University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Historia stosunków Polski z krajami Europy Środkowo-Wschodniej w XX i XXI wieku

General data

Course ID: 3224-HISEŚW-OG
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Historia stosunków Polski z krajami Europy Środkowo-Wschodniej w XX i XXI wieku
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups: General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi stosunków Polski z państwami regionu w XX i XXI wieku, nie pomijając również szerszego kontekstu relacji z innymi krajami w Europie (wśród nich ze szczególnym uwzględnieniem Wielkiej Brytanii i Francji).

Full description: (in Polish)

Zajęcia naświetlają relacje międzynarodowe od 1918 roku po czasy współczesne w Europie Środkowo-Wschodniej. Ukazują kształtowanie się stosunków międzynarodowych pomiędzy konkretnymi państwami, a także wpływ wydarzeń politycznych w danym kraju, regionie zarówno na relacje bilateralne jak i multilateralne.

Omówione zostaną następujące tematy:

1. Przedstawienie definicji pojęcia stosunki międzynarodowe

2. Europa Środkowo-Wschodnia – różne rozumienie terminu

3. Utworzenie nowych państw w regionie Europy Środkowo-Wschodniej po I wojnie światowej

4. Stosunki polsko-niemieckie 1918-1939

5. Relacje między Polską a ZSRR w latach 1922-1939

6. Wpływ wydarzeń politycznych w Niemczech w dwudziestoleciu międzywojennym na ewolucję stosunków niemiecko-radzieckich w tamtym okresie

7. II Rzeczpospolita jako strona w relacjach międzynarodowych w Europie (ze szczególnym uwzględnieniem relacji z Wielką Brytanią i Francją)

8. II wojna światowa a zmiana układów politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej

9. Znaczenie konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie dla sytuacji politycznej w Europie Środkowo-Wschodniej

10. Kwestia granicy Polski na Odrze i Nysie Łużyckiej w relacjach z NRD i RFN w latach 1949-1970

11. Układ Warszawski: założenia, struktura i cele

12. Wpływ Pieriestrojki na przemiany polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej

13. Rozpad Związku Radzieckiego a utworzenie nowych państw w regionie

14. III Rzeczpospolita jako strona w umowach z państwami ościennymi

15. Polska w strukturze NATO i Unii Europejskiej

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Batowski Henryk, Między dwiema wojnami 1919 1939. Zarys historii dyplomatycznej, Kraków 1988.

Bazylow Ludwik, Wieczorkiewicz Paweł, Historia Rosji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005.

Czubiński Antoni, Historia powszechna 1939-1994, Poznań 2000.

Gołembski Franciszek, Polityka zagraniczna Wielkiej Brytanii, Warszawa 2001.

Kallas Marian, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 1997.

Kissinger Henry, Dyplomacja, Warszawa 1997.

Krasuski Jerzy, Historia Niemiec, Wrocław-Warszawa-Kraków 2008.

Kuźniar Roman, Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej, Warszawa 2012.

Linowski Jan, Wielka Brytania w polityce zagranicznej Polski 1945-1956, Toruń 2001.

Międzynarodowe stosunki polityczne, red. Erhard Cziomer, Kraków 2008.

Niemcy w polityce międzynarodowej 1919-1939, red. Stanisław Sierpowski, t. I: Era Stresemanna, Poznań 1990; t. II: Lata wielkiego kryzysu gospodarczego, Poznań 1992; t. III: W dobie Monachium, Poznań 1992.

Niemcy w polityce międzynarodowej podczas II wojny światowej, red. Stanisław Sierpowski, Poznań 2007.

Pajewski Janusz, Historia powszechna 1871-1918, Warszawa 1996.

Pokruszyński Gerard, Polityka zagraniczna Włoch, Warszawa 2001.

Polityka zagraniczna Polski po wstąpieniu do NATO i do Unii Europejskiej. Problemy tożsamości i adaptacji, red. Stanisław Bieleń, Warszawa 2010.

Polska-Niemcy 1945-2007. Od konfrontacji do współpracy i partnerstwa w Europie, red. Witold M. Góralski, Warszawa 2007.

Polska w stosunkach międzynarodowych 1945-1989. Wybór dokumentów, oprac. Justyna Zając, Warszawa 2005.

Rojek Wojciech, Historia nowoczesnych stosunków międzynarodowych, Warszawa 2010.

Roszkowski Wojciech, Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2017.

Roszkowski Wojciech, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002.

Układ Sikorski-Majski. Wybór dokumentów, oprac. Eugeniusz Duraczyński, Warszawa 1990.

Współczesna Europa polityczna. Zbiór umów międzynarodowych 1919-1939, red. Władysław Kulski, Michał Potulicki, Warszawa-Kraków 1939.

Żurawski Przemysław vel Grajewski, Polska polityka wschodnia 1989-2015. Wymiar narodowy i unijny, Kraków 2016.

oraz inne publikacje podane na zajęciach.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć:

[Wiedza:]

zna i rozumie czym są stosunki międzynarodowe, zna pojęcia i koncepcje historyczne związane z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem relacji Polski z państwami regionu w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji społeczno-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej w XX i XXI wieku (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

[Umiejętności:]

potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących stosunków Polski z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie konstruować wnioski, odwołując się do stanowisk innych uczestników sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

[Kompetencje społeczne:]

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)

jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).

Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.

Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).

Zaliczenie ustne (60%).

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)