(in Polish) Prawa człowieka we współczesnym świecie
General data
Course ID: | 3401-KR2-1PCWŚd |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Prawa człowieka we współczesnym świecie |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization Obligatory courses - 1st year, 2nd cycle, Criminology (weekday program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci powinni mieć podstawową wiedzę z zakresu praw i wolności człowieka, historii państwa i prawa oraz demokratycznego państwa prawnego. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu realizowane są trzy cele dydaktyczne: 1) przedstawienie ewolucji i rozwoju koncepcji praw człowieka, pokazanie, w jaki sposób prawa te postrzegana były w XX w., a jak rozumiane są obecnie; rozszerzenie katalogu podstawowych praw i wolności (prawo do ochrony danych osobowych, prawo do integralności cielesnej), 2) zagrożenia i wyzwania wobec praw człowieka w rozwoju cywilizacyjnym (prawo do ochrony prywatności a technologia, prawo do czystego środowiska naturalnego). 3) zapoznanie studentów ze standardami przestrzegania praw człowieka obowiązującymi w działalności służb publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności funkcjonariuszy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości karnej: sędziów, prokuratorów, policjantów, służby więziennej, kuratorów. |
Full description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu realizowane są trzy cele dydaktyczne: 1) przedstawienie ewolucji i rozwoju koncepcji praw człowieka, pokazanie, w jaki sposób prawa te postrzegana były w XX w., a jak rozumiane są obecnie; rozszerzenie katalogu podstawowych praw i wolności (prawo do ochrony danych osobowych, prawo do integralności cielesnej), Studenci zrozumieją, że dokumenty dotyczące praw człowieka są tzw. „żyjącym instrumentem”, i są interpretowane na nowo w związku z rozwojem nauki i technologii. Poznają także najnowszy europejski akt prawny, tj. Kartę Praw Podstawowych jak część porządku prawnego UE. 2) zagrożenia i wyzwania praw człowieka w rozwoju cywilizacyjnym; rozwój ten z jednej strony wzbogaca katalog praw człowieka (np. prawa mniejszości seksualnych) Z drugiej strony, rozwój ten stwarza realne zagrożenie dla tych praw (prawo do ochrony prywatności a technologia, prawo do czystego środowiska naturalnego). 3) zapoznanie studentów ze standardami przestrzegania praw człowieka obowiązującymi w działalności służb publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności funkcjonariuszy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości karnej: sędziów, prokuratorów, policjantów, służby więziennej, kuratorów. Ten aspekt jest wyjątkowo ważny dla studentów, którzy w przyszłości będą funkcjonariuszami służb państwowych. Nakład pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć, lektura orzeczeń Europejskiego Trybunału praw Człowieka - 30 - przygotowanie do egzaminu – 20 godz. RAZEM: 80 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Chmaj, Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016 2. D. P. L. Chong, Debating human rights, London 2014 3. M. A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2010. 4. W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011 5. M. Wiącek, W. Brzozowskie, A. Krzywoń, Prawa człowieka, Warszawa 2021 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: zna i rozumie prawa i wolności człowieka, obowiązki państwa wobec jednostki, kolizje różnych praw i dóbr i związane z tym dylematy, zrozumie ewolucję pojęcia praw człowieka i trwający proces podwyższania standardów w tym zakresie w sferze umiejętności: potrafi analizować i oceniać konkretne sytuacje, czy stanowią one naruszenie praw człowieka lub ryzyko ich naruszenia; umie identyfikować zagrożenia dla praw i wolności człowieka; umie wskazać prawne środki ochrony praw i wolności. w sferze kompetencji społecznych: pogłębi tzw. wrażliwość społeczną, będzie bardziej uważny/a na sytuacje naruszeń praw podstawowych; jest gotowy/a do profesjonalnego i etycznego odnoszenia się do osób zatrzymanych, pozbawionych wolności, zgodnie ze standardami przestrzegania praw człowieka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) a) Wiedza: przy ocenie wiedzy uwzględniane są: obecność na zajęciach, oraz egzamin ustny. b) Umiejętności: sprawdzenie umiejętności analizowania i oceny konkretnych sytuacji, czy stanowią one naruszenie praw człowieka będzie następowało w trakcie dyskusji na zajęciach oraz egzaminu. c) Kompetencje społeczne: sprawdzenie rozumienia idei praw człowieka i oraz umiejętności analizy konkretnych sytuacji społecznych nastąpi na egzaminie oraz w trakcie zajęć. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Barbara Błońska | |
Group instructors: | Barbara Błońska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.