The Jagiellonian dynasty on the Polish throne in tradition and culture
General data
Course ID: | 3224-JAGIELL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | The Jagiellonian dynasty on the Polish throne in tradition and culture |
Name in Polish: | Dynastia Jagiellonów na tronie polskim w tradycji i kulturze |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z okresem panowania dynastii jagiellońskiej w Królestwie Polskim i w Wielkim Księstwie Litewskim. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia są próbą przybliżenia dziejów Polski i Litwy od XIV wieku do drugiej połowy XVI wieku. Ukazana zostaje sytuacja wewnętrzna i zewnętrzna obu państw przed zawarciem unii w Krewie, poprzez panowanie poszczególnych władców z dynastii Jagiellonów na tronie w Krakowie i w Wilnie, a kończąc na unii lubelskiej i utworzeniu Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Omówione zostaną następujące tematy: 1.Wielkie Księstwo Litewskie w okresie panowania Giedymina 2. Królestwo Polskie w czasie rządów Władysława Łokietka 3.Wielkie Księstwo Litewskie w dobie rządów Kiejstuta i Olgierda 4. Panowanie ostatniego Piasta na tronie polskim 5. Czasy andegaweńskie w Polsce (do 1384) 6. Jadwiga Andegaweńska królem Polski 7.Władysław II Jagiełło i przyczyny zawarcia unii w Krewie 8.Znaczenie przyjęcia chrześcijaństwa przez Litwę 9.Polsko-litewskie konflikty z Zakonem Krzyżackim (1386-1422) 10.Znaczenie panowania Jagiełły dla państwa polskiego 11.Tworzenie polityki dynastycznej przez Kazimierza Jagiellończyka 12.Jan Olbracht i Aleksander Jagiellończyk 13.Objęcie rządów przez Zygmunta Starego 14.Zygmunt August i podpisanie unii lubelskiej 15.Kultura Renesansu w okresie panowania dwóch ostatnich władców z dynastii Jagiellonów Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) Błachowska Katarzyna, Wiele historii jednego państwa. Obraz dziejów Wielkiego Księstwa Litewskiego do 1569 roku w ujęciu historyków polskich, rosyjskich, ukraińskich, litewskich i białoruskich w XIX wieku, Warszawa 2009. Bogucka Maria, Anna Jagiellonka, Wrocław 2009. Bogucka Maria, Kazimierz Jagiellończyk i jego czasy, Warszawa 1981. Bohdan Janusz, Karaici w Polsce, Kraków 1927. Borawski Piotr, Dubiński Aleksander, Tatarzy polscy. Dzieje, obrzędy, legendy i tradycje, Warszawa 1986. Borkowska Urszula OSU, Dynastia Jagiellonów w Polsce, Warszawa 2012. Cynarski Stanisław, Zygmunt August, Wrocław-Warszawa-Kraków 2004. Grodecki Roman, Zachorowski Stanisław, Dąbrowski Jan, Dzieje Polski średniowiecznej, oprac. Jerzy Wyrozumski, Kraków 2011. Kiaupa Zigmantas, Kiaupienė Jūrate, Kuncevičius Albinas, Historia Litwy. Od czasów najdawniejszych do 1795 roku, Warszawa 2008. Kłos Juliusz, Wilno. Przewodnik krajoznawczy, Wilno 1937. ks. Koczwara Stanisław, Z głębi dziejów polsko-litewskich. Iš Lenkijos-Lietuvos istorijos gelmių, Wilno-Sandomierz 2012. Korczak Lidia, Litwa. Przechowana tożsamość, Kraków 1998. Krzyżaniakowa Jadwiga, Jerzy Ochmański, Władysław II Jagiełło, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006. Nikodem Jarosław, Jadwiga król Polski, Wrocław 2009. Ochmański Jerzy, Historia Litwy, Warszawa 1990. Zahorski Władysław, Podania i legendy wileńskie, Gdańsk 1991. oraz inne publikacje podane na zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] zna i rozumie przyczyny i skutki przełomowych wydarzeń historycznych, do których dochodziło w okresie panowania poszczególnych władców z dynastii Jagiellonów, zna pojęcia i koncepcje historyczne związane z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji kulturalnych, narodowościowych, religijnych i społeczno-politycznych w czasie panowania dynastii Jagiellonów (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących okresu jagiellońskiego w dziejach Polski, jego specyfiki w kontekście globalnym, logicznie konstruować wnioski, odwołując się do stanowisk innych uczestników sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%). Zaliczenie ustne (60%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozłowska | |
Group instructors: | Joanna Kozłowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozłowska | |
Group instructors: | Joanna Kozłowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.