University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Healthpromotion and prevention

General data

Course ID: 3401-PR1-1PPZz
Erasmus code / ISCED: 14.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0921) Care of the elderly and of disabled adults The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Healthpromotion and prevention
Name in Polish: Promocja i profilaktyka zdrowia
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Obligatory courses - 1st year, 1st cycle,Social Prevention and Resocialisation (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia z obszarów: zdrowia publicznego, promocji i profilaktyki zdrowotnej, problemów zdrowotnych osób niepełnosprawnych i uzależnionych, polityki i prewencji zdrowotnej.

Full description: (in Polish)

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia z obszarów: zdrowia publicznego, promocji i profilaktyki zdrowotnej, problemów zdrowotnych osób niepełnosprawnych i uzależnionych, polityki i prewencji zdrowotnej.

Badania socjologiczne wykazują powiązania między stanem zdrowia a poziomem wykształcenia, wysokością dochodów, stałą pracą, płcią i wiekiem. Głównymi wyzwaniami dla naszego kręgu cywilizacyjnego są choroby, którew 90% stanowią przyczynę zgonów, a których czynniki ryzyka można zmniejszyć lub usunąć. Zdrowie jest dobrem ogólnospołecznym i tym samym wszelkie świadczenia zdrowotne, promocja zdrowego stylu życia, akcje profilaktyczne są korzystne dla społeczeństwa jako całości.Takie podejście, prezentowane przez większość państw członkowskich Światowej Organizacji Zdrowia, doprowadziło do przyjęcia strategii "Zdrowie dla Wszystkich".

Promocja zdrowia - czyli działania zmierzające do kształtowania prozdrowotnych zachowań społeczeństwa na wszystkich poziomach jego instytucjonalizacji (rodzina, przedszkole, szkoła, praca) - coraz bardziej zaznacza się w funkcjonujących w poszczególnych krajach systemach opieki zdrowotnej. Profilaktyka i promocja zdrowia to klucz do rozwiązania wielu problemów, w tym do zatrzymania spirali wzrostu kosztów leczenia.

Bibliography: (in Polish)

1. Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy, A. Ostrowska (red.), wyd. IFiS PAN, Warszawa 2009

2. Zdrowie, Choroba, Społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2004

3. W stronę socjologii zdrowia, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2002

4. Szkice z socjologii medycyny, M. Libiszowska-Żółtkowska i inni (red.), wyd. UMCS, Lublin 1998

5.Uczelnia promująca zdrowie, Z. Kawczyńska-Butrym (red.), wyd. UMCS, Lublin 1995

6. Zdrowie w medycynie i w naukach społecznych, T.B. Kublik (red.), wyd. KUL, Stalowa Wola 2000

7. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. J. Barański (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2002

8. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medyczne. Czasopismo interdyscyplinarne” 1999, nr 17

9. W. Piątkowski, Lecznictwo niemedyczne w Polsce. Tradycja i współczesność, wyd. UMCS, Lublin 2008

10. M. Skrzypek, Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej, wyd. KUL, Lublin 2011

11. Zdrowie i choroba w badaniach socjologicznych prowadzonych na uniwersytecie medycznym w Lublinie 1995-2013, red. Włodzimierz Piątkowski, Lublin 2013

Szczegółowy wykaz lektury studenci otrzymują na pierwszych zajęciach. Komplet kopii lektur dostępny jest dla studentów w bibliotece IPSiR

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka.

- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zjawiskach społecznych i problemach społecznych.

- Ma wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących organizacji życia społecznego, struktur, instytucji i procesów stosowanych w naukach praktycznych istotnych dla pracy socjalnej.

Umiejętności

- Potrafi identyfikować i interpretować wielowymiarowe procesy i zjawiska (społeczne, psychiczne, kulturowe, prawne, polityczne, organizacyjne i ekonomiczne) i dostrzega ich związek z przyczynami problemów i trudności życiowych doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności oraz z formami zinstytucjonalizowanej pomocy i ich skutecznością.

- Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji okoliczności i sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia

- Wykorzystuje interdyscyplinarną wiedzę do rozpoznawania i określania (definiowania) potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności

Kompetencje

- Jest uważny i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej

- Jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę jest wynikiem pracy studenta na zajęciach, jego aktywizacji, znajomości lektur, a także na podstawie pisemnego sprawdzianu. Prowadzący zwraca uwagę na jakość i zakres przyswojonej wiedzy, zdobycie umiejętności przygotowywania referatów i czytania zadanych tekstów ze zrozumieniem oraz na kompetencje pracy zespołowej i ujawnianą wrażliwość społeczna niezbędną dla in spe pracownika socjalnego.

Bilans nakładu pracy studenta:

Studia niestacjonarne:

Godziny kontaktowe – 1o godz.

Przygotowanie do zajęć – 15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.

Godziny ogółem: 30 godz.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Ewa Stachowska
Group instructors: Ewa Stachowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)