System of social prevention and resocialisation institutions
General data
Course ID: | 3401-PR1-1SIPz |
Erasmus code / ISCED: |
05.9
|
Course title: | System of social prevention and resocialisation institutions |
Name in Polish: | Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Obligatory courses - 1st year, 1st cycle,Social Prevention and Resocialisation (weekend program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z formami rodzinnymi i instytucjonalnymi oraz zakresem obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowani. Zakres problemów: - pedagog szkolny, pracownik socjalny, kurator sądowy (kurator zawodowy, kurator społeczny), dzielnicowy - placówki wsparcia dziennego - placówki socjalizacyjne i interwencyjne - formy rodzinne w opiece zastępczej - ośrodki wychowawcze i resocjalizacyjne. Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań. Nakład pracy studenta: 30 – godziny kontaktowe 10 – przygotowanie się do zajęć 10 – przygotowanie prezentacji 10 – przygotowanie do zaliczenia 60 – liczba ogółem |
Bibliography: |
(in Polish) Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (red.), Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Bielecka E. (red. ), (2006), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok. Matyjas B. (red.), (2002), Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, tom 1-2, Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach, Akademia Świętokrzyska w Kielcach, Kielce. Osuch M., Bojarska L. (2008), Prawa człowieka w szkole, Warszawa. Paszkiewicz A. (2006), Podmiotowe taktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sadowego, Norbertinum, Lublin. Pytka L. (2001), Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Racław-Markowska M. (2005), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, ISP, Warszawa. Urban B., Stanik J. (red.), (2007), Resocjalizacja, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Obowiązujące, aktualizowane akty prawne dotyczące wymienionych w tematyce zajęć instytucji i form rodzinnych. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student będzie: Wiedza ─ Opisywać i wyjaśniać system instytucji profilaktyczno – społecznych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych ─ Rozpoznawać i porównywać zadania, kompetencje oraz prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży ─ Interpretować zakres obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowania; Umiejętności ─ prezentować „drogę dziecka instytucjonalnego” od placówek opiekuńczych do resocjalizacyjnych ─ wdrażać możliwości wykorzystania form rodzinnych i środowiskowych ─ analizować system wychowawczo- resocjalizujący, jak i polecać innowacyjne rozwiązania; Kompetencje społeczne ─ wyjaśniać słuszność zastosowania danego środka socjalizacyjnego, wychowawczego czy poprawczego ─ postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu, końcowe zaliczenie pisemne |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Bielecka | |
Group instructors: | Elżbieta Bielecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.