Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstępna praktyka dydaktyczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-WPD13-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstępna praktyka dydaktyczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
nieobowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu glottodydaktyki oraz psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i emisji głosu z rzeczywistością pedagogiczną.


Praktyka przeznaczona dla studentów od II roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka (3 semestr kształcenia nauczycielskiego). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie zaliczeń z dotychczasowych przedmiotów z modułu B (pedagogiczno-psychologicznego) oraz C i D (dydaktycznego wraz z emisją głosu), a także dobra średnia ocen z przedmiotów merytorycznych oferowanych w IG UW.


Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Dydaktyka języka niemieckiego (wykład oraz ćwiczenia) (moduł D Rozporządzenia MNiSzW z 25 lipca 2019 r.).


Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ.

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w przedszkolu i szkołach (na wszystkich etapach edukacyjnych).

Wstępna praktyka (glotto)dydaktyczna realizowana jest w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ewentualnie częściowo również w przedszkolach i innych placówkach realizujących kształcenie oraz wychowanie.

Wstępna praktyka (glotto)dydaktyczna obejmuje 30 godzin dydaktycznych i ma charakter obserwacyjno-aktywny.

Wstępna praktyka (glotto)dydaktyczna może być realizowana w formie hybrydowej.

Pełny opis:

Nadrzędnym celem Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu glottodydaktyki. Praktyki obejmują poznanie zadań dydaktycznych realizowanych przez szkoły (ewentualnie również przedszkola), sposobów funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej placówki systemu oświaty, rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkołach. W ramach WPD student wyciąga wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela (w tym przede wszystkim nauczyciela języka niemieckiego), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwuje stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. Analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym współdziałaniu z opiekunami praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w kontekście nauczania języka niemieckiego.

Literatura:

Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.

Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.

Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning 2000.

Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.

Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991.

Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993.

Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.

Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009.

Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.

Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.

Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999.

Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty;

D.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki

systemu oświaty;

D.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;

D.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć;

D.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

D.2.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:

1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli itp. oraz samoocenę studenta)

2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej (Portfolio - w tym 3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz

3) udziału w zajęciach Glottodydaktyka - wykład oraz aktywności na zajęciach Glottodydaktyka (Dydaktyka języka niemieckiego

- ćwiczenia).

Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z koordynatorem praktyk pedagogicznych w IG UW (ewentualnie innym wyznaczonym opiekunem z ramienia IG).

Szczegółowe zasady określa regulamin Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

W uzasadnionej sytuacji możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa.

Praktyki zawodowe:

Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest rzetelne zrealizowanie 30 godzin Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej o charakterze obserwacyjno-aktywnym w dowolnych szkołach (min. 2 placówkach oferujących nauczanie na różnych etapach edukacyjnych, w tym w co najmniej 1 szkole podstawowej i 1 szkole ponadpodstawowej).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Peć
Prowadzący grup: Beata Peć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)