Glottodidactic Teachers’ Competencies 2 – The Third Stage of Education
General data
Course ID: | 3302-Gkn2-L |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Glottodidactic Teachers’ Competencies 2 – The Third Stage of Education |
Name in Polish: | Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2 – III i IV etap edukacyjny |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | German |
Type of course: | foreign languages |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie glottodydaktyki na III i IV etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem aspektów psychologiczno-pedagogicznych. Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, kontynuujących studia I stopnia, którzy pogłębiają wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych na III i IV etapie edukacyjnym, uwzględniającą psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym (Moduł 3 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom dydaktyki nauczania języków obcych (glottodydaktyki). Obejmuje pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki lekcji języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym. Przedmiot powiązany jest ze Wstępną praktyką dydaktyczną oraz Zasadniczą praktyką dydaktyczną na III i IV etapie kształcenia. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie konwersatorium w semestrze IV. Konwersatorium poświęcone jest uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak: 1. Projektowanie środowiska materialnego lekcji języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki do nauki języka niemieckiego, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej. 2. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów (młodzieży na III i IV etapie edukacyjnym). Zdolności do nauki języków obcych i ich rozpoznawanie. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności. 3. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia na III i IV etapie edukacyjnym, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się języka obcego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych (języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym) - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna. 5. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Edukacja zdrowotna – profilaktyka uzależnień. 6. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia na III i IV etapie edukacyjnym. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języków obcych. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Stymulowanie samodzielnej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010. Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000. Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016. Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013. Heimlich, U.: Pädagogik bei Lernschwierigkeiten. Sonderpädagogische Förderung im Förderschwerpunkt Lernen. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2016. Horstmann, G./ G. Dreisbach: Allgemeine Psychologie 2 kompakt. Beltzverlag: Weinheim 2017. Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018. Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009. Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008. Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004. Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015. Schneider, W./ U. Lindenberger (Hrsg.): Entwicklungspsychologie. Beltz Verlag: Weinheim/ Basel 2012. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Woolfolk, A.: Pädagogische Psychologie. Pearson Deutschland: Hallbergmoos 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu: 1. projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do III i IV etapu edukacyjnego i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów K_W01 K_W02 2. podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych K_W02 K_W17 3. specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z dysfunkcjami, niepełnosprawnych oraz szczególnie uzdolnionych K_W02 K_W17 4. metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na III i IV etapie edukacyjnym K_W17 K_W18 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: 1. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych K_U02 K_U03 K_U17 2. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji K_U01 K_U15 K_U17 3. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III i IV etapie edukacyjnym K_U13 K_U17 4. posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków K_U11 K_U17 K_U23 5. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na III i IV etapie edukacyjnym K_U23 6. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej K_U20 K_U21 K_U22 7. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce K_U17 K_U23 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych K_K01 K_K03 2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka obcego K_K02 K_K04 3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka K_K01 K_K04 4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów K_K04 5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne K_K03 K_K04 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie systematycznego opracowania pisemnych zagadnień do omawianych tematów, samodzielnie przygotowania zagadnienia z dziedziny glottodydaktyki w krótkiej formie pisemnej. Forma zdalna. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Seminar, 16 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Anna Górajek | |
Group instructors: | Joanna Sobańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.