Zasadnicza praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2ZPD1-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zasadnicza praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabywanej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zajęcia przeznaczone dla studentów II roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy znają podstawy dydaktyki oraz psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języka niemieckiego. Warunkiem rozpoczęcia Zasadniczej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny jest zrealizowanie Praktyki psychologiczno-pedagogicznej – III i IV etap edukacyjny oraz Wstępnej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3 (komponent 2 modułu 3 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 wg ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (III etap edukacyjny). Zasadnicza praktyka dydaktyczna realizowana jest samodzielnie w języku niemieckim w wybranej szkole ponadpodstawowej w Polsce (liceum, technikum, szkoła branżowa II stopnia). Zasadnicza praktyka dydaktyczna obejmuje 60 godzin dydaktycznych (samodzielnie prowadzonych lekcji języka niemieckiego) i ma charakter aktywny. Zasadnicza praktyka dydaktyczna może być realizowana w formie zdalnej. |
Pełny opis: |
W trakcie zasadniczej praktyki dydaktycznej następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) pełnienie roli nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej, w szczególności: planowanie, organizację i prowadzenie lekcji języka niemieckiego na podstawie samodzielnie opracowanych scenariuszy, formułowanie celów, dobór i dostosowanie metod i form pracy oraz środków dydaktycznych (w tym multimedialnych i technologii informacyjnej), dostosowywanie sposobu komunikacji w języku niemieckim, animowanie aktywności uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozowanie uczniów, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami; 3) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, ocenę przebiegu prowadzonych lekcji języka niemieckiego oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji języka niemieckiego, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (w ramach zajęć z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3). |
Literatura: |
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993. Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008. Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004. Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991. Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993. Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008. Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009. Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011. Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc: Rozwijanie zdolnosci jezykowych na lekcji jezyka obcego. ORE: Warszawa 2013. Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999. Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004. Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Frühes Deutsch, Praxis, Języki Obce w Szkole i inne. Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: WIEDZA 1. Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu. K_W01 K_W02 2. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk na III etapie edukacyjnym. Zna specyfikę pracy dydaktycznej i wychowawczej w ramach lekcji języka niemieckiego/ obcego w szkole ponadpodstawowej. K_W18 K_W19 3. Student posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela (języka niemieckiego). K_W06 4. Student zna terminologię w zakresie języka niemieckiego oraz glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki na poziomie rozszerzonym. K_W20 UMIEJĘTNOŚCI 1. Student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_U17 2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu glottodydaktyki oraz psychologii i pedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_U17 3. Student posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_U07 4. Student potrafi dobierać, dostosowywać i wykorzystywać materiały, środki (w tym technologie informacyjne) i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_U16 5. Student potrafi kierować procesami uczenia się i nauczania języka niemieckiego oraz wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą. K_U23 6. Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. K_U20 K_U21 7. Student ma umiejętności językowe w zakresie nauczania języka niemieckiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1. K_U11 POSTAWY 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, a także wychowawczych i opiekuńczych). K_K03 2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_K01 3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_K03 4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K_K01 K_K04 5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta: 1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinię nauczyciela-opiekuna szkolnego oraz samoocenę studenta); 2) dokumentacji dydaktycznej (6 wybranych szczegółowych, samodzielnie opracowanych scenariuszy w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi); 3) oceny min. 1 lekcji pokazowej (Karta oceny praktyk). Szczegółowe zasady określa Regulamin Zasadniczej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją zasadniczej praktyki dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. W uzasadnionych sytuacjach możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Peć | |
Prowadzący grup: | Beata Peć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.