(in Polish) Lietratura Dla Mlodzieży Wschodnioniemiecka i okresu PRL
General data
Course ID: | 3224-LITDMŁOD-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Lietratura Dla Mlodzieży Wschodnioniemiecka i okresu PRL |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury dla młodzieży wschodnioniemieckiej oraz okresu PRL. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury dla młodzieży wschodnioniemieckiej oraz okresu PRL. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: 1. Wyznaczniki literatury dla młodzieży. 2. Kontekst historyczny – okres PRL i NRD. 3. Tematyka literatury młodzieżowej okresu socjalizmu. Literatura młodzieżowa okresu socjalizmu a współczesna. 4. Obecność literatury wschodnioniemieckiej literatury młodzieżowej w Polsce okresu PRL, tłumaczenia. 5. Lata 50-te: „Hela będzie traktorzystką” Marty Michalskiej i „Ein Mädchen, fünf Jungen und sechs Traktoren” Benno Pludra. 6. Twórczość Benno Pludra. 7. Detektyw PRL – Pan Samochodzik Zbigniewa Nienackiego. 8. Tajemnicze podziemia – twórczość Edmunda Niziurskiego. 9. „Jeżycjada” Małgorzaty Musierowicz. 10. Problemy dorastającej młodzieży - twórczość Krystyny Siesickiej. 11. Problemy dorastającej dziewczyny - twórczość Haliny Snopkiewicz. 12. Literatura dla dziewcząt w NRD – „Das Mädchen und der Junge” Günter Görlich. 13. Powieści dla młodzieży Marii Józefackiej. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) M. Chrobak, Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL. Między kreacją a recepcją, Kraków 2019. Filoteknos. Literatura dziecięca. Mediacja kulturowa. Antropologia dzieciństwa, Vol. 12, red. K. Kowalczyk, S. W. Świtała, Wrocław 2022. Literatur für Kinder und Jugendliche in der DDR, red. C. Emmrich, Berlin 1979. Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008. Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), t. 2, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2009. Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989), tom 3, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2013. Literatura dla dzieci i młodzieży, tom 4, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2014. Literatura dla dzieci i młodzieży, tom 5, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2017. K. Nun, Mädchenleben in Ost und West – DDR, Ungarn, Bundesrepublik Deutschland, Frankfurt am Mein 2001. Od powieści dla dziewcząt do narracji dziewczyńskich, red. A. Nosek, M. Chrobak, Kraków 2022. Kanon literatury dla dzieci, „Polonistyka”. Czasopismo dla nauczycieli, 2006, nr 2. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu, student: WIEDZA: Absolwent zna i rozumie: 1. ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych; 2. kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju; 3. szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości; UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi: 1. wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł; 2. rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu); 3. odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących literatury młodzieżowej, a także specyfiki regionu jako całości w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych; 4. stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy. KOMPETENCJE: Absolwent jest gotów do: 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy; 2. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%) i praca pisemna (50%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Szlachta-Ignatowicz | |
Group instructors: | Justyna Szlachta-Ignatowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.