Literatura hiszpańska cz.1 wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LH1-21w |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura hiszpańska cz.1 wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć zaliczone z I roku i pierwszego semestru II roku studiów licencjackich takie przedmioty jak wstęp do literaturoznawstwa i wiedza o kulturze oraz posiąść wiedzę ogólną z zakresu literatury w kulturze hiszpańskiego średniowiecza i renesansu, po to by móc ją zastosować do ćwiczeń polegających na lekturze i analizie wybranych tekstów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład "Literatura w kulturze hiszpańskiej I" stanowi pierwszy etap studiów nad literaturą hiszpańską i obejmuje okresy średniowiecza , renesansu i części baroku.Osadzony jest w kontekście kulturowym tych trzech wielkich epok literacko-kulturowych. W części pierwszej, poświęconej okresowi średniowiecza, przedstawione są kolejno takie zagadnienia jak zmiany społeczne warunkujące powstawanie specyficznej literatury dla określonego typu odbiorcy, narodziny i ewolucja poszczególnych rodzajów i gatunków literackich. W części drugiej, obejmującej okres renesansu i części baroku zwrócona jest szczególna uwaga na porównanie z okresem średniowiecza i na nowe funkcje literatury i jej twórców, na odnowę poezji lirycznej i początki powieści hiszpańskiej oraz na teatr renesansowy w przeciwstawieniu do teatru średniowiecznego.Z okresu baroku omawiana są poezja i proza ze szczególnym uwzględnieniem "Don Kichota" Cervantesa. |
Pełny opis: |
Wykład "Literatura w kulturze hiszpańskiej I" stanowi pierwszy etap studiów nad literaturą hiszpańską i obejmuje okresy średniowiecza, renesansu i części baroku.Osadzony jest w kontekście kulturowym tych trzech wielkich epok literacko-kulturowych. W części pierwszej, poświęconej okresowi średniowiecza, przedstawione są kolejno takie zagadnienia jak zmiany społeczne warunkujące powstawanie specyficznej literatury dla określonego typu odbiorcy, kultura oficjalna a ludowa kultura śmiechu (Arcipreste de Hita), epika ("Pieśń o moim Cydzie"), główne ośrodki kultury średniowiecznej, początki i rozwój poezji lirycznej, rola żonglerów w średniowiecznym systemie kultury literackiej, dworski obieg literacki wobec tradycyjnej poezji ludowej, proza historyczna i dydaktyczna, początki noweli i powieści, elementy średniowieczne i już renesansowe ("Celestyna" Fernanda de Rojas), narodziny teatru. W części drugiej, poświęconej okresowi renesansu,omawiane są zmiany ekonomiczno-społeczne i ich wpływ na zmiany w systemie kultury, nowe pojmowanie świata, nowe funkcje literatury i twórców, specyfika i oryginalność hiszpańskiego renesansu na tle renesansu europejskiego, wpływy poezji włoskiej (relacja Petrarca-Garcilaso de la Vega),walka między zwolennikami szkoły "włoskiej" a szkoły " kastylijskiej " (Fray Luis de León i Fernando de Herrera), odnowa bądź narodziny nowych gatunków literackich (powieść łotrzykowska,etc.),literatura ascetyczna i mistyczna (św. Teresa z Avila i św. Jan od Krzyża) oraz teatr renesansowy przeciwstawiony teatrowi średniowiecznemu. W części poświęconej barokowi omawiana jest poezja (Góngora i Quevedo) i proza, ze szczególnym uwzględnieniem "Don Kichota" i "Nowel przykładnych" Cervantesa. |
Literatura: |
J.L.Alborg, Historia de la literatura espanola,t.I,Gredos,Madrid,1972. A.Deyermond, Historia y critica de la literatura espanola,t.I, Ed.Critica, Barcelona,1980. J.Garcia López, Historia de la literatura espanola, Ed.Vicens-Vives, Barcelona, 1973. F.Pedraza y M.Rodriguez Caceres, Manual de literatura espanola, t.I,II,Cenlit Ediciones,Tafalla (Navarra),1981. A.Valbuena Prat, Historia de la literatura espanola,t.I, Ed.Gustavo Gili, Barcelona,1981. C.Alvar ,A.Gómez Moreno, F.Gómez Redondo, La prosa y el teatro en la Edad Media, Madrid,1991. B.López Bueno, La renovación poetica del Renacimiento al Barroco, Madrid,2006. M.A.Perez Priego, Teatro renacentista, Barcelona,1986. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada podstawowe wiadomości o najważniejszych dziełach literatury hiszpańskiego Średniowiecza i Renesansu oraz o liryce i prozie Baroku. Zna źródła literackie takich mitów kultury hiszpańskiej jak Cyd, Celestyna, Łazik z Tormesu i Don Kichot. Jest świadom występowania bardzo zróżnicowanej tematyki i różnych rejestrów w literaturze omawianych okresów. Potrafi usytuować omawiane dzieła literackie w szerszym kontekście kulturowym. Rozumie omawiane teksty w zmodernizowanej wersji językowej. Potrafi analizować i interpretować dzieło literackie z zastosowaniem wiedzy teoretycznej nabytej we wcześniejszych semestrach. Rozumie ewolucję gatunków literackich. Dostrzega oryginalne cechy w dziełach uznanych za wybitne. Umie systematyzować in oceniać krytycznie poznawane treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest zaliczenie towarzyszących mu ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.