Narracje autobiograficzne w literaturze niemieckojęzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-NALM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Narracje autobiograficzne w literaturze niemieckojęzycznej |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Pisarze i pisarki z Niemiec, Austrii i Szwajcarii opowiadają o sobie, swoich czasach i doświadczeniach. Wybrane teksty pochodzą z różnych epok, głównie z XX w., i reprezentują różne gatunki prozy narracyjnej – od rozdziału „klasycznej” autobiografii Goethego poprzez wspomnienia i esej, po opowiadania i powieści osnute na motywach autobiograficznych, a nawet „autentyczny” (a zarazem literacki!) „List do ojca” Kafki. Zajęcia w języku polskim, wszystkie lektury będą udostępnione w przekładzie. Czy dowiemy się z nich, kim „naprawdę” byli ich autorzy, jak „naprawdę” wyglądał ich świat? |
Pełny opis: |
Autobiografia i gatunki pokrewne w literaturze niemieckojęzycznej XIX-XXI w. Podstawa teoretyczna: m. in. koncepcja "paktu autobiograficznego" Philippe'a Lejeune'a Zagadnienia: · autobiografia versus wspomnienia, dziennik, relacja z podróży, opowiadanie autobiograficzne · prawda i fikcja w tekstach autobiograficznych · autor jako konstrukcja literacka · dzieciństwo i przełomowe doświadczenia życiowe, przeżywanie historii i codzienności jako tematy tekstów autobiograficznych Metody pracy na zajęciach: · omawianie i dyskusja przygotowanych w domu lektur (maksymalna „porcja” tekstu to ok. 100 stron, większość lektur liczy ok. 50 stron) · krótkie prezentacje związane z tematem zajęć |
Literatura: |
· Johann Wolfgang von Goethe, Zmyślenie i prawda, Księga pierwsza · Heinrich Heine, Wspomnienia · Hermann Hesse, Dzieciństwo czarodzieja · Franz Kafka, List do ojca, Wyrok · Walter Benjamin, Berlińskie dzieciństwo około roku dziewięćsetnego (wybór) · Stefan Zweig, Świat wczorajszy (rozdz. 1) · Thomas Bernhard, Przyczyna · Peter Handke, Esej autobiograficzny · Hertha Müller, Król kłania się i zabija (wybór) · Aglaja Veteranyi, Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze |
Efekty uczenia się: |
· pogłębienie świadomości, czym jest tekst literacki i jakie możliwości poznawcze oferuje · umiejętność analizy i interpretacji wybranych utworów literackich w kontekście epoki · tryb pracy: SEMINARIUM ONLIN |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w seminarium, aktywność, przedstawienie krótkiej prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wołkowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Wołkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.