Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-PPP13-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
nieobowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną.


Praktyka przeznaczona dla studentów od II roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka (3 semestr kształcenia nauczycielskiego). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie zaliczeń z dotychczasowych przedmiotów z modułu B (pedagogiczno-psychologicznego) oraz dobra średnia ocen z przedmiotów merytorycznych oferowanych w IG UW.


Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Psychologia - warsztaty zintegrowane oraz Pedagogika - warsztaty zintegrowane (moduł B Rozporządzenia MNiSzW z 25 lipca 2019 r.).


Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ.


Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w przedszkolu i szkołach (na wszystkich etapach edukacyjnych).

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ewentualnie częściowo również w przedszkolach i w innych placówkach realizujących kształcenie i wychowanie.

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje 30 godzin dydaktycznych i ma charakter obserwacyjno-aktywny.

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna może być realizowana w formie zdalnej.

Pełny opis:

Nadrzędnym celem Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji (oraz np. na podstawie przeprowadzonej ankiety lub wywiadu); analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji.

Literatura:

Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.

Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011.

Chałas, K.: Wychowanie ku wartościom. Jedność: Lublin/ Kielce 2003.

Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.

Einsiedler, W./ Götz, M./ Hartinger, A. u.a. (Hrsg.): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2014.

Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015.

Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.

Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007.

Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007.

Rogers, B.: Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć... Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2006.

Rosenberg, M. B.: Porozumienie bez przemocy. Czarna Owca: Warszawa 2019.

Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010.

Oraz czasopismo Pädagogik.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;

B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;

B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;

B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;

B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;

B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;

B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;

B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:

1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta)

2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (Portfolio - w tym 3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz

3) aktywności na zajęciach Psychologia - warsztaty zintegrowane oraz Psychologia - warsztaty zintegrowane.

Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z koordynatorem praktyk pedagogicznych w IG UW (ewentualnie innym wyznaczonym opiekunem z ramienia IG).

Szczegółowe zasady określa regulamin Praktyki psychologiczno-pedagogicznej I-III etap edukacyjny w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

Forma hybrydowa.

Praktyki zawodowe:

Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest rzetelne zrealizowanie 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjno-aktywnym w dowolnych szkołach (min. 2 placówkach oferujących nauczanie na różnych etapach edukacyjnych, w tym w co najmniej 1 szkole podstawowej i 1 szkole ponadpodstawowej).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Peć
Prowadzący grup: Beata Peć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)