University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sociology of Education

General data

Course ID: 3401-PR1-1SWYz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Sociology of Education
Name in Polish: Socjologia wychowania
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Obligatory courses - 1st year, 1st cycle,Social Prevention and Resocialisation (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The presentation of the education as a social process developing in the historical context of a society. The attention is paid to the competences of analysis of interrelations between the general concept of the progress in society and the model of education and of educational institutions.

The development of competences to recognize and critically analyses the relations between social structure and patterns of education related to different social strata.

The presentation of complex relations between general ideas and ideologies of education and the organization of different types of educational institutions. The development of ability to create and manage the educational institutions

The development of comparative knowledge about different national educational systems and of the ability to critical analyse their achievements and opportunities of their selective adaptation to Polish reality.

The development of competences to evaluate the educational capital of society.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji i umiejętności studentów:

1.Kształcenie myślenia o wychowaniu w kategoriach uwarunkowanego historycznie procesu społecznego. Rozwijanie umiejętności dostrzegania zależności między ogólną wizją rozwoju społecznego przyjmowaną w danych czasach a kształtem systemu edukacyjnego i dominującym modelem wychowania.

2.Kształcenie zdolności spostrzegania związków między strukturą stratyfikacji społecznej a wzorami wychowania obowiązującymi w jej poszczególnych segmentach.

3.Kształcenie umiejętności dostrzegania związków między ideowymi założeniami systemu wychowawczego a organizacją konkretnych instytucji wychowania. Kształtowanie zawodowych kompetencji w zakresie tworzenia i zarządzania instytucjami realizującymi program wychowania.

4.Rozwijanie umiejętności zdobywania wiedzy o doświadczeniach edukacyjnych i wychowawczych innych krajów i ich selektywnej adaptacji w Polskich warunkach.

5.Kształcenie umiejętności analizy i oceny potencjału edukacyjnego społeczeństwa oraz umiejętności wprowadzania innowacji edukacyjnych w praktyce zawodowej uwzględniającej tworzenie społeczeństwa opartego na wiedzy.

Tematy zajęć:

1.Wprowadzenie do socjologii wychowania. Dokonania polskich socjologów wychowania na tle rozwoju teorii socjologicznych na świecie. Prezentacje socjologicznych systemów teoretycznych odnoszących się do zagadnień wychowawczych i edukacyjnych.

2.Instytucje wychowania w ujęciu socjologicznym. Instytucje wychowania naturalnego i formalnego ? charakterystyka mechanizmów rozwoju i działania.

3.Środowiskowa różnorodność oddziaływań wychowawczych. Rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy jako instytucje wychowujące. Zmiany podstawowych funkcji instytucji wychowujących wynikające z przemian cywilizacyjnych.

4.Charakterystyka instytucji wychowania i kształcenia w Polsce. Życie rodzinne a instytucje formalne zaangażowane w proces wychowania: charakterystyka funkcji w zmienionej sytuacji społecznej, gospodarczej i cywilizacyjnej.

5.Wartości i normy w procesie wychowania. Konflikty niewspółmiernych skal wartości we współczesnym społeczeństwie polskim. System edukacji jako instytucja społeczna pośrednicząca w tworzeniu spójności społecznej w warunkach nasilonej dywersyfikacji statusu społecznego.

6.Rola religii i przekonań ideowych w wychowaniu: perspektywa socjologiczna. Pluralizm wzorów postaw i zachowań społecznych a zróżnicowanie podstaw wychowania we współczesnych społeczeństwach.

7.Zróżnicowanie typów szkół, hierarchia uniwersytetów a stratyfikacja społeczna ? kierunki zależności i konsekwencje społeczne.

8.Wzór obywatela i modelu wychowania w ustroju demokratycznym. Świadomość praw i obowiązków obywatelskich jako podstawa działalności publicznej.

9.Wychowawcza rola mediów. Charakterystyka kultury współczesnej i klimatu społecznego jako czynników kształtujących osobowość społeczną wychowanka.

10.Charakterystyka tendencji ideowych, gospodarczych i politycznych kształtujących instytucje wychowawcze współczesnej Europy na tle świata. Wartości uniwersalne i lokalne w wychowaniu jako składniki tożsamości indywidualnej i grupowej.

Informacja o warunkach zaliczenia przedmiotu:

Socjologia wychowania jest przedmiotem zaliczanym na ocenę. Podstawą uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach i pozytywna ocena z eseju na temat uzgodniony z prowadzącą na początku semestru. Esej powinien być złożony na piśmie i przedstawiony do dyskusji na ćwiczeniach.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1.Adamski Franciszek, Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

2.Bernstein Basil, Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990.

3.Bourdieu Pierre, Jean-Claude Passeron, Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006.

4.Chałasiński Józef, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1958 lub 1969.

5.Education. Culture, Economy, and Society, ed. A.H. Halsey, Hugh Lauder, Philip Brown, and Amy Stewart Wells, Oxford University Press, Oxford, New York 1997.

6.Jaspers Karl, Uwagi o wychowaniu, Znak nr (460), 9/1993.

7.Ossowska Maria, Moralność mieszczańska, Ossolineum, Wrocław, 1985.

8.Ossowska Maria, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, oraz Zapomniany uniwersytet w Salamance, w: O człowieku, moralności i nauce miscellanea, PWN, Warszawa 1983.

9.Ossowski Stanisław, Organizacja przestrzeni i życie społeczne w przyszłych osiedlach oraz Konflikty niewspółmiernych skal wartości, w: Dzieła t. 3, PWN, Warszawa 1963.

10.Pring Richard, Fides Quaerens Intellectum, maszynopis w bibliotece IPSiRu.

11.Szmatka Janusz, Socjologia wychowania ? zarys problematyki, Psychologia wychowawcza nr 3/ 1972.

12.Utrat-Milecki Jarosław, Obrepcja elit, w: Problemy społeczne w grze politycznej, red. Jadwiga Królikowska, WUW, Warszawa 2006.

13.Weber Max, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Test, Lublin 1994.

14.Włodarek Jan, Socjologia wychowania w Polsce, Wyd. UAM, Poznań 1992.

15.Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973.

Learning outcomes:

The aims of the course are Inter alia:

1. The presentation of the education as a social process developing in the historical context of a society. The attention is paid to the competences of analysis of interrelations between the general concept of the progress in society and the model of education and of educational institutions.

2. The development of competences to recognize and critically analyses the relations between social structure and patterns of education related to different social strata.

3. The presentation of complex relations between general ideas and ideologies of education and the organization of different types of educational institutions. The development of ability to create and manage the educational institutions

4. The development of comparative knowledge about different national educational systems and of the ability to critical analyse their achievements and opportunities of their selective adaptation to Polish reality.

5. The development of competences to evaluate the educational capital of society and the possibilities of introducing educational innovations in order to strengthen society based on knowledge.

Assessment methods and assessment criteria:

Tutorial hours for individual students of Pedagogy (Education), Sociology and Social Sciences. Student has to write an essay on education problems in contemporary society based on the literature. The topic of the essay is discussed with the Teacher.

(grades).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 37 places more information
Coordinators: Jadwiga Królikowska
Group instructors: Jadwiga Królikowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)