Culture of Spain and Latin America Regions
General data
Course ID: | 3305-KRHAL-21 |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Culture of Spain and Latin America Regions |
Name in Polish: | Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej |
Organizational unit: | Institute of Iberian and Ibero-American Studies |
Course groups: |
(in Polish) Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Basic subjects for second year first degree Hispanic studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Spanish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) wymagana jest znajomość języka hiszpańskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów, odbiór prelekcji oraz aktywny udział w zajęciach |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są zasadniczym cechom wyróżniającym kulturę hiszpańską i latynoamerykańską na tle innych kultur świata. Nacisk położony jest na powiązania kulturowe między Hiszpanią a poszczególnymi regionami Ameryki Łacińskiej i wzajemne wpływy oraz interakcje kulturowe między kontynentami. |
Full description: |
(in Polish) Studenci poznają podstawowe cechy wyróżniające i składające się na tożsamość kulturową regionów Ameryki Łacińskiej oraz zasadnicze cechy kultury hiszpańskiej. Jest to niezwykle ważne, zważywszy na rozmiary studiowanego obszaru. Regiony kulturowe rzadko pokrywają się tu z granicami państw narodowych, choć jednocześnie składają się na tożsamość narodową poszczególnych państw. Tematyka zajęć jest pierwszoplanowa dla prawidłowej analizy istoty produkcji dzieł artystycznych i oferuje niezbędny kontekst. Kurs zawiera podstawowe elementy geografii, gdyż kultura regionów Ameryki Łacińskiej nierozerwalnie związana jest z naturą tych regionów. W warstwie meta, kurs powiązany jest w szczególności z przedmiotem Sztuka Ameryki Łacińskiej oraz Animacja Kultury. Przedmiot powiązany jest także z Literaturą Ameryki Łacińskiej, w której znajdują odzwierciedlenie liczne tropy kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych obszarów (np. figura gaucho w literaturze argentyńskiej), nie zawsze łatwe do zidentyfikowania przez studenta. Tematyka ta jednocześnie stanowi materię potrzebną do późniejszej pracy w roli animatora kultury zorientowanego na kraje Ameryki Łacińskiej, w Instytucjach Kultury oraz w przemyśle turystycznym. Zajęcia głównie synchroniczne oparte na prezentacji materiału przez prowadzące oraz lekturze tekstów i dyskusji na ich podstawie w czasie zajęć. Niektóre spotkania polegały będą na aktywnym słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzące. Rozwija to umiejętność zrozumienia różnych wersji j. hiszpańskiego z Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki. Zakres poszczególnych tematów: Koncepcja kulturowa Ameryki Łacińskiej a ujęcia geograficzne (kontynent północno i południowoamerykański), lingwistyczne (hispanoameryka) i społeczno-polityczne. Główne cechy kulturowe i społeczno-gospodarcze Ameryki Łacińskiej. Wymiana Kolumbowa. HISZPANIA Hiszpania trzech kultur Muzeum Prado. kultura dworska Barok jako łącznik kulturowy między Hiszpanią a Ameryką Łacińską Semana Santa a kultura REGION KARAIBSKI Kolumbia - wybrzeże karaibskie. Cartagena de Indias. Karnawał Barranquilla Kolumbia - region Cauca (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kawy) REGION ANDYJSKI Ekwador (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kakao). Wyspy Galapagos. C. Darwin a Ameryka Łacińska Boliwia, Peru, Ekwador - zróżnicowanie regionalne (wybrzeże-góry-Amazonia) Indianie andyjscy, ruchy indiańskie koka i cocaleros Złoto. Znaczenie złota w okresie kolonialnym. Muzea złota. Sztuka złotnicza. Główne kierunki sztuki reprezentatywne dla kultury regionów omawianych obszarów Sztuka ludowa omawianych obszarów. Rzemiosło. REGION CONO SUR Argentyna - pampa. gauchos. Buenos Aires. MEKSYK Meksyk- wpływ religii katolickiej na formowanie się tożsamości narodowej meksykanów.Virgen de Guadalupe. Retablos. Meksyk - kultura popularna |
Bibliography: |
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF “Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre” Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos” Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval” |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych K_W04 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; |
Assessment methods and assessment criteria: |
El requisito indispensable para aprobar la asignatura es: la asistencia a las clases (se admiten 2 ausencias injustificadas). La nota final consiste en: nota del aula, tareas, presentación sobre un tema seleccionado del curso |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 54 places
|
|
Coordinators: | Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Group instructors: | Ewa Grajber, Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Short description: |
El objetivo de las clases es presentar las características de las regiones de España y de los países hispanohablantes de América Latina, con especial énfasis en la historia y el patrimonio cultural de los pueblos que las habitaron en el pasado, así como la sociedad, sus costumbres y tradiciones cultivadas. |
|
Full description: |
El objetivo del curso es: 1. familiarizar a los estudiantes con la diversidad cultural de España, vista como parte del Mediterráneo. 2. familiarizar al estudiante con las principales características específicas de las regiones latinoamericanas. Los habitantes de esta región representan aproximadamente el 90% de todos los hispanohablantes. El curso presentará la diversidad cultural de América Latina en el ejemplo de regiones seleccionadas que pertenecen a países como México, Perú, Ecuador, Bolivia, Colombia, Argentina y otros. 3. presentación de las conexiones culturales entre España y antiguas propiedades (principalmente europeas) de España y América Latina, así como las influencias culturales de otros continentes en la cultura de España y América Latina. |
|
Bibliography: |
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval” “Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre” Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos” |
Copyright by University of Warsaw.