(in Polish) Emisja głosu
General data
Course ID: | 3401-0EG-OGz |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą zdobyciu kompetencji związanych z bezpiecznym i skutecznym posługiwaniem się głosem w pracy zawodowej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą zdobyciu kompetencji związanych z bezpiecznym i skutecznym posługiwaniem się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych i poprawę techniki mówienia. Nakład pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane – 15 - przygotowanie do zajęć – 15 godz. -przygotowanie do zaliczenia – 20 godz. Razem: 50 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Ciecierska- Zajdel B., (2020), Trening głosu, Edgard, Warszawa. 2. Kamińska B., Milewski S., red., (2016), Logopedia artystyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk. 3. Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza. 4. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, PWST, Kraków. 5. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 6. Przybysz-Piwko M., red., (2006), Emisja głosu nauczyciela, CODN, Warszawa. 7. Śliwińska- Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., (2011), Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, IMP Łódź. 8. Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków. 9. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk. 10. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław. 12. Wysocka M., Kamińska B., Milewski S., red., (2020), Prozodia. Przyswajanie, badanie zaburzenia, terapia, Harmonia Universalis, Gdańsk 13. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu; rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu • zna sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych • zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych • zna najważniejsze zasady poprawnej wymowy w języku polskim • zna zasady higieny pracy głosem w sferze umiejętności: • umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych. • umie bezpiecznie i efektywnie wykorzystywać głos w pracy zawodowej w sferze kompetencji społecznych: • ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem mowy jako środka komunikacji • ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła: obecność, praca na zajęciach; zaliczenie ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów dykcyjnych |
Copyright by University of Warsaw.