, Wydawca Rabid, Kraków 2002, s. 95-109.

T.Thorne, Sownik pojęć kultury postmodernistycznej. Mody, kulty, fascynacje, przeł. Z.Batko, Warszawa 2005

И.Ильин, Постмодернизм. Словарь терминов, Издательство «Интрада», Москва 2001, с.110-116.

Енциклопедія постмодернізму. За редакцією Чарлза Вінквіста та Віктора Тейлора. Переклав з англійської Віктор Шовкун. Науковий ред. Олексій Шевченко, Видавництво Основи, Київ 2003, 504 с.

Learning outcomes:

The student knows and understands:

K2_W02: deepened terminology and methodology of literary research

K2_W08: Ukrainian in speech and writing in accordance with the requirements specified for level C2 of the European System for the Description of Languages ​​Education

The student is able to:

K2_U02: properly select sources and information derived from them, make a creative interpretation and presentation of information in the field of Ukrainian literature

K2_U06: formulate and test hypotheses related to research in the field of Ukrainian literary studies

K2_U11: independently plan and implement one's own lifelong learning

The student is ready to:

K2_K01: critical evaluation of knowledge and content received

Assessment methods and assessment criteria:

graded credit: term paper - 50%,

individual presentation -50%

the condition for obtaining a credit with a grade is a credit for a term paper, it applies to credit in the first and second approach

The student is entitled to two absences.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)