Leksykon i morfologia w językoznawstwie kognitywnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JF269 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
|
Nazwa przedmiotu: | Leksykon i morfologia w językoznawstwie kognitywnym |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa opisowego i teoretycznego |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych poznaniem podstaw kognitywnej teorii leksykonu i morfologii. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Opis leksykonu i morfologii w ujęciu językoznawstwa kognitywnego; główna uwaga skierowana na podejście rozwijane przez Langackera w jego teorii gramatyki kognitywnej; podstawowe źródło danych: język angielski. |
Pełny opis: |
Opis leksykonu i morfologii w ujęciu językoznawstwa kognitywnego; główna uwaga skierowana na podejście rozwijane przez Langackera w jego teorii gramatyki kognitywnej; podstawowe źródło danych: język angielski. Główne terminy i zagadnienia: kategoryzacja; kategorie złożone w modelu sieci; znaczenie jako konceptualizacja; wybrane aspekty obrazowania: względna wyrazistość podstruktur; poziom uszczegółowienia (i schematyczności), zakres predykacji, tło, perspektywa; rodzaje jednostek językowych; zdarzenie językowe; parametry symbolicznego kontinuum; kompozycjonalność w perspektywie metafory "klocków"; kompozycjonalność jako "efekt oglądu"; kompozycjonalność a analizowalność. |
Literatura: |
(wybrane fragmenty:) Langacker, Ronald W. 1990. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Langacker, Ronald W. 2000. "A dynamic usage-based model". In Langacker, Ronald W. Grammar and Conceptualization. Berlin: Mouton de Gruyter, 91-145. Lee, David. 2001. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press. Taylor, John R. 1995. Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. 2nd Edition. Oxford: Clarendon Press (1st edition 1989). Taylor, John R. 2002. Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press. Literatura dodatkowa: Krzeszowski, Tomasz P. 1997. "O znaczeniu przymiotnika kognitywny". In Grucza, Franciszek i Maria Dakowska (eds). 1997. Podejścia Kognitywne w Lingwistyce, Translatoryce i Glottodydaktyce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 23-31. |
Efekty uczenia się: |
Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023: Po ukończeniu przedmiotu student zna podstawy kognitywnej teorii leksykonu oraz teorii morfologii w ujęciu gramatyki kognitywnej Langackera oraz przykładowe opisy wyrażeń leksykalnych o różnej złożoności morfologicznej i może z łatwością rozwijać swoją wiedzę w zakresie leksykonu i morfologii kognitywnej, jak też językoznawstwa kognitywnego w ogólności. Kształcenie językowe na poziomie B2+ Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych po roku akademickim 2022/2023 WIEDZA Studenci znają i rozumieją: - podejście językoznawstwa kognitywnego do opisu leksykonu i morfologii, ze szczegolnym uwzględnieniem struktur semantcznych. - narzędzia analityczne teorii gramatyki kognitywnej służace do opisu leksykonu i morfologii. - rolę tzw. "wymiarów obrazowania" w tworzeniu znaczeń wyrażanych przez jednostki leksykane i morfologiczne. UMIEJĘTNOŚCI Studenci potrafią: - posługiwać się narzędziami analitycznymi teorii gramatyki kognitywnej do opisu leksykonu i morfologii. - studiować literaturę przedmiotu na temat opisu leksykonu i morfologii w ujęciu językoznawstwa kognitywnego. - rozpoznawać różnice pomiędzy odmiennymi podejściami metodologicznymi do badań nad tworzeniem znaczeń wyrażanych przez jednostki leksykane i morfologiczne. - przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej. - komunikować się ze zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne), w szczególności w celu omawiania tworzenia znaczeń wyrażanych przez jednostki leksykane i morfologiczne. - z łatwością rozwijać wiedzę w zakresie językoznawstwa kognitywnego, jak i utrzymywać naturalną ciekawość. - wykorzystać wiedzę na temat roli wymiarów obrazowania w tworzeniu znaczeń wyrażanych przez jednostki leksykane i morfologiczne do praktyki translatorskiej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Studenci są gotowi do: - krytycznej oceny własnej wiedzy językoznawczej i umiejętności związanych ze zbieraniem, analizą i interpretacją danych językowych. - wykorzystania wiedzy i umiejętności uzyskanych w trakcie kursu, w szczególności umiejętności związanych z samodzielną lekturą i analizą tekstów naukowych do kształcenia ustawicznego oraz rozwoju osobistego i zawodowego. - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowanie pracy innych. - dbałości o precyzyjne i wiarygodne formułowanie swoich myśli. - troski o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i zadań analitycznych wykonywanych indywidualnie i w małych grupach. Podstawą oceny końcowej są wyniki dwóch testów pisemnych: środsemestralnego (40%) i końcowego (60%); oba test mają formę mieszaną: kilka pytań typu "test wyboru", kilka pytań typu "test luk" i jedno pytanie otwarte. Dodatkowe 10% można otrzymać za nieobowiązkową pracę pisemną; na ocenę ma też wpływ aktywne uczestnictwo w dyskusjach. Dopuszczalne są najwyżej 3 nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Górska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Górska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.