University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Ukrainian Culture after 1918

General data

Course ID: 3224-HISUKR-OG
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Ukrainian Culture after 1918
Name in Polish: Historia kultury ukraińskiej po 1918 roku
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course focuses on cultural history of Ukraine in the context of political and social development after 1918 till today.

Full description:

The course focuses on cultural history of Ukraine lands in the context of political and social development after 1918 till today, including topics such as mutual influence of cultures, national and state ideologies, social movements, changes in mentality and discussion about the sense of national history.

1. Revival of national culture in Ukrainian People’s Republic

2. Ukrainian culture in 20s of 20th cent.

3. Ukrainian culture in 30s of 20th cent.

4. Avant-garde in Ukrainian painting and Architecture

5. Émigré cultural centres during interwar period

6. Ukrainian culture in interwar Poland

7. Ukrainian culture in 40s and 50s of 20th cent.

8. Socialist realist and naive Ukrainian painting

9. Ukrainian culture in 60s of 20th cent.

10. Music culture of second half of 20th cent. Folk trends in popular music.

11. Ukrainian émigré community in cultural change between 50s and 90s of 20th cent.

12. Ukrainian poetic cinema between 60s. and 90s of 20th cent.

13. Ukrainian culture during perebudova (perestroika) time

14. Cultural revival of Ukrainian national minority after 1989

15. Ukrainian culture in first decade of transformation

A student develops his research skills, under supervision of the teacher a student learns to acquire knowledge independently.

Student workload:

Participation in classes at the classroom - 30 hours (1 ECTS)

Preparation for the classes - 30 hours (1 ECTS)

Preparation for the oral examination – 30 hours (1 ECTS)

Bibliography:

01. Kornijenko A., Krótka historia ukraińskiego modernizmu, „Krasnogruda”, nr 10 (2000), s. 112-121.

02.1. Korzeniowska-Bihun A., Łeś Kurbas, czyli teatr Rozstrzelanego Odrodzenia, Prolog z błaznem, Rozumny arlekin „Teatr”, nr 7-8, 2008, s. 79-88.

02.2. Nowacki A., Rozdział 1. Ukraińskie środowisko literackie w latach 20. XX wieku [w:] tegoż, „Myśli pod prąd”. Twórczość Mykoły Chwylowego w kontekście ukraińskiej dyskusji literackiej 1925-1928, Lublin 2013, s. 21-69.

03. Amengual B., Ziemia: najpiękniejszy film świata, „Film na świecie”, nr 7, 1982, s. 40-50.

04. Cherkes B., Architektura "kierowanej niepodległości". W poszukiwaniu placu Centralnego Ukrainy Radzieckiej w okresie międzywojennym [w:] Link-Lenczowska M. (red.), Architektura niepodległości w Europie Środkowej, s. 160-187.

05. Zavorotna N., Scholars in exile. The Ukrainian Intellectual World in Interwar Czechoslovakia, University of Toronto Press, Toronto – Buffalo – London 2020, s. 11-28.

06. Stec A., Problemy kultury ukraińskiej na łamach prasy polskiej w okresie miedzywojennym, „Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, Warszawa 2005, s. 265-273.

07. Łytwyneć J., Specfond w Narodowym Muzeum Sztuki Ukrainy, „Herito”, 2015, nr 4 (21), s. 138-147.

08. Kal E., Awangarda, totalitaryzm, globalizacja: wspólne doświadczenie? Wybrane zagadnienia sztuki XX wieku na Ukrainie w i Polsce, „Ars Inter Cultura”, 2018, t. 7, s. 145-188.

09. Berdychowska B., Szestydesiatnycy – bunt pokolenia, [w:] Berdychowska B., Hnatiuk O., Ukraina: ludzie i książki, Wrocław 2006, s. 9-26.

10. Wanner C., Nationalism on the Stage: Music and Change in Soviet Ukraine, [w:] Slobin M. (red.), Retuning culture : musical changes in Central and Eastern Europe, Duke University Press, Durham (NC) 1996, s. 136-155.

11.1. Kerski B., Kowalczyk A., Powojenne losy ukraińskich emigrantów w Europie, [w:] Polska i Ukraina. Rozmowy z Bohdanem Osadczukiem, Wrocław 2008, s. 123-148.

11.2. Berdychowska B., Rola „Suczasnosti” i „Kultury” (paryskiej) w dialogu polsko-ukraińskim, Warszawa 2008, s. 136-144.

12. Bakuła B., Kino ukraińskie lat 60. i 70. a totalitaryzm. „Cienie zapomnianych przodków” Siergieja Paradżanowa, [w:] tegoż, Skrzydło Dedala. Szkice, rozmowy o poezji i kulturze ukraińskiej lat 50.-90. XX wieku, Wydawnictwo WiS, Poznań 1999, s. 66-82.

13. Hnatiuk O., Pożegnanie z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003, s. 63-103.

14. Babiński G. Ukraińcy w Polsce współczesnej i ich wizja własnej kultury oraz polskiej kultury dominującej, [w:], Mucha J. (red.), Kultura dominująca jako kultura obca. Mniejszości kulturowe a grupa dominująca w Polsce, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 91-121.

15. Riabczuk M., Ukraińska kultura po komunizmie: między postkolonialnym wyzwoleniem a neokolonialnym zniewoleniem, tłum. Kotyńska K., [w:] Laufer P., Riabczuk M., Saweneć A. (red.), Raport o stanie kultury i NGO w Ukrainie, Lublin 2012, s. 12-24.

Learning outcomes:

Student po ukończeniu zajęć:

[Wiedza:]

1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Ukrainy po 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych na Ukrainie po 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

[Umiejętności:]

3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

4) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Ukrainy po 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

[Kompetencje społeczne:]

5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)

6) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)

After courses student:

1) knows and understands Ukrainian history after 1918 and in contemporaneity.

2) knows and understands on basic level national and religious, social, political and economic development in Ukraine after 1918

3) looks up, analyses, evaluates, selects and utilizes information about Ukrainian history after 1918 and in contemporaneity.

4) in reference to acquired theoretical and practical knowledge is able to use it in typical statements about Ukrainian history after 1918 and in contemporaneity with consideration of global context, to formulate them logically, in reference to opinions of other participants of communicative situation.

5) is able to critical assessment, continuous training and complement of acquired knowledge.

6) is able to participate in cultural life and make use of his different forms.

Assessment methods and assessment criteria:

The condition for admission to pass the subject is compulsory attendance during classes in accordance with the Detailed Study Rules at the Faculty of Applied Linguistics (Resolution No. 114 of the LS Faculty Council of 19/12/2017)

A student has the right to be absent 2 times in one semester, consisting of 30 class hours (thirty 2-hour classes). At the beginning of the course the teacher will instruct students on how to make up for the absence and complete what they have missed. The student's time table overlaps do not excuse over limit absences.

Classes will be conducted in the form of a discussion on the subject of reading or material presented by the lecturer in the form of a presentation. Active participation in the discussion means substantive participation in the discussion during at least 50% of the classes.

Students prepare presentations on the subject given by the teacher. The schedule will be set by the teacher during the first or second classes. Persons absent from these classes are required to obtain information from the teacher.

Completion will cover knowledge of the material discussed during the semester and will include one random question from the material discussed in class and one of the chosen reading. The final evaluation consists of:

Active and factual participation in discussion during course (20%).

Presentation about topic delimited by tutor (20%).

Oral examination containing three questions (60%).

(comprehensive answer to one question = 20%, partial answer to one question = 10%).

Assessment range:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Additional knowledge - 5+

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)