Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-ZPD3I-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | (opisowo): Celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu glottodydaktyki oraz psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i emisji głosu z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka przeznaczona dla studentów od III roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka (4 semestr kształcenia nauczycielskiego). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie zaliczeń z dotychczasowych przedmiotów z modułu B (pedagogiczno-psychologicznego) oraz C i D (dydaktycznego wraz z emisją głosu), a także dobra średnia ocen z przedmiotów merytorycznych oferowanych w IG UW. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Dydaktyka (wykład, ćwiczenia oraz warsztaty) (moduł D Rozporządzenia MNiSzW z 25 lipca 2019 r.). Student wykazuje się znajomością języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym - odpowiadającym poziomowi C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w przedszkolu i szkołach (na wszystkich etapach edukacyjnych). Zasadnicza praktyka dydaktyczna realizowana jest w języku niemieckim w dwóch placówkach do wyboru: szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub ewentualnie w przedszkolu. Zasadnicza praktyka dydaktyczna obejmuje w sumie 90 godzin dydaktycznych i ma charakter aktywny z elementami obserwacji, co oznacza, że student prowadzi min. 60 lekcji języka niemieckiego pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia danej placówki (w tym 1 lekcję pokazową) oraz częściowo hospituje zajęcia dydaktyczno- wychowawcze (max. 30 godzin dydaktycznych). Zasadnicza praktyka dydaktyczna może być częściowo realizowana w formie hybrydowej i zdalnej. |
Pełny opis: |
Nadrzędnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno- wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu (glotto)dydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną na wszystkich etapach edukacyjnych. Ogólnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji (glotto)dydaktycznej wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole (ewentualnie również w przedszkolu), a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Zasadnicza praktyka dydaktyczna obejmuje poznanie (w kontekście nauczania języka niemieckiego): zadań dydaktycznych realizowanych przez szkoły (ewentualnie również przedszkola), sposobów funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej placówek systemu oświaty oraz rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkołach. W ramach Zasadniczej praktyki dydaktycznej student planuje i przeprowadza pod nadzorem nauczyciela-opiekuna z ramienia danej placówki serię lekcji języka niemieckiego lub zajęć dydaktycznych z języka niemieckiego oraz analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk z ramienia danej placówki oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i zdarzenia dydaktyczno-pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym współdziałaniu z nauczycielem-opiekunem praktyk z ramienia danej placówki i nauczycielami akademickimi w celu poszerzania wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno- wychowawczych w zakresie nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. |
Literatura: |
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993. Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008. Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning 2000. Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004. Gehring, W.: Fremdsprache Deutsch unterrichten. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrun 2018. Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991. Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993. Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014. Jaroszewska, A.: Budowanie przyjaznego środowiska wspierającego efektywną naukę języków obcych. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. Karpeta-Peć, B./ J. Sobańska-Jędrych/ M. Torenc: Rozwijanie uzdolnień językowych u uczniów w szkole. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014. Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009. Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011. Peć, B.: Otwarte formy uczenia się języków obcych. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków 2021. Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004. Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999. Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004. Czasopisma: Fremdsprache Deutsch (np. 58/2018: Unterrichtssprache Deutsch), Deutsch (np. 5-10, nr 53/2017: Unterrichtssprache erwerben), Języki Obce w Szkole, Primar i inne. Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEiN do użytku szkolnego. |
Efekty uczenia się: |
kształcenia: W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty; D.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty; D.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; D.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć; D.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: D.2.K1. skutecznego współdziałania z nauczycielem-opiekunem praktyk z ramienia danej szkoły oraz z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych - w tym szczególnie w zakresie nabywania umiejętności do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
oceniania: Ocena Zasadniczej praktyki (glotto)dydaktycznej - I-III etap edukacyjny jest dokonywana na podstawie: 1) dokumentacji formalnej: Dziennik praktyk (zawierający potwierdzenie z pieczęcią placówki, opis zrealizowanej praktyki w formie Kart tygodniowych podpisanych przez nauczyciela-opiekuna z ramienia szkoły i przez studenta-praktykanta, Opinie nauczycieli opiekunów oraz Kartę samooceny studenta) oraz Arkusz oceny lekcji pokazowej; 2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej: Portfolio (zawierające scenariusze lekcji języka niemieckiego oraz arkusze obserwacyjne w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi do każdego obserwowanego lub realizowanego aspektu (glotto)dydaktycznego, w tym 6 scenariuszy lekcji języka niemieckiego i 3 arkusze obserwacyjne w języku niemieckim przedkładane do oceny w IG UW) oraz 3) udziału w zajęciach Dydaktyka - wykład oraz aktywności na zajęciach Dydaktyka - ćwiczenia i Dydaktyka - warsztaty. Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. Ocena końcowa odnotowywana jest w Dzienniku praktyk danego studenta oraz w systemie USOS. Szczegółowe zasady określa regulamin Zasadniczej praktyki dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Zasadniczej praktyki dydaktycznej powinny być rozstrzygane w porozumieniu z opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. W uzasadnionej sytuacji możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa. |
Praktyki zawodowe: |
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest rzetelne zrealizowanie 90 godzin praktyki dydaktycznej o charakterze aktywnym z elementami obserwacji, obejmujących przede wszystkim planowanie i prowadzenie zajęć języka niemieckiego oraz częściowo obserwację w min. 2 dowolnych placówkach do wyboru: szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub ewentualnie w przedszkolu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Peć | |
Prowadzący grup: | Beata Peć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.