University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny

General data

Course ID: 3401-0RZWP-OG
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
General university courses
General university courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wiedza z zakresu pedagogiki, podstaw pracy socjalnej, procesu diagnozowania, metodyki pracy korekcyjno-wychowawczej.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentom możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Punktem wyjścia jest zapoznanie uczestników z ideą empowermentu oraz wskazanie wykorzystania tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Ponadto, zajęcia przygotują do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Prezentowane kwestie wskażą studentom możliwości stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami.

Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentce/studentowi możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Zapozna uczestniczkę/uczestnika zajęć z ideą empowermentu oraz wskaże wykorzystanie tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Student pozna wyniki badań na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w kontekście specyficznych zachowań problemowych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ponadto, przedmiot przygotuje do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia jednostki i grupy w sytuacji kryzysowej. Studentka/student nabędzie umiejętność pracy na zasobach poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Założeniem przedmiotu jest również wskazanie źródeł i przyczyn uprzedzeń i nietolerancji oraz strategii przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji. Przedmiot przygotuje studentkę/studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Analiza „dobrych praktyk” dotyczących udzielania wsparcia, pomocy bądź terapii pozwoli na podniesienie efektowności w przyszłej pracy z rodziną z wieloma problemami. Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym.

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach (godziny kontaktowe)– 30 godz.

przygotowanie do zajęć – 30 godz.

przygotowanie do moderowania tematu – 10 godz.

przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.

Razem: 90 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Jarczyńska, J. (2017) Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych, Pedagogika XXXIV/2/2017.

2. Krasiejko, I. (2019) Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Warszawa: Defin.

3. Kulesza, M. (2017) Rodzinne zasoby w pedagogice i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa: Defin.

4. Łoś, M., Hawrot, A., Grzelak, S., Balcerzak, A. (2017). Mapa czynników ryzyka i chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Raport z badań NPZ.IX_17.2017. Warszawa.

5. Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

6. Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania (2020), red. A. Gulczyńska, I. Rotberg, Warszawa: Difin

7. Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną (2014), red. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Nowa Praca Socjalna, Warszawa.

8. Wysocka E. (2015) Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: WUŚ.

9. Youth Participation and Solidarity, Handbook for Students and Teachers of Social Professions (2022), red. E. Bielecka Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 ma interdyscyplinarną i diagnostyczną wiedzę na temat pracy z rodziną z wieloma problemami

 ma wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów na rzecz rozwoju czynników chroniących oraz redukowania i zapobiegania występowaniu czynników ryzyka w rodzinie

w sferze umiejętności:

 umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów występujących w rodzinie

 potrafi współdziałać i pracować w grupie w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych

w sferze kompetencji społecznych:

 ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju

 docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom oraz ograniczania szkód występujących w rodzinie z grupy ryzyka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie)

- zaliczenie ustne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)