Culture of the countries of the region in the European context- Czech Republic, Slovakia
General data
Course ID: | 3224-EURCZECH-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Culture of the countries of the region in the European context- Czech Republic, Slovakia |
Name in Polish: | Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Czechy i Słowacja |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
Classes are endeavoured at familiarizing students with main aspects of history of culture of Bohemia and Slovakia with regard to European context. |
Full description: |
The classes are focusing on on specific problems of Czech and Slovak culture: Radio Free Europe in Czech context Multicultural Bratislava Slovakia in the view of Claudio Magris Ripellino’s Magic Prague Dominik Tatarka’s Paris Illusion of Slavic unity – critic of panslavism by Václav Černý Pavel Tigrid’s Testimony Milan Kundera – Weltliteratur, The Stolen West and Russia Philosopher Jan Patočka about Europe and modern civilisation Playwriter Václav Havel Polish-Czech-Slovak Solidarity Slovakia in Europe Closed Slovakia vs. open Slovakia Czechs towards Austrian heritage Czech memory of Great War |
Bibliography: |
Bratysława : miasto na skrzyżowaniu kultur = Bratislava - mesto na križovatke kultúr, red. A. Moskwin, Warszawa 2016. Byrtek K., Kwartalnik "Svědectví" - czechosłowacki most do demokracji, „Zeszyty Prasoznawcze” 52 (2009), nr 1-2, s. 139-159. Chmel R., Kompleks słowacki : eseje, Kraków 2014. Czaplińska J., Filipowicz M., W poszukiwaniu austronostalgii w czeskiej pamięci subiektywnej, „Bohemistyka” 20 (2020), nr 1, s. 115-130. Havel V., Utwory sceniczne, Warszawa 2016. Johnson, A. Ross, Radio Wolna Europa i Radio Swoboda : lata CIA i późniejsze, Wrocław 2014. Kamiński Ł., Blažek P., Majewski G., Ponad granicami : historia Solidarności Polsko-Czechosłowackiej, Wrocław 2019. Kroh A., O Szwejku i o nas, Warszawa 2002. Kundera M., Kubuś i jego Pan : hołd w trzech aktach dla Denisa Diderota, Warszawa 2000. Kundera M. et al., Zachód porwany : eseje i polemiki, Wrocław 1984. Kundera M., Zasłona : esej w siedmiu częściach, Warszawa 2006. Laignel-Lavastine A., Duchy Europy : wokół dzieła i myśli Czesława Miłosza, Jana Patočki i Istvána Bibó, Sejny 2012. Lipták Ľ., Słowacy : stulecie dłuższe niż sto lat, Kraków 2019. Magris C., Dunaj, Warszawa 2004. Nawrocki W., Václav Černý o zwodniczych ułudach panslawizmu, „Studia Słowianoznawcze” 2 (2001), s. 7-45. Patočka J., Kim są Czesi?, przekład i wstęp J. Baluch, Kraków 2010. Patočka J., Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998. Polityki pamięci i dyskursy pamięci w 100-lecie wybuchu I wojny światowej, pod redakcją Joanny Dobrowolskiej-Polak, Poznań 2014. Ripellino A.M., Praga magiczna, Warszawa 2021. Surosz M., Pepiki: dramatyczne stulecie Czechów, Warszawa 2010. Szczygieł M. Láska nebeská, Wołowiec 2012 Szczygieł M., Gotland, Wołowiec 2010 Szczygieł M., Zrób sobie raj, Wołowiec 2010 Tarajło-Lipowska Z., Historia literatury czeskiej. Zarys, Wrocław 2010. Tatarka D., Wiklinowe fotele, Warszawa 1965. Tomaszewski J., Czechy i Słowacja, Warszawa 2006 Velké dějiny zemí Koruny české, I – XV, 1998-2003. Warszawa - Bratysława : etniczne i społeczne zróżnicowanie miasta (do 1939 r.), pod red. P. Salnera i A. Stawarza, Warszawa 1997. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się: Efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Czech (K1_W03) - w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych Chech na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05) - w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07) Umiejętności: absolwent potrafi: - wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01) - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Czech (K1_U02) - rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03) - przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Czech; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Czech, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05) - samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Czech, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01) - efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02) |
Assessment methods and assessment criteria: |
Condition of admission to examinations is compulsory attendance in the courses (according to Principles of studies at Faculty of Applied Linguistics). Courses will consist of discussion about scheduled literature or material presented by tutor in form of presentation. Active participation in discussion means that student contributes to discussion during at least 50% classes. Student will also write one paper (3-6 pages) or presentation about topic delimited by tutor. Oral examination will contain two questions about material presented during course. Final assessment depends on: Active and factual participation in discussion during course (20%). Written paper or presentation about topic delimited by tutor (20%). Oral examination containing two questions (60%). (comprehensive answer to one question = 30%, partial answer to one question = 15%). Assessment range: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Additional knowledge - 5+ |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Gąsiorowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.