American Francophone Literature and Society (Caribbean and Québec)
General data
Course ID: | 3300-HKiLKf-SK-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | American Francophone Literature and Society (Caribbean and Québec) |
Name in Polish: | Historia kultury i literatury Kanady francuskojęzycznej - Literatura i społeczeństwo franko-amerykańskie: Karaiby i Québec |
Organizational unit: | Faculty of Modern Languages |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | French |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The purpose of the lecture is to trace the evolution of the culture and literature of Francophone French Canada - mainly Québec - and the Francophone Caribbean (French Antilles, Guyana and Haiti), taking into account the socio-historical, ideological and linguistic context and literary issues (thematic and aesthetic). Critical and literary texts covering the period from the colonization of Canada (New-France) to contemporary Québec (novel, poetry, essay, theater) will be discussed. In discussing Franco-Caribbean literature, emphasis will be placed on original ideological-aesthetic currents, such as indigeneism, négritude, antillanité, créolité and creolization (la créolisation). |
Full description: |
(in Polish) Głównym celem wykładu jest prezentacja transferów kulturowych w postkolonialnej literaturze frankofońskiej Ameryki Północnej i Środkowej, które znamiennie wpłynęły na sposób obrazowania tożsamości zbiorowej i indywidualnej przez pisarzy tych obszarów. Wykład proponuje interpretację tych przewartościowań oraz ich etyczne konsekwencje w literaturze franko-kanadyjskiej (głównie w Quebeku) i franko-karaibskiej (Haiti, francuskie Małe Antyle i Gujana) na przełomie XX i XXI wieku Do końca lat 1970, literatury te - jako formy ekspresji mniejszości francuskojęzycznej w Amerykach oraz twórczości peryferyjnej wobec dominujących modeli literackich i norm językowych metropolitalnych (francuskich) - owładnięte były problemem braku lub poszukiwania tożsamości oraz dążeniem do zaznaczenia odrębności poprzez sublimację własnej historii, pamięci zbiorowej oraz mitotwórcze projekcje tożsamościowe, jak indygenizm ("tybylczość"), murzyńskość ("négritude"), "antylskość" na Haiti i Antylach oraz "quebeckość", "amerykańskość", czy używanie zanglicyzowanego rejestru języka ("joual") w Kanadzie francuskiej. Intencją merytoryczną wykładu jest ukazanie, jak w ostatnich dekadach XX wieku pod wpływem różnorodnych wyzwań kulturowych, stanowiących kontekst wypowiedzi literackiej -imigracja, globalizacji kultur, pluralizm światopoglądowy, feminizm, kryzys dyskursu narodowo-terytorialnego oraz atawizmów rasowych, etnicznych i regionalnych, owe dominujące wcześniej wyobrażenia i strategie pisarskie odchodzą od wspólnotowej percepcji świata na rzecz wrażliwości na wartości międzykulturowe, pluralizm tożsamości oraz na potrzebę indywidualizacji ekspresji. Student zyskuje usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury na frankofońskich Karaibach i w Québecu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Beniamino, Michel et Gauvin, Lise, Vocabulaire des études francophones, Limoges, PULIM-Presses de l'Université de Limoges, 2006 2. Moura, Jean-Marc, Littératures francophones et théories postcoloniales, Paris, PUF (Presses universitaires de France), (1999) 2007(coll. Quadrige) 3. Combe, Dominique, Poétiques francophones, Paris, Hachette, 1995 (coll. Hachette supérieur) 4. Bhabha, Homi K., Les lieux de la culture. Une théorie postcoloniale (trad. de The Location of Culture, 1994), Paris, Payot, 2007. 5. Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres). 6. Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich i frankofońskich (K_W02), współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską i karaibską (K_W03). Student zna i rozumie również w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności (K_W05), wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich i frankofońskich (K_W06) oraz wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady i Karaibów (K_W07) a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultur kanadyjskiej i karaibskiej oraz kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej Kanady i Karaibów (K_W09). Student potrafi w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego i frankofońskiego (K_U06), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie badań nad literaturą kanadyjską i karaibską (K_U09), przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady i Karaibów (K_U10) oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady i Karaibów z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12) Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K06) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady i Karaibów (K_K09). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Detailed conditions for passing the course will be presented by the instructor at the first class or will be sent by the University's Student Services System. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Michał Obszyński | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Short description: |
See Basic information about the subject (independent of the cycle) |
|
Full description: |
(in Polish) Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Copyright by University of Warsaw.