(in Polish) Niemiecka Republika Demokratyczna w niemieckim filmie przed i po 1989 roku
General data
Course ID: | 3224-NRDfilm-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Niemiecka Republika Demokratyczna w niemieckim filmie przed i po 1989 roku |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Tematem zajęć będzie wizerunek Niemieckiej Republiki Demokratycznej w filmie niemieckim (rzeczywistość, symbole, problemy). Przykładów dostarczy kino Defy sprzed roku 1989 – ważne, znane i dyskutowane, jak i filmy powstałe już po roku 1989 – związane z nurtem nostalgicznym, ale i nie tylko. |
Full description: |
(in Polish) Filmy, które zostaną omówione i zinterpretowane podczas zajęć stanowić mogą wartościowe źródło do przyjrzenia się problemom NRD w okresie jej istnienia, jak i kwestiom związanym z tym nieistniejącym już krajem po zjednoczeniu Niemiec (jak choćby historia NRD, wyobrażenia społeczne, problemy, itd.). Poszczególne zajęcia będą skoncentrowane wokół takich filmów jak m.in.: „Gwiazdy” Konrada Wolfa (1959), „Ślad kamieni” Franka Beyera (1966), „Coming out” (1989) Heinera Carowa, „Architekci” (1989) Petera Kahanego, „Good Bye, Lenin!” Wolfganga Beckera (2003), „Go Trabi, go!” Petera Timma (1991), „Słoneczna Aleja” (1999) oraz inne filmy Leandera Haussmanna, „Życie na podsłuchu” (2006) Floriana Henckel von Donnersmarcka oraz „Ostatnia egzekucja” Franziski Stünkel (2021). Ponadto, wspomniane i omówione zostaną wybrane seriale dotyczące NRD po 1989 roku, filmy indiańskie Defy oraz enerdowskie filmy sci-fi (np. „Milcząca gwiazda” Kurta Maetziga, 1960), które interesująco mówią o aspiracjach enerdowskiego kina i jego specyfice. Prowadząca przedmiot udostępnia studentom wszystkie materiały do zajęć. Znajomość języka niemieckiego nie jest wymagana (fragmenty filmowe będą prezentowane z tłumaczeniem polskim lub angielskim). Nakład pracy studenta: Uczestnictwo i praca na zajęciach, przygotowanie do zajęć (uczestnictwo w dyskusji, wykonanie krótkiej pracy pisemnej) – (2 ECTS). Od studentów oczekuje się przygotowania zadanej lektury tekstowej lub /i wizualnej, czynnego uczestnictwa w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji). Metody dydaktyczne Metoda podająca, dyskusja, dyskusja kierowana, „burza mózgów”, prezentacja multimedialna prowadzącego, fragmenty filmowe, materiały audiowizualne i tekstowe w różnym zakresie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Lektury zostaną przedstawione i udostępnione studentom w nawiązaniu do prezentowanych zagadnień (drogą elektroniczną). Przykładowe opracowania: Archiwum DEFA Film Library, University of Massachusetts, na: https://www.umass.edu/defa/ Andrzej Gwóźdź, Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie (1949-1991), Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2019. Sebastian Heiduschke, East German Cinema: DEFA and Film History, Palgrave Macmillan, 2013. Re-imagining DEFA. East German Cinema in its National and Transnational Context, red. Sebastian Heiduschke, Sean Allan, Berghahn, 2015. Ralf Schenk, Eine kleine Geschichte der DEFA. Daten, Dokumente, Erinnerungen / zsgest. und kommentiert von Ralf Schenk, Berlin 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury Niemiec (K1_W03) a szczególnie w odniesieniu do NRD i kultury filmowej - w podstawowym stopniu kontekst kultury filmowej i medialnej – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury Niemiec (K1_W05) - w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości w kontekście Niemiec i Europy (K1_W07) Umiejętności: absolwent potrafi: - wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01) - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Niemiec ze szczególnym uwzględnieniem NRD oraz sytuacji po przełomie 1989 (K1_U02) - rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03) - przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05) - samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Niemiec w kontekście kultury filmowej w NRD i po przełomie 1989, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01) - efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Organizacja zajęć Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach. W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze. Zajęcia prowadzone będą w formie konwersatorium i dyskusji (dyskusja otwarta i w grupach) na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Do każdego tematu prowadzący przedmiot proponuje studentom lekturę w formie tekstowej lub (i) wizualnej. Lektury są zapewniane studentom przez prowadzącego zajęcia. Struktura zajęć: - wprowadzenie prowadzącej (informacyjne, problemowe, prezentacja multimedialna) - analiza tekstów i / lub nagrań filmowych (wspólnie z grupą pod kierunkiem prowadzącego z elementami np. burzy mózgów) - otwarta dyskusja w ramach grupy zajęciowej i podsumowanie prowadzącej. 2. Metody oceniania Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (krótka praca pisemna na temat zaproponowany przez prowadzącą). Bieżąca rejestracja aktywności studentów (merytoryczne wypowiedzi podczas zajęć). 3. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: krótka praca pisemna (80 %) oraz aktywność na zajęciach (20 %) - (aktywność podnosi ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. 4. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Group instructors: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.