Childhood lasts forever...Child and childhood in the polish, german and english culture
General data
Course ID: | 3302-DTW-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Childhood lasts forever...Child and childhood in the polish, german and english culture |
Name in Polish: | Dzieciństwo trwa wiecznie... Dziecko we współczesnej kulturze niemieckiej, polskiej i angielskiej - próba porównania |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Analiza pojęć z zakresu psychologii tj. dzieciństwo, dzieciństwo, świadomość', nieświadomość, ,relacja rodzic-dziecko, traumy życiowe na podstawie pism teoretycznych S. Freuda, L.de Mause, Arièsa etc. Rozważania mają na celu usytuowanie tych pojęć również w szerszym kontekście, uwzględniającym perspektywę psychoanalizy literackiej, perspektywę socjologiczną, antropologiczną, kulturoznawczą i filozoficzną. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The seminar focuses primarily on defining the concepts of child 'and childhood' from a psychological perspective concentrated on psychological writings of the following researchers: S. Freud (Freud's life and his theory of psychoanalysis), L. DeMause (psychology and psychoanalyst; psychoanalytical, psychohistorical and psychogenetic approach to the phenomenon of childhood; childhood as a nightmare and the question of its self-awareness), Ariès’s theses (the role of the family in the process of upbringing; school as an instrument of socialization; black pedagogy; adults perspective of the child’s world). |
Full description: |
The seminar focuses primarily on defining the concepts of child 'and childhood' from a psychological perspective concentrated on psychological writings of the following researchers: S. Freud (Freud's life and his theory of psychoanalysis), L. DeMause (psychology and psychoanalyst; psychoanalytical, psychohistorical and psychogenetic approach to the phenomenon of childhood; childhood as a nightmare and the question of its self-awareness), Ariès’s theses (the role of the family in the process of upbringing; school as an instrument of socialization; black pedagogy; adults perspective of the child’s world). In this context, the theses of contemporary researchers of children studies, oscillating around current pedagogical and psychological concepts, such as: demographic issues, intergenerational conflicts, liberal and conservative variants of the family, the crisis of values, the role of media and technological innovations in the process of education and the "pedagogization" of childhood, are also of key importance. These considerations will be supplemented with information on other scientific disciplines: 1. Childhood and childhood as categories of theoretical analysis, 2. The phenomenon of childhood in an interdisciplinary approach, 3. The child in the light of philosophical and anthropological research, 4. The child and its social and cultural space (films, plays, musicals and children's and children's literature), 5. A child in contemporary German-speaking and Polish culture - an attempt to compare. |
Bibliography: |
(in Polish) Ornacka, Katarzyna: Od socjologii do pracy socjalnej. Fenomen społeczny dzieciństwa. Kraków 2013. Leszczyński, Grzegorz: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze II połowy XIX i w XX w.Warszawa 2014. Aries Ph., 1993: Historia dzieciństwa. Przeł. M. Ochab. Warszawa. Betz T., 2006: Ungleiche Kindheit, Ein (erziehungwissenschaftlicher) Blick auf die Ver¬ schränkung von Herkunft und Bildung. Zeitschrift für Sozologie der Erziehung, No. 1. Bois¬-Reymond du M., Sünker H., K rüger H. H., 2001: Childhood research, the po litics of childhood, and children’s lives in Europe: An introduction. In: Childhood in Europe. Approaches — trends — finding. Hrsg. M. du Bois¬ Reymond, H. Sünker, H.¬ H. K rüger. New York—Washington. Krasnodębski Z., red., 1989: Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa. Heller M., 2009: Filozofia nauki. Wprowadzenie. Kraków. Postman N., 2001: W stronę XVIII stulecia. Przeł. R. Frąc. Warszawa. Quortrup J., 1993: Soziale Definition der Kindheit. In: Handbuch der Kindheitsfor schung. Hrsg. M. Markewka, B. Nauck. Luchterhand. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną z zakresu między innymi psychoanalizy literackiej oraz pojęć naukowych ,dziecko', ,dzieciństwo', ,trauma' , ,relacja dziecko-dorosły' plasujących się na styku następujących dyscyplin: pedagogika a psychologia, socjologia a psychologia, filozofia a psychologia, kultura a psychologia. Omawiana problematyka będzie dotyczyła badań polskich badaczy oraz badaczy niemieckojęzycznego obszaru językowego. Konwersatorium ma na celu uwrażliwienie studenta na komparatystyczne ujęcie omawianej problematyki oraz kontekst społeczno-historyczno-kulturowy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przez pierwszy miesiąc konwersatorium będzie poświęcona wyjaśnieniu pojęć naukowych z zakresu children studies oraz tła historyczno-społeczno-kulturalnego, tendencji badawczych dotyczących kategorii ,dziecko' i ,dzieciństwo' we współczesnej kulturze europejskiej. W kolejnych miesiącach będziemy analizować konkretne pisma psychologiczne oraz badania psychologiczne czołowych psychologów XX i XXI wieku. W tym okresie na każdych zajęciach student będzie miał możliwość przestawienia 15-minutowego referatu w formie ustnej, który będzie podstawą zaliczenia przedmiotu. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak uwag |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Filipowicz | |
Group instructors: | Małgorzata Filipowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Filipowicz | |
Group instructors: | Małgorzata Filipowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.