Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa opisowego i teoretycznego (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Anglistyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | |||||
3301-JF279 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Szczegółowa analiza językowa wybranych utworów poezji staro-angielskiej, z uwzględnieniem metryki, a ponadto fonologii, morfologii, składni, leksyki i semantyki. |
|
|||
3301-JF260 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs stanowi wprowadzenie do standardowej teorii generatywnej. Celem kursu jest analiza problemów fonologicznych języka angielskiego oraz innych języków w świetle standardowego modelu generatywnego przedstawionego w The Sound Pattern of English (SPE; Chomsky-Halle 1968) oraz późniejszych dokonań w sferze teorii fonologicznych. W trakcie kursu omawiane są następujące tematy: cechy fonologiczne (np. cechy binarne, prywatywne, dystynktywność, redundancja, geometria cech), sylaba (tradycyjny model binarny, sylaba jako jednostka systemu), fonologiczne uwarunkowania zasad sylabifikacji (np. SSG, reguła Jespersena). W ramach kursu zostaną omówione zagadnienia dotyczące przedstawiania oraz klasyfikacji reguł fonologicznych (np. relacje dysjunkcji i koniunkcji w procesie fonologicznym) oraz ograniczeń formalnych w stosowaniu reguł (np. Elsewhere Condition). Wszystkie wymienione wyżej zagadnienia będą przedstawiane w sposób analityczny głównie na danych z języka angielskiego. |
|
||||
3301-JF266 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3301-JF161 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoria błędu fonetycznego i interferencji językowej na tle studium kontrastywnego angielsko-polskiego. |
|
||||
3301-JF2661 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczą przede wszystkim etymologii, procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim. |
|
|||
3301-JF2631 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przedstawienie roli wartości kulturowych w porozumiewaniu się osób pochodzących z odmiennych kultur oraz prezentacja stylów i technik konwersacyjnych ilustrujących priorytety kulturowe różnych społeczeństw. |
|
||||
3301-JF269 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Opis leksykonu i morfologii w ujęciu językoznawstwa kognitywnego; główna uwaga skierowana na podejście rozwijane przez Langackera w jego teorii gramatyki kognitywnej; podstawowe źródło danych: język angielski. |
|
||||
3301-JF169 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów I stopnia Wprowadzenie do klasycznej teorii metafory pojęciowej autorstwa Lakoffa i Johnsona (1980), która przyjmuje, że metafory są sposobem rozumienia i doświadczania świata, a więc są "figurami myśli", a nie "figurami słowa". Zgodnie z tą teorią metafora pojęciowa polega na rozumieniu jednego, typowo bardziej abstrakcyjnego obszaru doświadczenia (tzw. "domeny docelowej metafory") w terminach innego, typowo bardziej konkretnego, fizycznego obszaru doświadczenia (tzw. "domeny źródłowej metafory"). |
|
||||
3301-JF2649 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie kursu przyjrzymy się sposobom w jaki metafory są wykorzystywane aby mówić, pisać i myśleć o pojęciach abstrakcyjnych w nauce. Pierwszych kilka zajęć poświęcone zostanie wprowadzeniu terminologii badawczej. W ich trakcie omówimy przede wszystkim podstawy teorii ucieleśnienia i schematów wyobrażeniowych oraz zagadnienia metafory i metonimii pojęciowej. Porównamy metafory obecne w języku nauki z ich przejawami w języku potocznym, oraz zapoznamy się z wynikami badań eksperymentalnych z zakresu nauk kognitywnych. W drugiej części kursu sięgniemy do publikacji poświęconych metaforom w matematyce, fizyce, biologii i ekologii. Kurs nie wymaga od uczestników pogłębionej wiedzy z zakresu nauk ścisłych a jedynie ogólnopojętej ciekawości dotyczącej tych nauk. Na zaliczenie składać będą się zadania cząstkowe wykonywane w trakcie semestru w formie pisemnej i ustnej. Część z nich ukierunkowana będzie na zgłębianie własnych zainteresowań w ramach tematyki kursu. |
|
|||
3301-JF2654 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyczny kurs będący wprowadzeniem do metod stosowanych w badaniach nad autentycznym materiałem językowym. Studenci nabywają umiejętności i wiedzę niezbędne do samodzielnego zaplanowania oraz przeprowadzenia projektów badawczych. |
|
|||
