Praktyka psychologiczno-pedagogiczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PPP13-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka przeznaczona dla studentów od II roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka (3 semestr kształcenia nauczycielskiego). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie zaliczeń z dotychczasowych przedmiotów z modułu B (pedagogiczno-psychologicznego) oraz dobra średnia ocen z przedmiotów merytorycznych oferowanych w IG UW. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Psychologia - warsztaty zintegrowane oraz Pedagogika - warsztaty zintegrowane (moduł B Rozporządzenia MNiSzW z 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w przedszkolu i szkołach (na wszystkich etapach edukacyjnych). Praktyka psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ewentualnie częściowo również w przedszkolach i w innych placówkach realizujących kształcenie i wychowanie. Praktyka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje 30 godzin dydaktycznych i ma charakter obserwacyjno-aktywny. Praktyka psychologiczno-pedagogiczna może być realizowana w formie zdalnej. |
Pełny opis: |
Nadrzędnym celem Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji (oraz np. na podstawie przeprowadzonej ankiety lub wywiadu); analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji. |
Literatura: |
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008. Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011. Chałas, K.: Wychowanie ku wartościom. Jedność: Lublin/ Kielce 2003. Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004. Einsiedler, W./ Götz, M./ Hartinger, A. u.a. (Hrsg.): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2014. Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015. Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004. Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007. Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007. Rogers, B.: Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć... Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2006. Rosenberg, M. B.: Porozumienie bez przemocy. Czarna Owca: Warszawa 2019. Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010. Oraz czasopismo Pädagogik. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego; B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze; B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów; B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas; B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta: 1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta) 2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (Portfolio - w tym 3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz 3) aktywności na zajęciach Psychologia - warsztaty zintegrowane oraz Psychologia - warsztaty zintegrowane. Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z koordynatorem praktyk pedagogicznych w IG UW (ewentualnie innym wyznaczonym opiekunem z ramienia IG). Szczegółowe zasady określa regulamin Praktyki psychologiczno-pedagogicznej I-III etap edukacyjny w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. Forma hybrydowa. |
Praktyki zawodowe: |
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest rzetelne zrealizowanie 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjno-aktywnym w dowolnych szkołach (min. 2 placówkach oferujących nauczanie na różnych etapach edukacyjnych, w tym w co najmniej 1 szkole podstawowej i 1 szkole ponadpodstawowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Peć | |
Prowadzący grup: | Beata Peć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.