University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium tematyczne: Belgia wczoraj i dziś: punkt widzenia interdyscyplinarny

General data

Course ID: 3304-2DXW-ST-42-OG
Erasmus code / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium tematyczne: Belgia wczoraj i dziś: punkt widzenia interdyscyplinarny
Organizational unit: Institute of French Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: French
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w rzeczywistość belgijską poprzez poznanie wiedzy o historii, geografii, aktualnym systemie

politycznym, ale również o partykularyzmach leksykalnych i zwyczajach gastronomicznych Belgów, nie zapominając także o różnych

formach sztuki, zwłaszcza malarstwie i literaturze. Oprócz okazji do poczucia « smaku Belgii », konwersatorium dostarczy studentom

zagadnień do dalszej refleksji oraz solidnej bazy materiałów źródłowych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w rzeczywistość belgijską poprzez poznanie wiedzy o historii, geografii, aktualnym systemie politycznym, ale również o partykularyzmach leksykalnych i zwyczajach gastronomicznych Belgów, nie zapominając także o różnych formach sztuki, zwłaszcza malarstwie i literaturze. Oprócz okazji do poczucia « smaku Belgii », konwersatorium dostarczy studentom zagadnień do dalszej refleksji oraz solidnej bazy materiałów źródłowych.

Program zajęć obejmuje:

• Belgia w pytaniach – określenie stanu wiedzy studentów na temat Belgii na podstawie kluczowych słów kojarzących się z Belgią (kryzys polityczny, czekolada, piwo, Magritte, Simenon, komiks, liczebniki, niektóre miasta, frytki i majonez, film „Jeszcze dalej niż północ”, Jacques Sternberg, Dominique Rolin, król Albert II i księżniczka Matylda itd.)

• Przegląd historii Belgii – od cywilizacji Celtów po uzyskanie niepodległości w 1830 r.; portrety ośmiu królów Belgii.

• Geografia: ogólne informacje dotyczące położenia, powierzchni, ukształtowania terenu, gęstości zaludnienia Belgii; referaty studentów przedstawiające miasta Belgii.

• System polityczny – w ujęciu historycznym i obecnie (konstytucja, system federacyjny, regiony, Bruksela).

• Partykularyzmy leksykalne w sferze frankofonii i belgicyzmy

• Specjały kuchni belgijskiej (jako cd. partykularyzmów leksykalnych)

• Spotkanie z malarstwem belgijskim – wybór portretów wielkich artystów od XV do XII wieku (malarstwo flamandzkie, Bosch i Breugel w XVI w., Rubens i van Dyck w XVII w.) oraz wybrani malarze XIX i XX w. (Félicien Rops, Fernand Khnopff, James Ensor, Paul Delvaux, René Magritte, Christian Dotremont et Pierre Alechinsky).

• Przegląd literatury belgijskiej – obowiązkowa lektura jednego dzieła literatury belgijskiej; główne nurty literackie (naturalizm, symbolizm, surrealizm, fantastyka, science-fiction i kryminał); lektura licznych fragmentów.

• Świat komiksu – od Tintina do komiksów współczesnych; freski i postaci z komiksów na ulicach Brukseli, Belgijskie Centrum Komiksu.

Bibliography: (in Polish)

- « La Belgique pour débutants », A. Gerlache, J. Vande Lanotte, M. Uyttendaele, S. Bracke, G. Goedertier, La Charte.

- « La Belgique. Des tribus gauloises à l’État fédéral », D. Galloy, Fr. Hayt, De Boeck.

- « La Belgique depuis la Seconde Guerre mondiale », X. Mabille, CRISP.

- « L’espace Wallonie-Bruxelles : voyage au bout de la Belgique – regards francophones sur le fédéralisme belge », B. Bayenet, H. Capron, Ph. Liégeois, De Boeck.

- « La Belgique, présentation géographique », Société royale belge de Géographie, www.srbg.be

- « Découverte de la Belgique francophone », Cahier pédagogique élaboré dans le cadre des classes francophones de Silésie, Bibliothèque francophone.

- « La Dynamique du français à travers l’espace francophone », Cl. Poirier, in Revue de Linguistique romane, tome 69, Société de Linguistique romane.

- « Francophonie et variété des français », A. Thibault, disponible sur http://andre.thibault.pagesperso-orange.fr/FrancophLicenceSemaine3.pdf.

- « Visages du français. Variétés lexicales de l’espace francophone », A. Clas, B. Ouoba, AUPELF.

- « Dictionnaire de belgicismes », G. Lebouc, éditions Racine.

- « Dictionnaire des belgicismes », M. Francard, G. Géron, R. Wilmet, A. Wirth, Duculot.

- « Entendons-nous. Recueil de documents authentiques », FLE, Didier Hatier.

- « Le Dictionnaire des peintres belges du XIVe siècle à nos jours depuis les premiers maîtres des anciens Pays-Bas méridionaux et de la principauté de Liège jusqu’aux artistes contemporains », La Renaissance du Livre, De Boeck-Wesmael.

- « Eloge de l’individu, Essai sur la peinture flamande de la Renaissance », T. Todorov, Essai (poche).

- « Littérature belge de Langue française » M. Joiret et M.-A. Bernard, Didier Hatier.

- « Belgijskie historie tożsamości » (Histoires belges de l’identité), J. Zbierska-Mościcka, article publié dans le double numéro de « Literatura na świecie » consacré entièrement à la Belgique.

- « Manuel et anthologie de littérature belge à l’usage des classes terminales de l’enseignement secondaire », P. Aron et Fr. Chatelain, Le Cri.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć, student:

• ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych,

a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)

• ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04)

• potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01)

• potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w tym stosować podejścia hybrydowe (K_U05)

• posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania (K_U06)

• umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U08)

• stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi (K_U15)

• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)

• interesuje się współczesnymi zjawiskami i procesami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09)

• ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych

• ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej

• posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł i sposobów (w tym nowoczesnych technologii) w wyszukiwaniu, analizowaniu,

selekcjonowaniu i ocenianiu informacji dotyczących Belgii

• potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie: aktywny udział w dyskusjach dotyczących omawianych zagadnień, krótkie prezentacje ustne. Pisemny test końcowy na stopień.

W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us.

Testy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym.

Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka

obowiązkowe.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)