University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

System of social prevention and resocialisation institutions

General data

Course ID: 3401-PR1-1SIPz
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: System of social prevention and resocialisation institutions
Name in Polish: Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Obligatory courses - 1st year, 1st cycle,Social Prevention and Resocialisation (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z formami rodzinnymi i instytucjonalnymi oraz zakresem obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowani. Zakres problemów:

- pedagog szkolny, pracownik socjalny, kurator sądowy

(kurator zawodowy, kurator społeczny), dzielnicowy

- placówki wsparcia dziennego

- placówki socjalizacyjne i interwencyjne

- formy rodzinne w opiece zastępczej

- ośrodki wychowawcze i resocjalizacyjne.

Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań.

Nakład pracy studenta:

30 – godziny kontaktowe

10 – przygotowanie się do zajęć

10 – przygotowanie prezentacji

10 – przygotowanie do zaliczenia

60 – liczba ogółem

Bibliography: (in Polish)

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (red.), Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Bielecka E. (red. ), (2006), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok.

Matyjas B. (red.), (2002), Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, tom 1-2, Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach, Akademia Świętokrzyska w Kielcach, Kielce.

Osuch M., Bojarska L. (2008), Prawa człowieka w szkole, Warszawa.

Paszkiewicz A. (2006), Podmiotowe taktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sadowego, Norbertinum, Lublin.

Pytka L. (2001), Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Racław-Markowska M. (2005), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, ISP, Warszawa.

Urban B., Stanik J. (red.), (2007), Resocjalizacja, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Obowiązujące, aktualizowane akty prawne dotyczące wymienionych w tematyce zajęć instytucji i form rodzinnych.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student będzie:

Wiedza

─ Opisywać i wyjaśniać system instytucji profilaktyczno – społecznych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych

─ Rozpoznawać i porównywać zadania, kompetencje oraz prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży

─ Interpretować zakres obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowania;

Umiejętności

─ prezentować „drogę dziecka instytucjonalnego” od placówek opiekuńczych do resocjalizacyjnych

─ wdrażać możliwości wykorzystania form rodzinnych i środowiskowych

─ analizować system wychowawczo- resocjalizujący, jak i polecać innowacyjne rozwiązania;

Kompetencje społeczne

─ wyjaśniać słuszność zastosowania danego środka socjalizacyjnego, wychowawczego czy poprawczego

─ postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu, końcowe zaliczenie pisemne

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Elżbieta Bielecka
Group instructors: Elżbieta Bielecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)