University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Glottodidactic Teachers’ Competencies 2 – The Third Stage of Education

General data

Course ID: 3302-Gkn2-L
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Glottodidactic Teachers’ Competencies 2 – The Third Stage of Education
Name in Polish: Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2 – III i IV etap edukacyjny
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

foreign languages
pedagogical qualifications

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie glottodydaktyki na III i IV etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem aspektów psychologiczno-pedagogicznych.

Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, kontynuujących studia I stopnia, którzy pogłębiają wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych na III i IV etapie edukacyjnym, uwzględniającą psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania języków obcych.

Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym (Moduł 3 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.).


Mode:

Blended learning
Classroom
Remote learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom dydaktyki nauczania języków obcych (glottodydaktyki). Obejmuje pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki lekcji języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym.

Przedmiot powiązany jest ze Wstępną praktyką dydaktyczną oraz Zasadniczą praktyką dydaktyczną na III i IV etapie kształcenia.

Full description: (in Polish)

Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie konwersatorium w semestrze IV.

Konwersatorium poświęcone jest uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:

1. Projektowanie środowiska materialnego lekcji języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki do nauki języka niemieckiego, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.

2. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów (młodzieży na III i IV etapie edukacyjnym). Zdolności do nauki języków obcych i ich rozpoznawanie. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.

3. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia na III i IV etapie edukacyjnym, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się języka obcego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych (języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym) - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

5. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Edukacja zdrowotna – profilaktyka uzależnień.

6. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia na III i IV etapie edukacyjnym. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języków obcych. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Stymulowanie samodzielnej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.

Bibliography: (in Polish)

Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010.

Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000.

Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016.

Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013.

Heimlich, U.: Pädagogik bei Lernschwierigkeiten. Sonderpädagogische Förderung im Förderschwerpunkt Lernen. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2016.

Horstmann, G./ G. Dreisbach: Allgemeine Psychologie 2 kompakt. Beltzverlag: Weinheim 2017.

Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.

Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.

Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018.

Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009.

Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008.

Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004.

Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015.

Schneider, W./ U. Lindenberger (Hrsg.): Entwicklungspsychologie. Beltz Verlag: Weinheim/ Basel 2012.

Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013.

Woolfolk, A.: Pädagogische Psychologie. Pearson Deutschland: Hallbergmoos 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu:

1. projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do III i IV etapu edukacyjnego i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów

K_W01

K_W02

2. podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W02

K_W17

3. specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z dysfunkcjami, niepełnosprawnych oraz szczególnie uzdolnionych

K_W02

K_W17

4. metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na III i IV etapie edukacyjnym

K_W17

K_W18

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

1. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

K_U02

K_U03

K_U17

2. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji

K_U01

K_U15

K_U17

3. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III i IV etapie edukacyjnym

K_U13

K_U17

4. posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków

K_U11

K_U17

K_U23

5. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na III i IV etapie edukacyjnym

K_U23

6. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej

K_U20

K_U21

K_U22

7. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce

K_U17

K_U23

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych

K_K01

K_K03

2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka obcego

K_K02

K_K04

3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

K_K01

K_K04

4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów

K_K04

5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne

K_K03

K_K04

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie systematycznego opracowania pisemnych zagadnień do omawianych tematów, samodzielnie przygotowania zagadnienia z dziedziny glottodydaktyki w krótkiej formie pisemnej.

Forma zdalna.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 16 hours, 15 places more information
Coordinators: Anna Górajek
Group instructors: Joanna Sobańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)