University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych

General data

Course ID: 3401-0MKDRS-OG
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
General university courses
General university courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez studiujących wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez osoby studiujące wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie.

Podczas zajęć będziemy pogłębiać wiedzę o różnorodności społecznej i jej rozumienie oraz analizować ją m.in. pod względem współwystępowania, nakładania się i przenikania takich cech, przesłanek, doświadczeń i konstruktów: jak płeć, orientacja (psycho)seksualna, tożsamość płciowa, binarność i heteronormatywność w kontekście płci, norma (pełno)sprawności / ableism / niepełnosprawność, rasizm (w tym rasizm instytucjonalny) / biały przywilej / biała supremacja, neuroróżnorodność, fatfobia / grubancypancja, , doświadczenie migracji, etniczność, role i rangi społeczne oraz związanych z nimi przywileje, wykluczenia i opresje, jak również kwestie reprezentacji oraz relacje władzy i relacje pomiędzy mniejszościami a większościami w społeczeństwie.

Kwestie te ujmowane będą z perspektywy historycznej, analizy dyskursu publicznego, w tym medialnego i politycznego oraz dyskursu emancypacyjnego / empowermentowego w kontekście globalnego backlashu dotyczącego demokracji i praw człowieka, dynamiki związanej ze zmianami relacji władzy w społeczeństwie a także praw i wolności obywatelskich.

W trakcie zajęć akcent będzie kładziony na pogłębienie rozumienia omawianych zagadnień i tekstów oraz odniesienie ich zarówno do praktyki życia społecznego, własnych doświadczeń jak i edukacji akademickiej.

W trakcie zajęć osoby uczestniczące będą w równym stopniu zachęcane zarówno do życzliwej i „czułej” , jak też krytycznej lektury i analizy wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, literackich oraz tekstów kultury.

Zajęcia obejmują 14 spotkań, w tym 12 spotkań w sali i dwa wyjścia pozwalające zapoznać się z działaniem wybranych instytucji i/lub organizacji np.: organizacji pozarządowych zajmujących się kwestiami przeciwdziałania dyskryminacji.

Materiały do zajęć, m.in. lektury obowiązkowe w formie plików PDF będą w dużej mierze dostępne na platformie KAMPUS.

Wymiar czasu pracy osób uczestniczących w zajęciach :

- godziny zorganizowane: 30

- przygotowanie do zajęć: 20

- przygotowanie do zaliczenia: 20

Bibliography: (in Polish)

 Ciaputa, E., Król, A., Warat, A., Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu

 Dudzińska, A., Reprezentacja polityczna osób z niepełnosprawnościami, [w:] Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej

 Fiałkowska, K., Garapich, M. P., Mirga-Wójtowicz, E., Migracyjne ścieżki polskich Romów. „Między tradycją a zmianą: migracyjne ścieżki polskich Romów”. Raport z badań.

 Furgał E., Podwójnie wykluczeni. Osoby LGBTQ+ w autystycznej społeczności [w:] „Terapia Specjalna”, nr 7 / 2019

 Furgał, E., Dziewczyna w spektrum

 Gay, R., Głód. Pamiętnik (mojego) ciała

 Giddens, A., Socjologia (fragmenty): m.in. roz. Rasa, etniczność, migracja; seksualność i płeć - https://libra.ibuk.pl/book/103942

 Grudzińska, A., Kubin, K. (red.), Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)

 Kowalska, B., Król. A., Migalska, A., Warat, M., Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnościami ruchu, wzroku i słuchu. Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna.

 Kubin, K. (red.), (nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)

 Kubin, K. (red.), Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie”,

Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FR

 Kościańska, A., Petryk, M., Odejdź. Rzecz o polskim rasizmie

 Mamczur, M., Gruba

 Mikołajczyk-Lerman, G., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA

 Pamuła, N., Król, A., Wołowicz, A., Paradoksy widzialności: o związkach teorii queer i studiów o niepełnosprawności [w:] teksty drugie, 152-169, 2022

 Rasizm po polsku, Stowarzyszenie Polaków Pochodzenia Afrykańskiego

 Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies

 Reimann, M., Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczaniu niepełnosprawności

 Rudnicki, S., Niepełnosprawność i złożoność

 Struzik, J. (red), Niewidoczne (dla) społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Raport z badań” Fundacja Przestrzeń Kobiet

 Struzik, J. (red.), Spoza centrum widać więcej. Przeciwdziałanie dyskryminacji krzyżowej ze względu na płeć, orientację seksualną i miejsce zamieszkania. Raport z badań, Fundacja Przestrzeń Kobiet

 Wielgosz, P., Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić

 Żeglicka, K., Szarota, M., Król, A., Feministycznie o niepełnosprawności. Manifestacja/utopia

Podcasty, nagrania audio-video i treści edukacyjne dostępne w Internecie, w tym m.in.:

▪ Chimamanda Ngozi Adichie "The danger of a single story" (TED):

▪ Odcinki podcastu ""Vingardium Grubiosa" (np. s02e08 „Z pierwszej ręki: grubość i niepełnosprawność”, s02e05 „Z pierwszej ręki: grubość, czarność i rasizm”:

▪ „Kim Lee. Królowa Warszawy” (materiały dot. wystawy w Muzeum Woli w Warszawie)

▪ Vlogi Elsiego Adajewa

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć osoba studiująca:

w sferze wiedzy:

● ma wiedzę dotyczącą przedmiotu, zakresu, aparatury pojęciowej i teorii intersekcjonalnej mającej zastosowanie w studiowaniu różnorodności społecznej;

● ma wiedzę diagnostyczną o zjawiskach i procesach społecznych (na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym)

w sferze umiejętności:

● umie zbierać i analizować materiały naukowe i dane faktograficzne, dostępne w języku polskim i obcym, dotyczące zjawisk związanych z różnorodnością społeczną , potrzebne do ich rozpoznania, obserwacji i opisu

w sferze kompetencji społecznych:

● docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz dostrzega i uwzględnia w projektach społecznych ich aspekty polityczne, prawne, ekonomiczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie zajęć:

1. Obowiązkowa obecność na zajęciach

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Przygotowanie prezentacji

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak
Group instructors: Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)