University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Childhood lasts forever...Child and childhood in the polish, german and english culture

General data

Course ID: 3302-DTW-OG
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Childhood lasts forever...Child and childhood in the polish, german and english culture
Name in Polish: Dzieciństwo trwa wiecznie... Dziecko we współczesnej kulturze niemieckiej, polskiej i angielskiej - próba porównania
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Analiza pojęć z zakresu psychologii tj. dzieciństwo, dzieciństwo, świadomość', nieświadomość, ,relacja rodzic-dziecko, traumy życiowe na podstawie pism teoretycznych S. Freuda, L.de Mause, Arièsa etc. Rozważania mają na celu usytuowanie tych pojęć również w szerszym kontekście, uwzględniającym perspektywę psychoanalizy literackiej, perspektywę socjologiczną, antropologiczną, kulturoznawczą i filozoficzną.

Mode:

Classroom

Short description:

The seminar focuses primarily on defining the concepts of child 'and childhood' from a psychological perspective concentrated on psychological writings of the following researchers: S. Freud (Freud's life and his theory of psychoanalysis), L. DeMause (psychology and psychoanalyst; psychoanalytical, psychohistorical and psychogenetic approach to the phenomenon of childhood; childhood as a nightmare and the question of its self-awareness), Ariès’s theses (the role of the family in the process of upbringing; school as an instrument of socialization; black pedagogy; adults perspective of the child’s world).

Full description:

The seminar focuses primarily on defining the concepts of child 'and childhood' from a

psychological perspective concentrated on psychological writings of the following researchers:

S. Freud (Freud's life and his theory of psychoanalysis), L. DeMause (psychology and

psychoanalyst; psychoanalytical, psychohistorical and psychogenetic approach to the

phenomenon of childhood; childhood as a nightmare and the question of its self-awareness),

Ariès’s theses (the role of the family in the process of upbringing; school as an instrument of

socialization; black pedagogy; adults perspective of the child’s world). In this context, the theses

of contemporary researchers of children studies, oscillating around current pedagogical and

psychological concepts, such as: demographic issues, intergenerational conflicts, liberal and

conservative variants of the family, the crisis of values, the role of media and technological

innovations in the process of education and the "pedagogization" of childhood, are also of key

importance.

These considerations will be supplemented with information on other scientific disciplines: 1.

Childhood and childhood as categories of theoretical analysis, 2. The phenomenon of childhood

in an interdisciplinary approach, 3. The child in the light of philosophical and anthropological

research, 4. The child and its social and cultural space (films, plays, musicals and children's and

children's literature), 5. A child in contemporary German-speaking and Polish culture - an

attempt to compare.

Bibliography: (in Polish)

Ornacka, Katarzyna: Od socjologii do pracy socjalnej. Fenomen społeczny dzieciństwa. Kraków 2013.

Leszczyński, Grzegorz: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze II połowy XIX i w XX w.Warszawa 2014.

Aries Ph., 1993: Historia dzieciństwa. Przeł. M. Ochab. Warszawa.

Betz T., 2006: Ungleiche Kindheit, Ein (erziehungwissenschaftlicher) Blick auf die Ver¬

schränkung von Herkunft und Bildung. Zeitschrift für Sozologie der Erziehung,

No. 1.

Bois¬-Reymond du M., Sünker H., K rüger H. H., 2001: Childhood research, the po

litics of childhood, and children’s lives in Europe: An introduction. In: Childhood in

Europe. Approaches — trends — finding. Hrsg. M. du Bois¬ Reymond, H. Sünker,

H.¬ H. K rüger. New York—Washington.

Krasnodębski Z., red., 1989: Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa.

Heller M., 2009: Filozofia nauki. Wprowadzenie. Kraków.

Postman N., 2001: W stronę XVIII stulecia. Przeł. R. Frąc. Warszawa.

Quortrup J., 1993: Soziale Definition der Kindheit. In: Handbuch der Kindheitsfor

schung. Hrsg. M. Markewka, B. Nauck. Luchterhand.

Learning outcomes: (in Polish)

Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną z zakresu między innymi psychoanalizy literackiej oraz pojęć naukowych ,dziecko', ,dzieciństwo', ,trauma' , ,relacja dziecko-dorosły' plasujących się na styku następujących dyscyplin: pedagogika a psychologia, socjologia a psychologia, filozofia a psychologia, kultura a psychologia. Omawiana problematyka będzie dotyczyła badań polskich badaczy oraz badaczy niemieckojęzycznego obszaru językowego. Konwersatorium ma na celu uwrażliwienie studenta na komparatystyczne ujęcie omawianej problematyki oraz kontekst społeczno-historyczno-kulturowy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przez pierwszy miesiąc konwersatorium będzie poświęcona wyjaśnieniu pojęć naukowych z zakresu children studies oraz tła historyczno-społeczno-kulturalnego, tendencji badawczych dotyczących kategorii ,dziecko' i ,dzieciństwo' we współczesnej kulturze europejskiej. W kolejnych miesiącach będziemy analizować konkretne pisma psychologiczne oraz badania psychologiczne czołowych psychologów XX i XXI wieku. W tym okresie na każdych zajęciach student będzie miał możliwość przestawienia 15-minutowego referatu w formie ustnej, który będzie podstawą zaliczenia przedmiotu.

Practical placement: (in Polish)

Brak uwag

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Małgorzata Filipowicz
Group instructors: Małgorzata Filipowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Małgorzata Filipowicz
Group instructors: Małgorzata Filipowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)