University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Deinstytucjonalizacja – nowa jakość polityki społecznej

General data

Course ID: 3401-FAK-DIz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Deinstytucjonalizacja – nowa jakość polityki społecznej
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Elective courses (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wiedza podstawowa z zakresu polityki społecznej

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę deinstytucjonalizacji jako nowego kierunku/paradygmatu polityki społecznej. DI to proces przejścia od pomocy i opieki zakładowej do wsparcia społecznego świadczonego w sposób środowiskowy z wykorzystaniem różnorodnych zasobów i infrastruktury lokalnych społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem dążenia do zastąpienia placówek długookresowej całodobowej opieki innymi rozwiązaniami organizacyjnymi. Studenci poznają zarówno założenia polityki DI jak i praktyczne formy jej stosowania odnoszące się do pracy z różnymi grupami wrażliwymi: osobami z niepełnosprawnościami, migrantami, osobami bezdomnymi, a także odnoszące się do transformacji różnego typu instytucji.

Full description: (in Polish)

Deinstytucjonalizacja w ujęciu programowania polityk publicznych to proces przejścia od pomocy i opieki zakładowej do wsparcia socjalnego i społecznego świadczonego w sposób środowiskowy z wykorzystaniem różnorodnych zasobów i infrastruktury lokalnych społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem dążenia do zastąpienia placówek długookresowej całodobowej opieki innymi rozwiązaniami organizacyjnymi. Takie rozumienie, choć kojarzy preferencje dla określonych rozwiązań organizacyjnych (sfera zarządzania publicznego) ze społecznymi aspektami dokonującej się zmiany (sfera polityki społecznej jako działania podtrzymującego i przetwarzającego ład zbiorowy), nie uwypukla w wystarczającym stopniu znaczenia zaangażowania społecznego (pracy środowiskowej) jako podstawowej siły zmiany społecznej, a przede wszystkim nie przystaje do rozumienia instytucji w naukach społecznych. W polityce deinstytucjonalizacji nie chodzi przy tym o proste zmiany organizacyjne, ale przeformatowanie podstaw ładu zbiorowego, tak aby instytucje opieki, pomocy i wsparcia maksymalnie zakorzeniały się w środowisku życia ludzi i tym samym były zasadniczo odmienne od placówek wsparcia jako instytucji totalnych w ujęciu Ervinga Goffmana. Tak ujmowany „proces deinstytucjonalizacji” wymaga długoterminowej strategii w zakresie programowania i wdrażania działań publicznych, której elementem, powinna być alokacja odpowiednich środków na rozwój alternatywnych (wobec instytucji o charakterze zamkniętych placówek długookresowego całodobowego pobytu) usług środowiskowego wsparcia na poziomie lokalnym. DI jest procesem publicznym i społecznym ukierunkowanym na rozwój usług w społeczności, tak by ostatecznie wyeliminować potrzebę opieki instytucjonalnej.

Bibliography: (in Polish)

Lizut J., Grewiński M. (red.), Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej. Szanse i zagrożenia (2021), Warszawa

Goffman E. (2011). Instytucje totalne. Gdańsk: GWP.

Grewiński M., Kamiński S. (2007). Obywatelska polityka społeczna. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Zbyrad T. (2016). Od instytucjonalizacji opieki ku deinstytucjonalizacji. Wyzwania polityki społecznej i szanse rozwoju. W: A. Furmańska- -Maruszak, A. Wójtewicz (red.), Polityka społeczna wobec wyzwań demograficznych i przemian społecznych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.

Fijołek-Głowacka, K. (2021). Uspołecznienie, upodmiotowienie, personalizacja. Czas na deinstytucjonalizację. Instytut Spraw Obywatelskich. https://instytutsprawobywatelskich.pl/uspolecznienie-upod miotowienie-personalizacja-czas-na-deinstytucjonalizacje/

Krzyszkowski, J. (2018). Deinstytucjonalizacja usług dla seniorów jako element polityki senioralnej. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 43/3/2018.

Ogólnoeuropejskie wytyczne dotyczące przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności. Europejska Grupa Ekspertów ds. Przejścia od Opieki Instytucjonalnej do Opieki świadczonej na poziomie Lokalnych Społeczności. (2012). Europejska Grupa Ekspertów ds. Przejścia od Opieki Instytucjonalnej do Opieki świadczonej na poziomie Lokalnych Społeczności, Bruksela.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka będzie

w sferze wiedzy:

 posiadał wiedzę o koncepcji i polityce deinstytucjonalizacji

 miał wiedzę o rozwiązaniach stymulujących deinstytucjonalizację

w sferze umiejętności:

 potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę na temat mechanizmów deinstytucjonalizacji

 potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec różnych grup i społeczności

 potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy środowiskowej w projektowaniu oraz realizacji deinstytucjonalizacyjnych praktyk pomocowych polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia

w sferze kompetencji społecznych:

 świadomy potencjału różnych grup wrażliwych

 miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz upodmiotowienia grup defaworyzowanych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W trakcie konwersatorium przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki:

1. Ocenę aktywności i udziału w dyskusjach grupowych (pomysły i argumentacja).

2. Ocenę indywidualnych prezentacji tematycznych

3. Pisemna analizy wybranej praktyki środowiskowej

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 18 places more information
Coordinators: Bohdan Skrzypczak
Group instructors: Bohdan Skrzypczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)