University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literature and media

General data

Course ID: 3222-LM2K-OG
Erasmus code / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literature and media
Name in Polish: Literatura i media (ukraińskie)
Organizational unit: Department of Ukrainian Studies
Course groups: Courses in foreign languages
General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Ukrainian
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student zna podstawowe terminy związane ze strukturą utworu literackiego oraz język ukraiński na poziomie B2.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach omawiane są zagadnienia wpływu nowych mediów na literaturę, funkcjonowanie tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawanie nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna. Omawiamy zmianę pojęć autora, czytelnika i samego tekstu.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma formę konwersatorium. Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego, kultury konwergencji mediów, rozwoju, funkcjonowania i oddziaływania mediów na literaturę oraz proces literacki. Poznają zagadnienia związane z procesem wytwarzania i odbioru literatury w Internecie, funkcjonowaniem tekstów literackich w środowisku cyfrowym, powstawaniem nowych form literackich takich jak hiperproza, literatura interaktywna.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Nakład pracy studenta

30 godzin w sali – 1 ECTS

30 godzin praca samodzielna studenta – 1 ECTS (10 h - lektury, 20 h-przygotowanie pracy semestralnej)

Razem – 60 godzin = 2 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Jerzy Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006, s. 97-173.

Monika Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole 2009, s. 13-41.

Maciej Maryl, Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich, Pamiętnik Literacki 101/2, 157-178.

Piotr Marecki, Linternet, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 5-22.

Mirosław Filiciak, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 119-127.

Grzegorz Jankowicz, Granice hipertekstu?, w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 151-159.

Maria Cywińska-Milonaś, Blogi (ujęcie psychologiczne), w: Linternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, s. 95-110.

oraz inne teksty w zależności od potrzeb grupy

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu:

Student zna i rozumie:

w pogłębionym stopniu terminologię i metodologię badań literaturoznawczych K2_W02,

w pogłębionym stopniu kluczowe zagadnienia związane z kierunkami rozwoju współczesnej literatury ukraińskiej K2_W07.

Student potrafi:

stosować właściwe metody i narzędzia badawcze w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U04

formułować i testować hipotezy związane z badaniami w zakresie literaturoznawstwa ukraińskiego K2_U06.

Student jest gotów do

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K2_K01.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki dopuszczenia do końcowego zaliczenia:

- ocena ciągła, czyli aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50%

- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału – 50%

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie pisemne w formie pracy semestralnej.

Wymogi pracy semestralnej:

1. Autor powinien sformułować problem badawczy, czyli postawić tezę, którą będzie się starał zweryfikować (udowodnić lub obalić) w pracy.

2. Przed przystąpieniem do napisania pracy, jej plan oraz spis literatury należy skonsultować z prowadzącym zajęcia.

3. Praca powinna mieć objętość 6-8 stron standardowego tekstu, tj. objętość nie powinna być mniejsza niż 10 800 znaków ze spacjami i większa niż 18 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Praca powinna zawierać spis wykorzystanej bibliografii (objętość spisu wykorzystanej bibliografii nie wlicza się jednak w wyżej określoną objętość pracy).

4. Struktura pracy powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, bibliografię. Wstęp powinien zawierać: tezę (sformułowanie problemu badawczego), cele pracy, uzasadnienie wyboru tematu, opis literatury podmiotu i przedmiotu. Rozwinięcie: właściwą analizę tekstów. Zakończenie powinno zawierać wnioski wynikające z badań.

5. Każda strona pracy musi być opatrzona przypisami bibliograficznymi, źródłowymi lub odsyłającymi.

6. Tekst pracy powinien być zredagowany, zgodnie z następującymi zasadami: -czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,-zwroty obcojęzyczne pisane kursywą, -interlinia: 1,5 wiersza, -marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm), tytuł pracy: czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 14, pogrubiona.

7. Przypisy powinny zostać umieszczone w tekście jako przypisy dolne, czcionka Times New Roman Normal, rozmiar 10, interlinia: 1 wiersz. Przypis jest traktowany jak zdanie, dlatego powinien zaczynać się wielką literą, a kończyć kropką. W tekście numer przypisu umieszcza się bez spacji po wyrazie, przed przecinkiem. Na końcu zdania numer przypisu umieszcza się przed kropką kończącą zdanie. Zapis przypisów i bibliografii zgodnie z normą SUV.

Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same, jak w przypadku zaliczenia w pierwszym terminie (informacja powyżej).

Przy ocenie pracy stosuje się następujące kryteria:

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)

- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Group instructors: Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description:

During the course, we will focus primarily on issues related to the functioning of literature in traditional and social media and the changes in the functioning of literature with the development of new technologies including artificial intelligence.

Full description:

Students deepen their knowledge of the problems of information society, media convergence culture, development, functioning and influence of media on literature and the literary process. They will learn about issues related to producing and receiving literature on the Internet, the functioning of literary texts in the digital environment, the emergence of new literary forms such as hyperprose, interactive literature. We will also address issues related to the involvement of Ukrainian writers in the creation of social media and their links to the literary process, particularly after 24 February 2022.

Bibliography:

Савчук, Г. О. (2019). «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Філологія», (81), 15-18.

Капраль, І. І. (2015). Електронні медіа як складова літературного процесу (на прикладі найпопулярніших сучасних українських літературних сайтів). Наукові записки [Української академії друкарства]. Серія: Соціальні комунікації, (1), 30-36.

Мітчук, О. А., & Харамурза, Д. (2021). Літературна критика в онлайн-медіа. Scientific Collection" InrerConf", (78), 199-208..

Szczepan-Wojnarska, A. M. (2006). Blogi jako forma literacka. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, (4), 191-201.

Маланій, О., & Жванія, Л. (2023). Тревелоги: на межі медіа й літератури.

Kita, M. (2001). Między wywiadem a autobiografią-O Najkrótszym przewodniku po sobie samym Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Байлема, Т. М., & Авраменко, Т. В. (2023, January). МЕРЕЖЕВІ МЕДІА ПРО ЛІТЕРАТУРУ: СУЧАСНІ АСПЕКТИ. In The 5 th International scientific and practical conference “Science and innovation of modern world”(January 25-27, 2023) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. 672 p. (p. 382).

Гаврилова, О. В. (2014). Відеопоезія як засіб популяризації творчості ТГ Шевченка.

Чернявська, Ю. П., & Чернявська, Л. В. ВПЛИВ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ НА ДИСКУРС ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СУЧАСНИХ МАС-МЕДІА. Рекомендовано до видання Президією НТР Національного університету «Запорізька політехніка»(протокол № 2 від 10.11. 2022 р.), 254.

Jaskowska, B. (2023). Książki pisane przez sztuczną inteligencję. Perspektywy Kultury, 42(3), 39-64.

Ociepka, B., & Arendarska, J. (2021). Dyplomacja kulturalna w mediach społecznościowych: Studium przypadku. Zarządzanie Mediami, 2021(Numer 4), 627-644.

Notes: (in Polish)

Zajęcia online

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)