Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-Pppb1-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów (drugi semestr) II stopnia na kierunku germanistyka.

Celem zajęć jest szczegółowe przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Obejmuje szczegółowe i pogłębione zagadnienia w zakresie psychologii i pedagogiki niezbędne do pracy z uczniami na wszystkich etapach edukacyjnych.

Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego we wszystkich typach szkół i placówek (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). 

Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego.

Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 wg ESOKJ.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone szczegółowemu przygotowaniu w zakresie psychologiczno-pedagogicznym do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych.

Pełny opis:

Podczas seminarium w sposób szczegółowy i pogłębiony będą omawiane następujące zagadnienia:

1. Pojęcia psychologii - czynniki warunkujące proces uczenia się i ich specyfika

2. Teorie i struktura osobowości – rola różnic indywidualnych w procesie uczenia się

3. Poznanie i spostrzeganie społeczne, obejmujące pogłębioną wiedzę na temat postaw, stereotypów, uprzedzeń, zachowań społecznych i ich uwarunkowań, typów zachowań, stresu i porozumiewania się z ludźmi.

4. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole na wszystkich etapach edukacyjnych

5. Wychowanie a rozwój – funkcje i procesy wychowawcze, środowiska wychowawcze i ich wpływ na rozwój, konteksty wychowania

6. Szkoła jako instytucja wychowawcza

7. Zawód nauczyciela i jego specyfika

8. Komunikacja i kultura języka

9. Poznawanie uczniów – techniki, funkcjonowanie uczniów w szkole, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z trudnościami w nauce

10. Pojęcie normy i patologii z pogłębioną wiedzą na temat różnego typu zaburzeń. Ponadto omówione zostaną w sposób pogłębiony informacje na temat agresji i przemocy w szkole, uzależnień i zaburzeń w odżywianiu, jak również problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną, rodzaje niepełnosprawności i jej konsekwencje psychologiczne

11. Profilaktyka w szkole, obejmująca konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów, diagnozę w pedagogice, rozpoznawanie i ocenę poziomu rozwoju ucznia, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a także współpracę z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem

Literatura:

Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium.

Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen.

Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.

Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium.

Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut.

Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lohaus, A., Vierhaus M. (2015), Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag.

Mazur, J. E. (2006), Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium.

Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz.

Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe.

Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium.

Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.

Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls.

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008). Psychologie. München: Pearson Studium.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

1. ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K_W01

K_W02

2. posiada szczegółową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń

K_W01

K_W02

3. ma pogłębioną wiedzę o współczesnych teoriach dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów na wszystkich etapach edukacyjnych

K_W02

K_W17

K_W18

4. posiada zgłębioną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

K_W01

K_W02

5. posiada uszczegółowioną wiedzę z obszaru projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju

K_W08

K_W19

K_W20

K_W21

6. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych

K_W01

K_W02

7. ma szczegółową wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W01

K_W02

8. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

K_W01

K_W02

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji

K_U01

K_U15

2. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych

K_U15

K_U16

K_U17

3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii

K_U15

K_U17

4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym

K_U01

K_U02

5. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej

K_U01

K_U02

6. potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów

K_U01

K_U02

7. posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie psychopedagogiki

K_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K01

K_K03

2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

K_K04

3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_K03

K_K04

4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

K_K04

5. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów

K_K04

6. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)

K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Systematyczne opracowanie pisemnych zagadnień do omawianych tematów,

samodzielnie przygotowane zagadnienie z dziedziny glottodydaktyki w krótkiej formie pisemnej.

Forma zdalna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 16 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górajek
Prowadzący grup: Joanna Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)