Psychologia, warsztaty zintegrowane (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PSY2-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia, warsztaty zintegrowane (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Zajęcia przeznaczone dla studentów od drugiego roku studiów (pierwszy semestr) I stopnia na kierunku germanistyka, którzy poznają podstawy psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego szkole podstawowej, w przedszkolu i w szkole ponadpodstawowej (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego. W zajęciach mogą uczestniczyć również studenci, którzy nie realizują ścieżki kształcenia nauczycielskiego. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć odwołujących się do doświadczeń studentów z praktyk zawodowych jest rozpoznanie i ćwiczenie kompetencji, koniecznych do efektywnego podejmowania zadań nauczyciela, w tym m.in.: zapoznanie się i ćwiczenie praktycznego wykorzystania narzędzi komunikacyjnych w rzeczywistości szkolnej, rozpoznawanie i rozumienie procesów rozwojowych i emocjonalnych, oraz ich znaczenie dla pracy nauczyciela (w tym języka niemieckiego), poszerzenie świadomości swojego sposobu funkcjonowania społecznego i emocjonalnego, wzbudzanie autorefleksyjności przyszłego nauczyciela języka niemieckiego. Warsztaty zintegrowane z realizacją praktyk zawodowych poświęcone są następującym zagadnieniom: charakterystyka relacji nauczyciel – uczeń; wpływ procesów postrzegania społecznego na relacje nauczyciel – uczeń; zmiany rozwojowe; zadania nauczyciela jako osoby wspierającej uczniów w okresie dorastania; rola nauczyciela jako kierownika grupy i style kierowania klasą; uczeń jako element systemu szkolnego i członek klasy jako grupy społecznej; charakterystyka relacji nauczyciele – rodzice; kompetencje konieczne do budowania porozumienia z rodzicami i jego znaczenie w pracy nauczyciela dla procesu dydaktycznego i wychowawczego; komunikacja jedno- i dwustronna; cyrkularność komunikacji; bariery komunikacyjne; słuchanie jako celowa i świadoma aktywność; zachowania werbalne i niewerbalne facylitujące aktywne słuchanie; charakterystyka zachowań asertywnych i czynniki je facylitujące; udzielanie informacji zwrotnych; wpływ procesów intrapersonalnych na porozumienie i komunikację; komunikaty wspomagające motywację uczniów do nauki; rozpoznawanie konfliktów i sposoby konstruktywnego reagowania w szkolnych sytuacjach konfliktowych, współpraca z psychologiem szkolnym, PPP i innymi instytucjami, szczególnie w opiece nad uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych; identyfikacja czynników sprzyjających wypaleniu zawodowemu; identyfikacja czynników chroniących przed wypaleniem zawodowym; psychologia różnic indywidualnych w kontekście uczenia się i nauczania języka niemieckiego. |
Literatura: |
Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium. Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen. Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium. Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut. Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lohaus, A., Vierhaus M. (2015), Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag. Mazur, J. E. (2006), Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium. Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz. Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe. Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium. Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls. Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008). Psychologie. München: Pearson Studium. |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to: - w zakresie wiedzy: B.1.W1; B.1.W2; B.1.W3; B.1.W4; B.1.W5; - w zakresie umiejętności: B.1.U1; B.1.U2; B.1.U3; B.1.U4; B.1.U5; B.1.U6; B.1.U7; B.1.U8; - w zakresie postaw: B.1.K1; B.1.K2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt Inne: ocena aktywności na zajęciach * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Warsztaty są zintegrowane z praktyką psychologiczno-pedagogiczną w wymiarze 30h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sobańska | |
Prowadzący grup: | Joanna Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.