Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia słownictwa angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-JF2661
Kod Erasmus / ISCED: 09.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia słownictwa angielskiego
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa opisowego i teoretycznego
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim.

Pełny opis:

Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim.

Zagadnienia omawiane na kursie są obrazowane tekstami prozatorskimi i poetyckimi z różnych okresów historii języka angielskiego, dobranymi przez osobę prowadzącą (np. Kronika anglosaska, Opowieści kanterberyjskie, Makbet, Raj utracony, Harry Potter, Władca Pierścieni). Analiza tekstów obejmuje identyfikację zapożyczeń, analizę morfemiczną wybranych słów, oraz zmiany semantyczne.

Zakres tematów:

- procesy słowotwórcze dawniej i dziś

- analiza morfologiczna

- etymologia

- zanik słów i jego przyczyny

- wpływy innych języków na angielszczyznę w różnych okresach historycznych: zapożyczenia słów i morfemów, hybrydy

- semantyka i zmiany znaczeniowe

- słowa dialektalne w angielszczyźnie współczesnej

- nazwy własne

Literatura:

Ayers, D.M. (1986) English Words from Latin and Greek Elements. Tucson: The University of Arizona Press.

Baugh, A.C. – T. Cable (2002) A History of the English Language. London: Routledge.

Crystal, D. (2008) Think on My Words. Exploring Shakespeare’s Language. Cambridge: CUP.

Grzebieniowski, T. (1962) Słownictwo i słowotwórstwo angielskie. Warszawa: PWN.

Hughes, G. (2000) A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.

Kastovsky, D. (2006) “Vocabulary”. [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of the English Language. (Cambridge: CUP), 199-270.

Liberman, A. (2005) Word Origins…and How We Know Them. Oxford: OUP.

Minkova, D. – R. Stockwell (2001) English Words. History and Structure. Cambridge: CUP

Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

Wiedza : student zna i rozumie:

K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej

K_W03 metodologię i tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej

K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi

K_W08 w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu język

Efekty kształcenia z obszaru wiedzy są realizowane głównie w zakresie terminologii, metodologii oraz zmian historycznych dotyczących leksyki i semantyki a także procesów morfologicznych.

Umiejętności: Student potrafi

K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa

K_U02 posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo

K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych

Efekty kształcenia z obszaru umiejętności są realizowane głównie w zakresie zadań związanych ze śledzeniem procesów leksykalnych, semantycznych i morfologicznych na przestrzeni wieków oraz ich rezultatami,

Kompetencje społeczne: Student jest gotów do

K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów

K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych

Efekty kształcenia z obszaru kompetencji społecznych są realizowane głównie w zakresie wypowiedzi oraz dbałości o dziedzictwo obecne w języku oraz tolerancji dla różnych wpływów językowych

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa praca domowa w połowie semestru; pisemny test końcowy na koniec kursu.

Student ma prawo do 3 nieobecności na zajęciach.

Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach.

Uwaga: Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wojtyś
Prowadzący grup: Anna Wojtyś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)