On health and diseases in the light of medieval and early modern German manuscripts
General data
Course ID: | 3302-ZCR-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | On health and diseases in the light of medieval and early modern German manuscripts |
Name in Polish: | O zdrowiu i chorobie w niemieckojęzycznych rękopisach z okresu średniowiecz i wczesnych czsów nowożytnych |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter konwersatorium i służą z jednej strony zapoznaniu ze średniowiecznymi kompendiami medyczno-farmakologicznymi, zawierającymi też porady na temat higieny, zwanymi regimina sanitatis, z drugiej strony przekazaniu wiedzy i nabyciu umiejętności z zakresu czytania rękopisów. Regimina sanitatis nawiązują do tradycji medycyny Hipokratesa i Galena, będąc jednocześnie przykładem medycznej literatury dydaktycznej, pozostającej pod wpływem arabsko-scholastycznej teorii medycyny. Dodatkowym celem zajęć może być - w zależności od poziomu znajomości języka niemieckiego - zapoznanie z wyzwaniami stojącymi przed tłumaczem tekstów dawnych. Materiałem źródłowym są tu dwa niemieckojęzyczne rękopiśmienne traktaty Regimen Sanitatis (sygn. to 4459 III (137 k.) i 4475 II (130 k.); XIV-XVI wiek) ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach poruszone zostaną następujące zagadnienia: 1. Regimina sanitatis w kulturze średniowiecza i wczesnych czasów nowożytnych: historia powstania i znaczenie 2. Krótka historia medycyny 3. Stan wiedzy o dolegliwościach człowieka i metodach leczenia 4. Dietetyka i higiena w świetle regimina sanitatis 5. Opis kodykologiczny rękopisów 4459 III i 4475 II. 6. Opis paleograficzny rękopisów 4459 III i 4475 II; nauka czytania pisma bastardowego; brachygrafia, abrewiacje i symbole; ortografia i interpunkcja w tekstach dawnych 7. Regimina sanitatis w kulturze polskiej 8. Wybrane zagadnienia z przekładu tekstów dawnych |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Gehin, Paul (red.) (2008): Jak czytać średniowieczny rękopis (w tłumaczeniu Beaty Spieralskiej). Warszawa. 2. Grun, Paul Arnold (2002): Schlüssel zu alten und neuen Abkürzungen. Limburg. 3. Hagenmeyer, Christa (1995): Das Regimen sanitatis Konrads von Eichstätt. Quellen – Texte – Wirkungsgeschichte. Franz Steiner, Stuttgart. 4. Koch, Manfred Peter (Hrsg.) (1997): Das ‘Erfurter Kartäuserregimen’. Studien zur diätetischen Literatur des Mittelalters. Medizinische Dissertation Bonn 1969, Neudruck Salzburg (= Analecta Cartusiana. Band 141). 5. Roloff, Hans-Gert (2003): Geschichte der Editionsverfahren vom Altertum bis zur Gegenwart im Überblick. Ringvorlesung. Berlin. 6. Römer, Jürgen (1997): Geschichte der Kürzungen. Abbreviaturen in deutschsprachigen Texten des Mittelalters und der Frühen Neuzeit. Göppingen. 7. Rzepiela, Agnieszka (2014): Krakowskie XVI-wieczne edycje Regimen Sanitatis Medicorum Parisiensium Franciszka Mymera (https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11615) 8. Schneider, Karin (1999): Paläographie und Handschriftenkunde für Germanisten: eine Einführung. Tübingen. 9. Sowinski, Bernhard (1998): Probleme des Übersetzens aus älteren deutschen Texten. Berlin |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii i nauki o języku i realiach krajów niemieckiego obszaru językowego. - Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz komunikacyjne i uczestniczącym w komunikacji międzykulturowej. - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego. - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego. - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, oraz opracowywać i prezentować wyniki swoich badań. Posiada podstawowe umiejętności obejmujące analizę i rozwiązywanie problemów, dobór niezbędnych do tego narzędzi. - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych. - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przygotowanie transkrypcji wybranego fragmentu rękopisu dotyczącego konkretnej porady. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by University of Warsaw.