Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego cz. 2 wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-GOJH-21w
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego cz. 2 wykład
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane ze składnią, morfologią i semantyką języka hiszpańskiego. Studenci, ze znajomością języka hiszpańskiego, zapoznają się z teorią gramatyki opisowej, specjalistycznym nazewnictwem w tej dziedzinie oraz z procesami i tendencjami badań lingwistycznym w języku hiszpańskim. Posiadaną już wiedzę teoretyczną poszerzą o aspekt teoretyczny niezbędny w opisie zjawisk językoznawczych, badaniach i analizach językowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia ze składni, morfologii i semantyki języka hiszpańskiego. Jest kontynuacja wstępu do językoznawstwa i obejmuje główne zagadnienia języka hiszpańskiego na poziomie teoretycznym.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami gramatyki opisowej języka hiszpańskiego. Przedmiot obejmować będzie podstawowe tematy związane ze składnią, morfologią i semantyką tego języka.

Przewidziane tematy to:

1. Komunikacja i funkcje języka.

3. Jednostki w analizie językowej

4. Rzeczownik

5. Rodzajnik

6. Przymiotnik

7. Zaimek

8. Czasownik

9. Przysłówek: typy i funkcje. Pytajnik

10. Elementy łączące: przyimki i spójniki

11. Składnia. Funkcje

Literatura:

RAE (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa.

QUILIS, Antonio (1999): Lengua española: curso de acceso. Barcelona, Ramón Areces.

COSERIU, Eugenio, (1992): Competencia lingüística, Madrid, Gredos.

GUTIERREZ ARAUZ, M.L. (2005): Introducción a la lengua española, Ramón Areces, Barcelona.

ALCINA, J., BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona.

TESO, E. DEL: (1990): Gramática general, comunicación y partes del discurso, Gredos, Madrid.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu:

- student posiada WIEDZĘ:

K_W02 zna podstawową terminologię językoznawstwa

K_W03 zna elementarną terminologię używaną w opisie języka i, rozumie jej źródła oraz zastosowania

K_W07 ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki i stylistyki języka hiszpańskiego

K_W11 ma podstawową wiedzę o miejscu iberystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

K_W12 ma elementarną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie

K_W15 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

K_W16 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń

- student UMIE:

K_U01 potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach

K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa,

K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych

K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K-U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa

K-U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

- student posiada następujące KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

K_K08 ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku hiszpańskim

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie przez studenta min. 60% z egzaminu końcowego. Istnieją dwa terminy egzaminu: (czerwcowy i wrześniowy)

Oceny:

5 = 90% - 100% (bardzo dobry)

4+ = 84% - 89% (dobry plus)

4 = 77% - 83% (dobry)

3+ = 70% - 76% (dostateczny plus)

3 = 60% - 69% (dostateczny)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)