History of Cultural Semiotics
General data
Course ID: | 3224-HISSEMANG-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Cultural Semiotics |
Name in Polish: | History of Cultural Semiotics |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | English |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z jednym z najważniejszych w XX i XXI wieku podejść badawczych do zagadnień kultury jakim jest semiotyka kultury. Materiał będzie omawiany z perspektywy historycznej. |
Full description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z jednym z najważniejszych w XX i XXI wieku podejść badawczych do zagadnień kultury jakim jest semiotyka kultury. Materiał będzie omawiany z perspektywy historycznej. W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: Semiotyka – wprowadzenie w problematykę perspektywy badawczej. Kultura jako przedmiot badań semiotyki. Semiotyka kultury – wprowadzenie przedmiotowe i formalne. Semiotyka kultury Jurija Łotmana cz. I Semiotyka kultury Jurija Łotmana cz. II Subdyscypliny semiotyki kultury. Semiotyka wizualna – metodologia badań. Semiotyka filmu – metodologia badań. Semiotyka teatru – metodologia badań. Antynomie semiotyki kultury. Semiotyka antropologiczna – metodologia badań. Antropocentryczne systemy komunikacji. Semiologia Semiotyka vs. NoKiR (Nauki o Kulturze i Religii). Aktualny kształt semiotyki. Nakład pracy studenta: Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Boroch R., Kultura w systematyce Alfreda L. Kroebera i Clyde’a Kluckhohna. Warszawa 2013. Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa. Warszawa 1977. Żyłko B., Semiotyka kultury. Gdańsk 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu zajęć: Wiedza: (1) Student ma wiedzę o obszarach nauk o kulturze oraz ich wzajemnych relacjach przedmiotowych i metodologicznych; (2) Ma uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach o kulturze i religii oraz zasad przygotowania koncepcji badań naukowych w tym obszarze; Umiejętności: (1) Posiada umiejętności w obserwowaniu, wyszukiwaniu i metodologicznym przetwarzaniu danych; (2) Potrafi formułować i analizować problemy badawcze oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej; posiada umiejętności w zakresie interpretacji danych oraz weryfikowania na tej podstawie hipotez; (3) Potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu). Kompetencje: (1) Przestrzegania etyki zawodowej, wzorców i norm, wynikających ze specyfiki swojej pracy. (2) Ochrony dziedzictwa narodowego i kulturowego regionu. (3) efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w sytuacjach typowych i wyjątkowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie ćwiczeń. Aktywny udział w ćwiczeniach oznacza merytoryczne uczestnictwo w co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest praca terenowa. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%). Prezentacja (50%) Ostateczny termin składania prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Copyright by University of Warsaw.