Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-KulEŚW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami kultur strategicznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kultur strategicznych podmiotów państwowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście społeczno-kulturowym i geopolitycznym. Podczas zajęć zostaną omówione takie problemy jak: tożsamość – naród – narodowość – nacjonalizm (ujęcie antropologii społecznej); wzajemne oddziaływanie kultur w kontekście negatywnego i pozytywnego przepływu kulturowego; komunikacji międzykulturowej jako narzędzie dialogu i przeciwdziałania agresji antropologicznej; oraz prognozy w zakresie kierunku rozwoju kultury strategicznej określonych podmiotów państwowych w regionie. Student w trakcie zajęć rozwija umiejętności badawcze w zakresie antropologii społecznej, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego Tematyka zajęć: 1. Kultura strategiczna – wprowadzenie w problematykę. 2. Metodologia analizy kultury strategicznej. 3. Bezpieczeństwo kulturowe. 4. Zagrożenia dla kultury w XXI wieku. 5. Środowisko społeczno-kulturowe jako obszar walki – uderzenia hybrydowe. 6. Bezpieczeństwo informacyjne społeczeństwa. 7. Kultura strategiczna – Polska. 8. Kultura strategiczna – Niemcy. 9. Kultura strategiczna – Ukraina. 10. Kultura strategiczna – Rosja. 11. Kultura strategiczna – Białoruś. 12. Kultura strategiczna – Litwa, Łotwa, Estonia. 13. Kultura strategiczna – Czech, Słowacja. 14. Kultura strategiczna – Bałkany. 15. Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście problemów geopolitycznych – podsumowanie. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć — 30 godzin (1 ETCS) |
Literatura: |
Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczypospolitej Polskiej, oprac. J. Czaja. AON: Warszawa 2004. Jarmoszko Stanisław, Antropologia bezpieczeństwa. Kontury naukowej tożsamości. Siedlce 2015. Kowalski W. Michał, Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. Podstawy bezpieczeństwa narodowego (państwa). Red. J. Pawłowski, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa. 2) w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu. 3) w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej. [Umiejętności:] 4) wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł. 5) rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu). [Kompetencje społeczne:] 6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy. 7) jest gotów do określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS. Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz pogadanki heurystycznej. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecna na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego. Na końcową ocenę składają się: Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%). Egzamin ustny (25%). Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (25%). Skala ocen: 0%–49% — 2 50%–60% — 3 61%–70% — 3+ 71%–80% — 4 81%–90% — 4+ 91%–100% — 5 Dodatkowa wiedza — 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Boroch | |
Prowadzący grup: | Robert Boroch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami kultur strategicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kultur strategicznych podmiotów państwowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście społeczno-kulturowym i geopolitycznym. Podczas zajęć zostaną omówione takie problemy jak: tożsamość – naród – narodowość – nacjonalizm (ujęcie antropologii społecznej); wzajemne oddziaływanie kultur w kontekście negatywnego i pozytywnego przepływu kulturowego; komunikacji międzykulturowej jako narzędzie dialogu i przeciwdziałania agresji antropologicznej; oraz prognozy w zakresie kierunku rozwoju kultury strategicznej określonych podmiotów państwowych w regionie. Student w trakcie zajęć rozwija umiejętności badawcze w zakresie antropologii społecznej, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego Tematyka zajęć: 1. Kultura strategiczna – wprowadzenie w problematykę. 2. Metodologia analizy kultury strategicznej. 3. Bezpieczeństwo kulturowe. 4. Zagrożenia dla kultury w XXI wieku. 5. Środowisko społeczno-kulturowe jako obszar walki – uderzenia hybrydowe. 6. Bezpieczeństwo informacyjne społeczeństwa. 7. Kultura strategiczna – Polska. 8. Kultura strategiczna – Niemcy. 9. Kultura strategiczna – Ukraina. 10. Kultura strategiczna – Rosja. 11. Kultura strategiczna – Białoruś. 12. Kultura strategiczna – Litwa, Łotwa, Estonia. 13. Kultura strategiczna – Czech, Słowacja. 14. Kultura strategiczna – Bałkany. 15. Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście problemów geopolitycznych – podsumowanie. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć — 30 godzin (1 ETCS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.