Anthropology of Culture
General data
Course ID: | 3401-0AK-OGz |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Anthropology of Culture |
Name in Polish: | Antropologia kulturowa |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The main issue of the subject are the analyses of cultural differentiations of societies. The analyses are concerned with the patterns and content of contemporary cultures but they include also references to the older cultures and cultures of groups which has just been disappearing. |
Full description: |
The main issue of the subject are the analyses of cultural differentiations of societies. The analyses are concerned with the patterns and content of contemporary cultures but they include also references to the older cultures and cultures of groups which has just been disappearing. |
Bibliography: |
Literatura podstawowa: - Alan Barnard Antropologia PIW, Warszawa 2006 - Chris Hann Antropologia społeczna WUJ, Kraków 2008 - Ewa Nowicka Świat Człowieka – świat kultury. Wydanie nowe PWN, Warszawa 2007 - Jack David Eller Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy WUJ, Kraków2012 Literatura uzupełniająca: - Marian Kempny, Ewa Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej PWN, Warszawa 2003 - Marian Kempny, Ewa Nowicka Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje PWN, Warszawa 2004 - Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka – Grajper (red.) Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa 2007 - Linda Stone Pokrewieństwo i płeć kulturowa WUJ, Kraków 2012 - Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska – Kania, Jerzy Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej PWN, Warszawa 1975 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Uczestnicy zajęć: 1. Umieją odpowiedzialnie prezentować problemy antropologii jako dyscypliny naukowej 2. Znają podstawowe pojęcia z antropologii kulturowej 3. Umieją przedstawić kluczowe elementy każdej kultury (strukturę społeczną, relacje rodzinne, typ gospodarki, relacje władzy, kulturowy aspekt płci, warunkowane społecznie sposoby myślenia) 4. Umieją samodzielnie przeprowadzić analizę wybranego zjawiska kulturowego 5. Znają kwestie praktycznego zastosowania antropologii kulturowej (np. w mediacjach i rozwiązywaniu konfliktów, identyfikacji problemów związanych z uczestnictwem w życiu społecznym) 6. Umieją konfrontować własny punkt widzenia z poglądami odmiennymi 7. Posiadają zdolność do zaakceptowania odmienności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: metodą jest zaliczenie ustne, w trakcie którego sprawdzona zostaje znajomość głównych obszarów zainteresowania antropologii, jej przemian oraz współczesnych pól badawczych. Student zna także sposoby tworzenia analiz antropologicznych i teoretycznych sposobów łączenia obserwowanych faktów. Nabywa także wiedzę na temat innych niż europejskie i zachodnie sposobów organizacji życia społecznego, instytucji, systemów wierzeń i wyobrażeń o świecie. Kryterium oceny jest stwierdzony zakres wiedzy studenta W zakresie umiejętności: metoda jest zaliczenie ustne, w trakcie którego sprawdzona zostaje umiejętność analizy zjawisk kulturowych wychodzących poza zakres stereotypowej wiedzy potocznej, umiejętność dostrzegania związków między poszczególnymi obszarami kultury, potrafi przełożyć aparat pojęciowy antropologii na zjawiska doświadczane przezeń na co dzień i dostrzec analogie między nimi a studiami przypadków poznanymi w trakcie wykładu. Kryterium oceny jest stwierdzony zakres umiejętności studenta W zakresie uczuć i postaw: metodą oceny jest zaliczenie ustne, w którego trakcie sprawdzone zostają kompetencje społeczne studenta takie jak: uwrażliwienie na zróżnicowanie kulturowe, otwartość na inne punkty widzenia, skłonność do poszukiwania kompromisów między nimi, intelektualną elastyczność w kontaktach z osobami reprezentującymi inne kultury, większą świadomość kultury własnej i jej wartości Kryterium oceny jest stwierdzony zakres kompetencji studenta |
Copyright by University of Warsaw.