University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium tematyczne :Inność w literaturze frankofońskiej (Quebec, Karaiby, Afryka)

General data

Course ID: 3304-2DXW-ST-52-OG
Erasmus code / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium tematyczne :Inność w literaturze frankofońskiej (Quebec, Karaiby, Afryka)
Organizational unit: Institute of French Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Short description:

The aim of the course will be to analyze selected literary works from the francophone areas of Quebec, the Caribbean and Africa in terms of issues of otherness (ethnic, cultural, social). Students will be introduced to selected philosophical and humanistic approaches to the concept of otherness, through which they will conduct their own interpretations of representations of otherness in contemporary francophone literature.

Full description:

The aim of the course will be to analyze selected literary works from the francophone areas of Canada (Quebec), the Caribbean and Africa in terms of issues of otherness. Students will be introduced to selected philosophical and humanistic approaches to the concept of otherness, through which they will be able to conduct their own interpretations of representations of otherness in contemporary Francophone literature. It is in the francophone literary space that a unique sensitivity to otherness and strangeness in ethnic, cultural, social or identity terms can be found. Diverse by its very definition, the literature of francophone areas, strongly marked by postcolonial thought, reflects on how the Other is defined, imagined, perceived and represented. Also present in francophone literary texts is the issue of the "Other within oneself," i.e. recognizing one's own identity and one's own perceptions as manifestations of the influence of other cultures on a given individual, social group or entire societies. This leads to questioning the homogeneous concept of subjectivity, opening up the possibility of reflecting on diversity, but also on the tensions that accompany encounters with the other. Literature then becomes an area of exploration of multifaceted human relationships. Analysis of selected works will capture some of these nuanced dimensions of contact with otherness.

Bibliography:

The given reading list is subject to change. The final list will be given at the beginning of the class.

Theoretical texts:

Bakhtine, Mikhail, La poétique de Dostoïevski, Paris, Seuil, 1970.

Bhabha, Homi K., et Jonathan Rutherford, «The Third Space», dans Jonathan Rutherford (dir.), Identity: Community, Culture, Différence, Londres, Lawrence et Wishart. 1990.

Gadamer, Hans-Georg. Vérité et Méthode, Paris, Seuil, 1976.

Mbembé, Achille. Sortir de la grande nuit. Essai sur l’Afrique décolonisé. Paris, Éditions La Découverte, 2013.

Montaigne, Michel de. Essais, traduction en français moderne par A. Lanly, Paris, Gallimard, coll. « Quarto », 2009.

Kristeva, Julia. Étrangers à nous-mêmes, Paris, Folio, Gallimard, 1991.

Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre, Paris, Seuil, 1990.

Todorov, Tzvetan. Nous et les Autres. La réflexion française sur la diversité humaine, Paris, Seuil, 1992.

Literary texts:

LaRue, Monique. L’Oeil de Marquise, Montréal, Boréal, 2009.

Noël, James. Belle merveille, Paris, Zulma, 2017.

Diop, David. La porte d’un voyage sans retour, Paris, Seuil, 2021.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, a w szczególności filologii i badań nad literaturą frankofońską (w tym kanadyjską) w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury obszarów frankofońskich, w tym w szczególności Ameryki (Kanada i Karaiby) oraz Afryki (K_W04).

Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod (K_U05), merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz syntetycznie je ujmować (K_U06), zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych z zakresu badań nad literaturą frankofońską (K_U08) oraz stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U15).

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) oraz interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w literaturze Europy, Ameryki frankofońskiej (Kanada, Karaiby) i francuskojęzycznych obszarów Afryki (K_K09).

Assessment methods and assessment criteria:

Methods and methods of evaluation:

- Attendance and activity in class (participation in subgroup work, individual work)

- Individual or group presentation

- Final test

Detailed conditions for passing the course will be presented by the instructor at the first class or will be sent by the University's Student Services System

Practical placement:

Not applicable

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Thematic seminar, 30 hours more information
Coordinators: Michał Obszyński
Group instructors: Michał Obszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail or grading
Thematic seminar - Pass/fail or grading
Short description:

See Basic information about the subject (independent of the cycle)

Full description:

See Basic information about the subject (independent of the cycle)

Bibliography:

See Basic information about the subject (independent of the cycle)

Notes:

Consultations: Tuesday, 10-11 am (stationary or remote - link will be sent by appointment)

Email: m.obszynski2@uw.edu.pl

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)