Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

There is no planet B: Literature and essay against climate change denial

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-PBLE-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: There is no planet B: Literature and essay against climate change denial
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium dedykowane jest zarówno studentom polskim, jak i zagranicznym, na obu poziomach kształcenia: licencjackim i magisterskim. Część tekstów nie jest dostępna w języku polskim, dlatego studenci polskojęzyczni również mogą brać udział w zajęciach.

Pełny opis:

Choć naukowcy/naukowczynie na całym świecie podkreślają, że antropogeniczna zmiana klimatu stanowi zagrożenie dla dobrostanu, a nawet życia ludzi, to postawy sceptyczne i negacjonistyczne są bardzo powszechnym zjawiskiem. Naukowcy/naukowczynie, filozofowie/filozofki, dziennikarze/dziennikarki, a także pisarze/pisarki odgrywają istotną rolę w uświadamianiu zagrożeń: dzielą się wiedzą, ukazują mechanizmy wielkich spisków (np. działań przemysłu paliwowego, które miały na celu dezinformowanie nt. katastrofalnych skutków globalnego ocieplenia), dekonstruują mity i stereotypy, a także tworzą narracje na temat zrównoważonych modeli życia.

Literatura:

1) Timothy Morton Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World (2013) 2) David Wallace-Wells The Uninhabitable Earth (2017) When Will Climate Change Make the Earth Too Hot For Humans? (nymag.com)

3) Nathaniel Rich Losing Earth. The Decade we almost Stopped Climate Change (2018) Losing Earth: The Decade We Almost Stopped Climate Change - The New York Times (nytimes.com)

4) John Cook, Geoffrey Supran, Stephan Lewandowsky, Naomi Oreskes, Ed Maibach America Misled: How the fossil fuel industry deliberately misled Americans about climate change (2013) America-misled-John-Cook.pdf (cssn.org)

5) Núria Almiron and Jordi Xifra (ed.) Climate Change Denial and Public Relations Strategic Communication and Interest Groups in Climate Inaction (2020)

6) Amitav Ghosh The Great Derangement (2016)

7) Amitav Ghosh The Nutmeg’s Curse (2021)

8) Eduardo Konh How Forests Think (2013)

9) Ursula Le Guin The Word for World is Forest (1972)

10) Ursula Le Guin The Ones Who Walk Away from Omelas (1973)

11) Richard Powers The Overstory (2018)

12) Richard Powers Bewilderment (2021)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu i zaliczeniu zajęć student zna

- postawowe kierunki badań humanistycznych nad klimatem

- powiązania miedzy naukami humanistycznymi i ścisłymi w zakresie zagrożeń klimatycznych

-

- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i za granicą

- terminologię, teorię i metodologię związaną z literaturą dotyczącą zmian klimatu

Absolwent potrafi:

-- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę

wytworów kultury i zjawisk społecznych, opracowanie i prezentację wyników, w tym

zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki

-- samodzielnie zdobywać wiedzę nt. zmian klimatu

Absolwent jest gotów do:

-- pracy w grupie

-- weryfikacji wiadomości z róznych źródeł nt. zmian klimatu

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja na forum grupy, spotkania indywidualne (w razie potrzeby)

Dopuszczalne są dwie nieobecności, każdą kolejną (z uzasadnionych powodów) należy odrobić podczas spotkania indywidualnego oraz należy przedłożyć krótki esej na jeden z pominiętych tematów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jezierska-Wiśniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Jezierska-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)