3301-JF2645 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów II stopnia. Kurs przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych zjawiskiem metonimii pojęciowej w ujęciu językoznawstwa kognitywnego. Bazując na analizie zarówno językowych jak i pozajęzykowych przykładów metonimii, kurs omawia metonimię jako proces pojęciowy. Choć od strony opisowej uwaga skierowana jest na różne przejawy metonimii w języku, analizowane są też przykłady obrazowych i słowno-obrazowych realizacji metonimii pojęciowej w rysunku i ilustracjach. Aspekt teoretyczny kursu obejmuje rozwój pojęciowej teorii metonimii od czasu publikacji Lakoffa i Johnsona (1980); głównym celem tego aspektu dyskusji jest pokazanie jak zmiany w tej teorii doprowadziły do poszerzenia pola badań nad metonimią. |
|
||||
3301-JF2630 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
kurs dla studentów II stopnia Kurs przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych językoznawstwem kognitywnym, a w szczególności poznaniem podstaw teorii gramatyki kognitywnej Ronalda W. Langackera. Tematem kursu jest pojęciowa charakterystyka kategorii gramatycznych (takich, jak: rzeczownik, czasownik, bezokolicznik, imiesłów, przymiotnik, przysłówek, przyimek), które w teorii gramatyki kognitywnej Langackera są opisywane jako zjawiska ukazujące zarówno podstawowe zdolności kognitywne człowieka, jak i to, w jaki sposób człowiek doświadcza i ujmuje pojęciowo otaczający go świat. |
|
||||
3301-JF164 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia. Charakterystyka podstawowych dialektów języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem systemu dźwięków oraz wymowy. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
|
||||
3301-JF2634 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami metodologicznymi i badawczymi teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego (NMS). Zajęcia koncentrują się na prezentacji problemów empirycznych związanych z poszukiwaniem prostych i uniwersalnych jednostek znaczeniowych w językach naturalnych. |
|
|||
3301-JF286 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodami analizy porównawczej semantycznej słów oznaczających emocje w obrębie teorii Naturalnego Metajęzyka Semantycznego (NMS). W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się z wybranymi przykładami analiz słownictwa nazywającego emocje (m.in. z jęz. angielskiego, polskiego, chińskiego/mandaryńskiego, tagalog) w celu zwrócenia uwagi na zmienność międzyjęzykową w tym obszarze znaczeniowym i jej parametry kulturowe. |
|
|||
3301-JF170 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3301-JF189 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony jest językowi w relacji do społeczeństwa, w szczególności do cech społecznych lub społecznie postrzeganych, takich jak status, wiek, płeć, czy grupa etniczna. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą odmian języka, mowy jako narzędzia interakcji, relacji język - kultura, motywacji i mechanizmu zmiany językowej oraz kontaktu językowego. |
|
|||
3301-JF2611 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Niniejszy kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych językoznawstwem formalnym (teoretycznym). Uczestnik poszerzy zasobów swojej wiedzy o formalizmy używane obecne do analizy składniowej (parsowania) języka naturalnego. Zasadniczym celem kursu jest uświadomienie słuchaczowi, na podstawie omawianych zagadnień, że badania nad abstrakcyjnym bytem, jakim jest język, wiążą się z koniecznością sformalizowania obserwowanych zjawisk za pomocą stosownych reguł lub zawężeń, a tym samym, że nie można mówić o istnieniu „ateoretycznej lingwistyki”. |
|
|||
3301-JF167 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Jego celem jest przedstawienie głównych założeń, jak również wybranych pojęć teoretycznych i tematów badawczych językoznawstwa kognitywnego. Wśród omawianych zagadnień znajdą się następujące tematy: kognitywny model kategoryzacji i jego znaczenie dla teorii języka, metonimia jako mechanizm pojęciowy, metafora jako mechanizm pojęciowy, amalgamaty pojęciowe, kognitywne podejście do zjawiska polisemii, środki językowe jako narzędzia obrazowania, gramatyka jako zjawisko symboliczne. Jednym z celów kursu jest pokazanie, w jaki sposób omawiane pojęcia teoretyczne mogą znaleźć praktyczne zastosowania w obszarze nauczania języka obcego, tłumaczenia, itp. |
|
|||
3301-JF184 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie podstaw opisu pragmatycznego - przedstawienie jego zadań i metod. Przedmiotem kursu są różne inferencje zdaniowe (np. presupozycja, implikatura) oraz zjawiska językowe (np. referencjalność, grzeczność). Kurs omawia ważniejsze teorie pragmatyczne (np. implikatury, aktów mowy). |
|
||||
3301-JF2704 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia teorię optymalności, która jest najnowszą teorią fonologiczną rozwijaną przede wszystkim w USA. Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli kurs Fonetyki i fonologii na roku I, gdyż treściami swoimi nawiązuje do zajęć na I roku. |
|
|||
3301-JF2604 | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||