University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Emisja głosu

General data

Course ID: 3401-0EG-OGz
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne
General university courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu kompetencji związanych z bezpiecznym i skutecznym posługiwaniem się głosem w pracy zawodowej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu kompetencji związanych z bezpiecznym i skutecznym posługiwaniem się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych i poprawę techniki mówienia.

Nakład pracy studenta/ki:

- godziny zorganizowane – 15

- przygotowanie do zajęć – 15 godz.

-przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.

Razem: 50 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Ciecierska- Zajdel B., (2020), Trening głosu, Edgard, Warszawa.

2. Kamińska B., Milewski S., red., (2016), Logopedia artystyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk.

3. Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza.

4. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, PWST, Kraków.

5. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

6. Przybysz-Piwko M., red., (2006), Emisja głosu nauczyciela, CODN, Warszawa.

7. Śliwińska- Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., (2011), Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, IMP Łódź.

8. Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków.

9. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk.

10. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk.

11. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław.

12. Wysocka M., Kamińska B., Milewski S., red., (2020), Prozodia. Przyswajanie, badanie zaburzenia, terapia, Harmonia Universalis, Gdańsk

13. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

• posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu; rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu

• zna sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych

• zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych

• zna najważniejsze zasady poprawnej wymowy w języku polskim

• zna zasady higieny pracy głosem

w sferze umiejętności:

• umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych.

• umie bezpiecznie i efektywnie wykorzystywać głos w pracy zawodowej

w sferze kompetencji społecznych:

• ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem mowy jako środka komunikacji

• ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena ciągła: obecność, praca na zajęciach; zaliczenie ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów dykcyjnych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)