University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Spain

General data

Course ID: 3305-HH-SEM-LIC
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: History of Spain
Name in Polish: Historia Hiszpanii
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
(in Polish) Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Spanish
Type of course:

B.Sc. seminars

Requirements:

History of Spain, part I (Historia de España, 1.ª parte) 3305-HKH-11c1
The History of Spanish Culture, part 1 lecture 3305-HKH-11w

Prerequisites (description):

(in Polish) Aby móc uczestniczyć w niniejszym seminarium, student:


- musi zaliczyć pełny kurs historii w kulturze Hiszpanii, realizowany na I i II roku studiów I stopnia;

- powinien wykazywać się znajomością języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Na seminarium licencjackim omawiana jest historia Hiszpanii od starożytności po czasy współczesne, ze szczególnym naciskiem na epokę nowożytną. Zakres tematów zależy w dużej mierze od zainteresowań studentów, manifestujących się poprzez wybór tematu pracy licencjackiej. Omawiana jest także metodologia badań historycznych. Studenci oglądają ponadto i omawiają filmy o charakterze kulturowym, społecznym i historycznym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii, zwłaszcza od czasów nowożytnych. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszamy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Dodatkowym elementem są filmy dotyczące historii i kultury Hiszpanii, a także zagadnień społecznych; swobodne dyskusje na ich kanwie pozwalają studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje w podgrupach, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej.

Bibliography: (in Polish)

• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010

• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007

• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

• Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Learning outcomes: (in Polish)

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:

Wiedza

• K_W02, K_W03, K_W04:

• posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych;

• posiądzie podstawowy zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii;

• posiądzie podstawowy aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii;

Umiejętności

• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;

• K_U02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii

• K_U04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych

• K_U05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

• K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

• K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

• K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych

• K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

Kompetencje społeczne:

• nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości;

• będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność.

• K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata

• K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej

Po ukończeniu dwóch semestrów seminarium student powinien napisać pracę licencjacką oraz złożyć ustny egzamin licencjacki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę z seminarium składa się:

• obecność na zajęciach

• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, referaty)

Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na przestrzeni I semestru monitorowany i wspomagany jest postęp studenta w wyborze tematu i wyszukiwaniu bibliografii. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę. W trakcie II semestru wyznaczane są daty, gdy student powinien przynosić kolejne fragmenty pracy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)