(in Polish) Podstawy wiedzy o języku polskim
General data
Course ID: | 3401-0PWJPz-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy wiedzy o języku polskim |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
General university courses General university courses in Institute of Social Prevention and Resocialization General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie właściwego posługiwania się językiem. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję przybliżyć sobie zasady poprawności i etykiety językowej, poznać zasady komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka. Zapoznają się z zasadami pisania tekstu naukowego. Zostaną wyposażeni w narzędzia umożliwiające samodzielne poszukiwanie wiedzy, jak znajomość słowników, korpusu i narzędzi internetowych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny językoznawstwa oraz kształtowaniu umiejętności właściwego posługiwania się językiem. Teoria będzie dotyczyła głównie podstawowych pojęć związanych z językoznawstwem ogólnym, w tym również normatywnym. Studenci poznają rodzaje błędów oraz mechanizmy ich powstawania, zasady etykiety językowej, komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka a także powtórzą reguły interpunkcji. Wiedza teoretyczna zostanie wykorzystana w pracy z różnego rodzaju tekstami współczesnymi. Ponadto uczestnicy zajęć zapoznają się z zasadami tworzenia tekstu naukowego, potrzebnymi przy pisaniu pracy dyplomowej. Poznają też słowniki, poradniki, Narodowy Korpus Języka Polskiego oraz zaawansowane funkcje Google (Google Scholar, Google Trends). |
Bibliography: |
(in Polish) M. Bańko (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. S. Dubisz (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. M. Hebal-Jezierska, 2019, Wybrane problemy z wprowadzeniem prostego języka, „Oblicza Komunikacji” nr 11, Uniwersytet Wrocławski, 17-26. T. Karpowicz, 2009, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa. J. Linde-Usiekniewicz, M. Łaziński, 2022, Język niedyskryminujący, w: red. M. Bańko: Polszczyzna na co dzień, wyd. III, Warszawa, 785-814. A. Markowski, 2003, Poradnik prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Wilga. A. Markowski, 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa. A. Markowski (red.), 2012, Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa. A. Małocha-Krupa, 2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław. K. Mosiołek-Kłosińska (red.), 2015, Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa. T. Piekot, G. Zarzeczny, E. Moroń, 2017, Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl, (w:) K. Kłosińska, R. Zimny (red.), Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 251-265. J. Szpyra-Kozłowska, 2021, Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci. Kraków: Univeritas. A. Walkiewicz, 2022, Językowe wykładniki niebinarności płci w polszczyźnie. Część 1: Wprowadzenie do problematyki i próba semantyzacji, Prace językoznawcze XXIV 1: 85-100. A. Wrzesień, T. Piekot, W. Wysocki, 2021, Dlaczego artykuły naukowe warto pisać prostym językiem. Biuletyn PTO NOWOTWORY 6: 78–79. P. Żmigrodzki, Wielki słownik języka polskiego, link: https://wsjp.pl/. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa i potrafi się nimi posłużyć; - stara się posługiwać polszczyzną zgodnie z zasadami poprawności, etykiety językowej i szacunku; - dostosowuje dobór środków języka do wieku, możliwości i funkcji społecznej odbiorcy; - wypowiada się skutecznie, prosto i przystępnie; - rozpoznaje typy błędów językowych i mechanizmy ich powstawania; - potrafi analizować teksty współczesne pod kątem normatywnym; - zna zasady tworzenia tekstu naukowego; - zna niektóre słowniki, poradniki oraz funkcje Google (Google Trends i Google Scholar); - potrafi korzystać z Narodowego Korpusu Języka Polskiego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1) zaliczenie sprawdzianu z materiału omawianego na zajęciach na min. 60%; 2) obecności (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona); 3) praca na zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Monika Jabłońska | |
Group instructors: | Monika Jabłońska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.