University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Podstawy wiedzy o języku polskim

General data

Course ID: 3401-0PWJP-OGz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Podstawy wiedzy o języku polskim
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne IPSIR, studia zaoczne
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne
General university courses
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie właściwego posługiwania się językiem. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję przybliżyć sobie zasady poprawności i etykiety językowej, poznać zasady komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka. Zapoznają się z zasadami pisania tekstu naukowego. Zostaną wyposażeni w narzędzia umożliwiające samodzielne poszukiwanie wiedzy, jak znajomość słowników, korpusu i narzędzi internetowych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny językoznawstwa oraz kształtowaniu umiejętności właściwego posługiwania się językiem. Teoria będzie dotyczyła głównie podstawowych pojęć związanych z językoznawstwem ogólnym, w tym również normatywnym. Studenci poznają rodzaje błędów oraz mechanizmy ich powstawania, zasady etykiety językowej, komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka a także powtórzą reguły interpunkcji. Wiedza teoretyczna zostanie wykorzystana w pracy z różnego rodzaju tekstami współczesnymi. Ponadto uczestnicy zajęć zapoznają się z zasadami tworzenia tekstu naukowego, potrzebnymi przy pisaniu pracy dyplomowej. Poznają też słowniki, poradniki, Narodowy Korpus Języka Polskiego oraz zaawansowane funkcje Google (Google Scholar, Google Trends).

Bibliography: (in Polish)

M. Bańko (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

S. Dubisz (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

M. Hebal-Jezierska, 2019, Wybrane problemy z wprowadzeniem prostego języka, „Oblicza Komunikacji” nr 11, Uniwersytet Wrocławski, 17-26.

T. Karpowicz, 2009, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa.

J. Linde-Usiekniewicz, M. Łaziński, 2022, Język niedyskryminujący, w: red. M. Bańko: Polszczyzna na co dzień, wyd. III, Warszawa, 785-814.

A. Markowski, 2003, Poradnik prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Wilga.

A. Markowski, 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.

A. Markowski (red.), 2012, Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa.

A. Małocha-Krupa, 2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław.

K. Mosiołek-Kłosińska (red.), 2015, Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa.

T. Piekot, G. Zarzeczny, E. Moroń, 2017, Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl, (w:) K. Kłosińska, R. Zimny (red.), Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 251-265.

J. Szpyra-Kozłowska, 2021, Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci. Kraków: Univeritas.

A. Walkiewicz, 2022, Językowe wykładniki niebinarności płci w polszczyźnie. Część 1: Wprowadzenie do problematyki i próba semantyzacji, Prace językoznawcze XXIV 1: 85-100.

A. Wrzesień, T. Piekot, W. Wysocki, 2021, Dlaczego artykuły naukowe warto pisać prostym językiem. Biuletyn PTO NOWOTWORY 6: 78–79.

P. Żmigrodzki, Wielki słownik języka polskiego, link: https://wsjp.pl/.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa i potrafi się nimi posłużyć;

- stara się posługiwać polszczyzną zgodnie z zasadami poprawności, etykiety językowej i szacunku;

- dostosowuje dobór środków języka do wieku, możliwości i funkcji społecznej odbiorcy;

- wypowiada się skutecznie, prosto i przystępnie;

- rozpoznaje typy błędów językowych i mechanizmy ich powstawania;

- potrafi analizować teksty współczesne pod kątem normatywnym;

- zna zasady tworzenia tekstu naukowego;

- zna niektóre słowniki, poradniki oraz funkcje Google (Google Trends i Google Scholar);

- potrafi korzystać z Narodowego Korpusu Języka Polskiego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) zaliczenie sprawdzianu z materiału omawianego na zajęciach na min. 60%;

2) obecności (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona);

3) praca na zajęciach.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Monika Jabłońska
Group instructors: Monika Jabłońska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)