Belarusian, Russian and Ukrainian immigration in the 20th century: literary and cultural discourse
General data
Course ID: | 3224-EMIG-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Belarusian, Russian and Ukrainian immigration in the 20th century: literary and cultural discourse |
Name in Polish: | Emigracja białoruska, rosyjska, ukraińska w XX wieku: dyskurs literacki i kulturowy |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Cykl wykładów prezentuje istotne zagadnienia białoruskiej, rosyjskiej i ukraińskiej emigracji literackiej. Ukazuje specyfikę literatury na emigracji na tle literatury białoruskiej rosyjskiej i ukraińskiej okresu sowieckiego. Skupia się na kilku najważniejszych centrach: Berlin, Paryż, Praga, Bełgrad, Warszawa i kraje bałtyckie. ZAŁOŻENIA: Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu historii Białorusi, Rosji i Ukrainy, historii literatury białoruskiej, rosyjskiej i ukraińskiej, a także podstawowe umiejętności w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładów jest zapoznanie studentów ze specyfiką wschodniosłowiańskiej literatury i kultury na emigracji (z uwzględnieniem tła historycznego i społeczno-politycznego). Podczas zajęć charakteryzowana jest literatura tzw. pierwszej, drugiej oraz trzeciej fali emigracji. Przedstawiane są sylwetki reprezentatywnych twórców oraz charakteryzowana ich twórczość. Uwaga zostanie skupiona na kilku najwazniejszych emigracyjnych centrach. W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Polityka a proces historycznoliteracki. Emigracja dorewolucyjna. Trzy fale emigracji w XX wieku. Misja artysty na wygnaniu. 2. Pierwsza fala emigracji: główne przedstawiciele, ośrodki, organizacje literackie, periodyki. 3. Druga fala emigracji: główne przedstawiciele, ośrodki, organizacje literackie, periodyki. 4. Trzecia fala emigracji: główne przedstawiciele, ośrodki, organizacje literackie, periodyki. 5. Literatura i kultura wschodniosłowiańskiej emigracji w Paryżu. 6. Literatura i kultura wschodniosłowiańskiej emigracji w Berlinie. 7. Literatura i kultura wschodniosłowiańskiej emigracji na Bałkanach. 8. Literatura i kultura wschodniosłowiańskiej emigracji w Warszawie. 9. Literatura i kultura wschodniosłowiańskiej emigracji w krajach bałtyckich. 10. Emigracyjna twórczość Iwana Bunina i Niny Berberowej. 11. Emigracyjna twórczość Władimira Nabokowa i Andrieja Siniawskiego. 12. Emigracyjna twórczość Aleksandra Sołżenicyna. 13. Emigracyjna twórczość Władimira Wojnowicza i Iosifa Brodskiego. 14. Emigracyjna twórczość białoruskich literatów. 15. Emigracyjna twórczość ukraińskich literatów. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Janina Sałajczykowa, Prozaicy pierwszej fali emigracji rosyjskiej 1920-1940. Gdańsk 2003. 2. Monika Sidor, Rosja i jej duchowość : proza "pierwszej fali" emigracji rosyjskiej. Lublin 2009. 3. Julita Biniewska, Nina Berberowa i kronika pierwszej fali emigracji rosyjskiej, [w:] «Slavia Orientalis» R. 62, nr 2 (2013), s. 245-256. 4. Alicja Wołodźko, Pasierbowie Rosji. O prozaikach trzeciej emigracji, Warszawa 1995. 5. Izabela Kowalska-Paszt, Proza niefikcjonalna trzeciej fali emigracji rosyjskiej: model typologiczny. Szczecin 2001. 6. Emigracja i tamizdat: szkice o współczesnej prozie rosyjskiej, (pod red. L. Suchanka), Kraków 1993. 7. Realiści i postmoderniści: sylwetki współczesnych rosyjskich pisarzy emigracyjnych, (pod red. Lucjana Suchanka). Kraków 1997. 8. Rosyjska literatura "emigracyjna": język, styl, poetyka (pod red. W. Piłata). Olsztyn 1992. 9. Obraz świata i człowieka w literaturze i myśli emigracji rosyjskiej, (pod red. Andrzeja Dudka). Kraków 2003. 10. Andriej Moskwin, Piśmiennictwo białoruskie na emigracji na przykładzie pisma «Pogoń» z lat 1945-1946, [w:] Europa Środkowo-Wschodnia: doświadczenia i tradycje. Warszawa 2016, s. 309-327. 11. Andriej Moskwin, Piśmiennistwo białoruskie na emigracji na przykładzie pisma «Marzec» z lat 1947-1948, «Studia Interkulturowe» 2017, nr 10, s. 127-201. 12. Andriej Moskwin, Janka Zaprudnik: człowiek pełniący misję, «Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej» 2017, nr 10, s. 246-269. 13. Emilian Wiszka, Emigracja ukraińska w Polsce 1920-1939. Toruń 2005. 14. Lidia Stefanowska, Mission impossible: MUR i odrodzenie ukraińskiego życia literackiego w obozach dla uchodźców na terytorium Niemiec 1945-1948. Iwano-Frankiwsk 2013. 15. Lidia Stefanowska, Życie literackie w niemieckich obozach dla ukraińskich uchodźców po II wojnie światowej: wprowadzenie, [w:] «Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze». Z. 25/26 (2008), s. 222-228. 16. Jerzy Giedroyc, Emigracja ukraińska: listy 1950-1982. Warszawa 2004. 17. Gleb Struve, Russkaâ literatura v izgnanii. New York 1956. 18. Ûrij Terapiano, Literaturnaâ žiznʹ russkogo Pariža za polveka (1924-1974) : ésse, vospominaniʹâ, statʹi. Sankt Petersburg 2014. 19. Vladimir Agenosow, Literatura russkogo zarubež'â : (1918-1996). Moskwa 1998. 20. Bronislav Kodzis, Literaturnye centry russkogo zarubeżja 1918-1939: pisateli, tvorčeskie ob"edineniâ, periodika, knigopečatanie. Munich 2002. 21. Aleksej Zverev, Povsednevnaâ žizn' russkogo literaturnogo Pariža: 1920 - 1940. Moskwa 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA − określa specyfikę rosyjskiej literatury tzw. trzech fal emigracji; − definiuje reprezentatywne zjawiska w literaturze białoruskiej, rosyjskiej i ukraińskiej na emigracji, zna jej głównych przedstawicieli, ośrodki, periodyki; − charakteryzuje twórczość ich reprezentatywnych przedstawicieli, umiejscawia ją w szerszym kontekście literackim; − wyjaśnia zakres znaczeniowy pojęć: emigracja, emigracja wewnętrzna, literatura przywrócona, tamizdat itp. UMIEJĘTNOŚCI: − student analizuje i interpretuje wybrane dzieła literackie; − samodzielnie poszukuje i wykorzystuje materiały poszerzające wiedzę wyniesioną z zajęć. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: − student rozumie specyfikę badań emigracyjnych; - student postrzega literaturę jako ważny składnik kultury danej społeczności; − student ma świadomość wkładu kultury wschodiosłowiańskiej w dziedzictwo kulturowe Europy; − student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się. |
Copyright by University of Warsaw.