History of Italian Cinema I
General data
Course ID: | 3321-Z19F07-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | History of Italian Cinema I |
Name in Polish: | Historia kina włoskiego I |
Organizational unit: | Department of Italian Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach przedstawiane są zagadnienia dotyczące historii kina włoskiego od jego początków, ze szczególnym uwzględnieniem takich nurtów, jak neorealizm, commedia all'italiana, kino autorskie począwszy od lat 60. po dzień dzisiejszy, oraz autorów takich, jak Antonioni, Pasolini, Bertolucci, Bellocchio, Moretti. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej jednej z najważniejszych kinematografii światowych, zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i reżyserami tworzącymi we Włoszech na przestrzeni dziesięcioleci. Jednym z kluczowych tematów dotyczących powojennej kinematografii włoskiej będzie omówienie nurtu kina autorskiego. Przedstawiona zostanie twórczość wybranych, reprezentatywnych twórców tego nurtu, Antonioniego, Pasoliniego, Bertolucciego, Bellocchia, Morettiego. Zajęcia ilustrowane są fragmentami wybranych filmów powyższych twórców, które analizowane są przez prowadzącego z udziałem słuchaczy. Omówione zostaną też takie zjawiska, jak commedia all'italiana czy kino polityczne. Zajęcia, które są kontynuacją tematyki z poprzedniego tygodnia, rozpoczynają się przypomnieniem omawianych zagadnień. Nakład pracy studenta: Wykład/konwersatorium = 30 godzin Przygotowanie do zaliczenie = 15 godzin Razem = ok. 45 godzin |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Brunetta G.P., Il ciemna italiano contemporaneo, Roma-Bari 2007 2. Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009 3. Michelangelo Antonioni, pod red. Bogusława Żmudzińskiego, Kraków 2004 4. Siciliano E., Vita di Pasolini, Milano 2005 5. Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, wybór i oprac. Tadeusz Miczka, Filmoteka Narodowa 1993. 6. Kornatowska M., Fellini, Gdańsk 2003. 7. Helman A., Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii; -w sposób podstawowy powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi; - najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty kultury i języka włoskiego. Umiejętności: absolwent potrafi: - rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; -samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.). Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kontrola obecności (3 dopuszczalne nieobecności). Test końcowy (ok. 30 pytań zamkniętych lub otwartych) lub napisanie krótkiego (3-4) strony eseju na wybrany temat z zagadnień zaproponowanych przez wykładowczynię. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.