Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-ZPD3I-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli)
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

(opisowo):


Celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest zdobywanie

doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą

nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z

zakresu glottodydaktyki oraz psychologii, pedagogiki, dydaktyki

ogólnej i emisji głosu z rzeczywistością pedagogiczną.

Praktyka przeznaczona dla studentów od III roku studiów I stopnia

na kierunku germanistyka (4 semestr kształcenia nauczycielskiego).

Warunkiem wstępnym jest uzyskanie zaliczeń z dotychczasowych

przedmiotów z modułu B (pedagogiczno-psychologicznego) oraz C i

D (dydaktycznego wraz z emisją głosu), a także dobra średnia ocen z

przedmiotów merytorycznych oferowanych w IG UW.

Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Dydaktyka

(wykład, ćwiczenia oraz warsztaty) (moduł D Rozporządzenia

MNiSzW z 25 lipca 2019 r.).

Student wykazuje się znajomością języka niemieckiego na poziomie

zaawansowanym - odpowiadającym poziomowi C1 według

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Tryb prowadzenia:

w terenie
zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych

umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela

języka niemieckiego w przedszkolu i szkołach (na wszystkich etapach

edukacyjnych).

Zasadnicza praktyka dydaktyczna realizowana jest w języku

niemieckim w dwóch placówkach do wyboru: szkole podstawowej,

szkole ponadpodstawowej lub ewentualnie w przedszkolu.

Zasadnicza praktyka dydaktyczna obejmuje w sumie 90 godzin

dydaktycznych i ma charakter aktywny z elementami obserwacji, co

oznacza, że student prowadzi min. 60 lekcji języka niemieckiego pod

nadzorem opiekuna praktyk z ramienia danej placówki (w tym 1

lekcję pokazową) oraz częściowo hospituje zajęcia dydaktyczno-

wychowawcze (max. 30 godzin dydaktycznych).

Zasadnicza praktyka dydaktyczna może być częściowo realizowana w

formie hybrydowej i zdalnej.

Pełny opis:

Nadrzędnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest

zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-

wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie

nabytej wiedzy z zakresu (glotto)dydaktyki z rzeczywistością

pedagogiczną na wszystkich etapach edukacyjnych.

Ogólnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest wykorzystanie

zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji

wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji (glotto)dydaktycznej

wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole

(ewentualnie również w przedszkolu), a także doskonalenie

umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Zasadnicza

praktyka dydaktyczna obejmuje poznanie (w kontekście nauczania

języka niemieckiego): zadań dydaktycznych realizowanych przez

szkoły (ewentualnie również przedszkola), sposobów funkcjonowania

oraz organizacji pracy dydaktycznej placówek systemu oświaty oraz

rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w

szkołach.

W ramach Zasadniczej praktyki dydaktycznej student planuje i

przeprowadza pod nadzorem nauczyciela-opiekuna z ramienia danej

placówki serię lekcji języka niemieckiego lub zajęć dydaktycznych z

języka niemieckiego oraz analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk z

ramienia danej placówki oraz nauczycieli akademickich prowadzących

zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i

zdarzenia dydaktyczno-pedagogiczne zaobserwowane lub

doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym

współdziałaniu z nauczycielem-opiekunem praktyk z ramienia danej

placówki i nauczycielami akademickimi w celu poszerzania wiedzy

dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno-

wychowawczych w zakresie nauczania języka niemieckiego na

wszystkich etapach edukacyjnych.

Literatura:

Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen.

Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.

Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz

Verlag: Weinheim und Basel 2008.

Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen

für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning

2000.

Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka

Edukacyjna: Warszawa 2004.

Gehring, W.: Fremdsprache Deutsch unterrichten. Verlag Julius

Klinkhardt: Bad Heilbrun 2018.

Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am

Main 1991.

Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych.

WSiP: Warszawa 1993.

Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I

etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Jaroszewska, A.: Budowanie przyjaznego środowiska wspierającego

efektywną naukę języków obcych. Ośrodek Rozwoju Edukacji:

Warszawa 2014.

Karpeta-Peć, B./ J. Sobańska-Jędrych/ M. Torenc: Rozwijanie

uzdolnień językowych u uczniów w szkole. Ośrodek Rozwoju

Edukacji: Warszawa 2013.

Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków

obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II

etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka

Edukacyjna: Warszawa 2005.

Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa

2009.

Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia.

Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.

Peć, B.: Otwarte formy uczenia się języków obcych. Oficyna

Wydawnicza Impuls: Kraków 2021.

Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen

Scriptor: Berlin 2004.

Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag:

München 1999.

Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian.

Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.

Czasopisma: Fremdsprache Deutsch (np. 58/2018:

Unterrichtssprache Deutsch), Deutsch (np. 5-10, nr 53/2017:

Unterrichtssprache erwerben), Języki Obce w Szkole, Primar i inne.

Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEiN do

użytku szkolnego.

Efekty uczenia się:

kształcenia:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę

systemu oświaty;

D.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej

szkoły lub placówki

systemu oświaty;

D.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej

w szkole lub placówce systemu oświaty.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej

nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i

przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować

stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz

wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania

uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;

D.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk

zawodowych serię lekcji lub zajęć;

D.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz

nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie

przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia

pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

D.2.K1. skutecznego współdziałania z nauczycielem-opiekunem

praktyk z ramienia danej szkoły oraz z nauczycielami akademickimi w

celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania

umiejętności wychowawczych - w tym szczególnie w zakresie

nabywania umiejętności do nauczania języka niemieckiego na

wszystkich etapach edukacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

oceniania:

Ocena Zasadniczej praktyki (glotto)dydaktycznej - I-III etap

edukacyjny jest dokonywana na podstawie:

1) dokumentacji formalnej: Dziennik praktyk (zawierający

potwierdzenie z pieczęcią placówki, opis zrealizowanej praktyki w

formie Kart tygodniowych podpisanych przez nauczyciela-opiekuna z

ramienia szkoły i przez studenta-praktykanta, Opinie nauczycieli

opiekunów oraz Kartę samooceny studenta) oraz Arkusz oceny lekcji

pokazowej;

2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej: Portfolio (zawierające

scenariusze lekcji języka niemieckiego oraz arkusze obserwacyjne w

języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi do każdego

obserwowanego lub realizowanego aspektu (glotto)dydaktycznego, w

tym 6 scenariuszy lekcji języka niemieckiego i 3 arkusze

obserwacyjne w języku niemieckim przedkładane do oceny w IG UW)

oraz

3) udziału w zajęciach Dydaktyka - wykład oraz aktywności na

zajęciach Dydaktyka - ćwiczenia i Dydaktyka - warsztaty.

Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z opiekunem praktyk

pedagogicznych z ramienia IG UW. Ocena końcowa odnotowywana

jest w Dzienniku praktyk danego studenta oraz w systemie USOS.

Szczegółowe zasady określa regulamin Zasadniczej praktyki

dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu

Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Zasadniczej

praktyki dydaktycznej powinny być rozstrzygane w porozumieniu z

opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

W uzasadnionej sytuacji możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa.

Praktyki zawodowe:

Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia Zasadniczej praktyki

dydaktycznej jest rzetelne zrealizowanie 90 godzin praktyki dydaktycznej

o charakterze aktywnym z elementami obserwacji, obejmujących przede

wszystkim planowanie i prowadzenie zajęć języka niemieckiego oraz

częściowo obserwację w min. 2 dowolnych placówkach do wyboru:

szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub ewentualnie w

przedszkolu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Peć
Prowadzący grup: Beata Peć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)