University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Glottodidactics

General data

Course ID: 3302-GD2w-L
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Glottodidactics
Name in Polish: Glottodydaktyka (II) (obowiązkowe; kształcenie nauczycieli)
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

foreign languages
obligatory courses
pedagogical qualifications

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie glottodydaktyczne (w tym w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego) do nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela.


Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów (drugi semestr) I stopnia na kierunku germanistyka,którzy poznali podstawy psychopedagogiki i dydaktyki, z ukierunkowaniem na naukę języków obcych.


Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego szkole podstawowej, w przedszkolu i w szkole ponadpodstawowej (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.).


Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ.


Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego.


* W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet).

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

1. Język obcy w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych etapach edukacyjnych;

2. Podstawa Programowa dla języka obcego nowożytnego;

3. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotową;

4. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela;

5. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka niemieckiego, w tym metody aktywizujące i metoda projektów;

6. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie języka niemieckiego;

7. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach;

8. Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej;

9. Metody nauczania języka niemieckiego;

10. Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej;

11. Egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów/sprawdzianów;

12. Diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście języka niemieckiego;

13. Znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów.

Full description: (in Polish)

Na wykładzie studenci poznają pojęcia związane z glottodydaktyką ogólną oraz dydaktyką języka niemieckiego jako języka obcego. Treści obejmują przygotowanie studentów do wykonywania pracy nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw dydaktyki przedmiotowej w zakresie nauczania języka niemieckiego (glottodydaktyki). Podczas wykładów poruszone zostaną następujące zagadnienia: miejsce języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; podstawa programowa nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania języka niemieckiego na poszczególnych etapach edukacyjnych; integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa (w tym działania, sprawności i kompetencje językowe, koncepcja CLIL); zagadnienia związane z programem nauczania oraz zasady projektowania procesu kształcenia i rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela języka niemieckiego, rola nauczyciela języka niemieckiego jako popularyzatora wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych, metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie nauczania języka niemieckiego; organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej; metody kształcenia w odniesieniu do nauczania języka niemieckiego, diagnoza, kontrola i ocenianie w pracy glottodydaktycznej; egzaminy, sposoby konstruowania testów; diagnoza wstępna w kontekście nauczania języka niemieckiego; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; metody i techniki skutecznego uczenia się; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów.

Bibliography:

Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (red.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1995.

Bovet, G. / huvendiek, V. (2000): Leitfaden Schulpraxis. Berlin.

Czaplikowska, R/ Kubacki, A. D. (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Kubart.

Häussermann U. /Piepho H.E (1996), Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, München, Iudicium.

Heyd, G. (1991), Deutsch lehren, Diesterweg.

Heyd G. (1997), Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht, Tübingen, Gunter Narr.

Komorowska, H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Storch G., 1999, Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik, Fink Verlag.

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Impuls.

Zeitschriften: Fremdsprache Deutsch, Praxis, Der Fremdsprachenunterricht Englisch, Języki Obce w Szkole.

Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Praxis, Der Fremdsprachenunterricht Englisch, Języki Obce w Szkole.

Podręczniki dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (Lista pod adresem:

http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/nowepodreczniki/podreczniki_ogolne)

Learning outcomes: (in Polish)

Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:

D.1.W1; D.1.W2; D.1.W3; D.1.W4; D.1.W5; D.1.W6; D.1W7; D.1.W8; D.1.W9; D.1.W10; D.1.W11; D.1.W12; D1.W13.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny.

*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Practical placement: (in Polish)

Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 60h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Joanna Sobańska
Group instructors: Joanna Sobańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)