University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Former Italian theater

General data

Course ID: 3321-Z22F03
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Former Italian theater
Name in Polish: Dawny teatr włoski
Organizational unit: Department of Italian Studies
Course groups: (in Polish) Zajęcia fakultatywne na studiach I stopnia dla studentów stacjonarnych i niestacjonarnych
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVI do XVIII. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Na przestrzeni XVI i XVII wieku na rozbitym politycznie Półwyspie Apenińskim ukształtowała się nowożytna idea teatru (praktyka i technika sceniczna, budynek teatralny, gatunki dramatyczne, teatr zawodowy, zw. komedią dell’arte, a także opera). Nowożytny teatr zawdzięcza wiele dawnej Italii, tym osiągnięciom poświęcony jest właśnie ten kurs.

Full description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVI do XVIII. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Na przestrzeni XVI i XVII wieku na rozbitym politycznie Półwyspie Apenińskim ukształtowała się nowożytna idea teatru (praktyka i technika sceniczna, budynek teatralny, gatunki dramatyczne, teatr zawodowy, zw. komedią dell’arte, a także opera). Nowożytny teatr zawdzięcza wiele dawnej Italii, tym osiągnięciom poświęcony jest ten kurs.

Zagadnienia omawiane na kursie:

- odrodzenie teatru (komedia, tragedia, dramat pasterski; architektura teatralna; scena oraz spektakl)

- narodziny oraz rozwój teatru zawodowego (komedia dell’arte: definicja zjawiska oraz cechy konstytutywne, zespół, repertuar, aktorka, struktura ról)

- powstanie opery

- barokowe formy teatralne

- odnowa teatru włoskiego w XVIII wieku

- teatr włoski w Europie i w Polsce (XVI-XVIII wiek)

Lektury:

Leone Di Somi Dialogi w sprawach sceny, [w:] A. Nicoll, Dzieje teatru, Warszawa 1959.

Niccolò Machiavelli, Mandragora, w: Dramaturgia włoska XVI wieku. Niccolò Machiavelli, Mandragora, Gian Giorgio Trissino, Sofonisba, Torquato Tasso, Amintas, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.

Pierwszy kontrakt aktorów dell’arte, [w:] M. Surma-Gawłowska, Komedia dell’arte, Kraków 2015, s. 207-209.

Mowa Adriana Valeriniego z Werony na śmierć boskiej Vincenzy; Kronika spisana przez Giuseppe Pavoniego z okazji uroczystych obchodów wesela…, [w:] M. Surma-Gawłowska, Komedia dell’arte, Kraków 2015, s. 226-234.

Siro Ferrone, Metoda kompozycyjna komedii dell’arte, [w:] Teatr dell’arte, Warszawa 2016.

Anne MacNeil, Muzyka i kobiety w komedii dell’arte w końcu XVI wieku, [w:] Teatr dell’arte, Warszawa 2016.

Carlo Goldoni, Sługa dwóch panów [w:] Tenże, Komedie, Warszawa 1957.

Carlo Goldoni, Teatr komediowy, Gdańsk 2012.

Carlo Gozzi, Miłość do trzech pomarańczy (fragm.); Prosty wywód..., Niepotrzebne wspomnienia, w: O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego, Warszawa 1993, ss. 276-285.

Materiały do zajęć dostępne będą dla uczestników na platformie Kampus2.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa bibliografia:

Dramaturgia włoska XVI wieku. Niccolò Machiavelli, Mandragora, Gian Giorgio Trissino, Sofonisba, Torquato Tasso, Amintas, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, seria „Dawna literatura włoska. Studia i źródła. T. II.

Łukaszewicz J., Carlo Goldoni w polskim Oświeceniu, Wrocław 1997.

Maślanka-Soro M., Powrót Melpomeny. Tragedia włoska od średniowiecznego odrodzenia po renesansowy rozkwit, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.

Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII w., Universitas, Kraków 2008.

Niccol A., Dzieje teatru, tł. A. Dębnicki, PIW, Warszawa 1959.

O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego: poetyki, manifesty, komentarze, pod red. E. Udalskiej, PWN, Warszawa 1989.

Surma-Gawłowska M., Komedia dell’arte, Kraków 2015.

Teatr dell’arte, red. D. Sosnowska, WUW, Warszawa 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

K_W01 - powiązania literaturoznawstwa włoskiego z dyscypliną nauki o sztuce (teatr, malarstwo, muzyka);

K_W05 - powiązania dawnej włoskiej literatury dramatycznej z procesami historyczno-kulturowymi;

K_W06 - najważniejsze wydarzenia z historii kultury Półwyspu Apenińskiego na przestrzeni XVI-XVIII wieku;

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U03 - rozpoznawać różne gatunki dramatyczne, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznokulturowym (XVI-XVIII w.) oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii;

K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie historii teatru i dramatu włoskiego (XVI-XVIII w.) z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K02- udziału w życiu teatralnym, wypełniania zobowiązań w ramach zajęć;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Trzy testy do zaliczenia dostępne na platformie Kampus2, otwierane sukcesywnie w określonym czasie (nie przez cały czas trwania kursu).

Skala ocen:

Ocena dostateczna 50%

Ocena dostateczna + 60%

Ocena dobra 70%

Ocena dobra + 80%

Ocena bardzo dobra 90%

Ocena celująca 95%

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jolanta Dygul
Group instructors: Jolanta Dygul
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded test
Seminar - Graded test

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jolanta Dygul
Group instructors: Jolanta Dygul
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded test
Seminar - Graded test
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)