Cultural animation of local communities
General data
Course ID: | 3401-PR1-SP-WR-ASPz |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Cultural animation of local communities |
Name in Polish: | Animacja kulturowa środowisk lokalnych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien posiadać wiedzę na temat funkcjonujących w Polsce systemów instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, znać kompetencje i role pracowników społecznych w oparciu o ustawy o pomocy społecznej, a także posiadać określone kompetencje w pracy i pomocy nieletnim niedostosowanym społecznie. Powinien znać i umieć zastosować adekwatne procedury właściwe dla oddziaływań pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Notions of culture and its significance in the life of individuals, and society. Social value of culture, acquisition of cultural values during individual growth and development. Shaping of social culture during different historical periods. Categories and classes of culture, regional culture, mass culture, and elite culture. Patterns and values of regonal culture, socializations mechanics. Mass culture, media, and vehicles to deploy culture in a society. Social groups that are considered elite, modern role of elite for development of society.Enclaves of social degradation, social groups that are socially and culturally impaired. Characteristics of chosen group in selected communities. Social patterns and values that are accepted in these groups. Theoritical concepts of subculture. Subculture of poverty, patterns and values of groups within this culture. Institutions and organizations (govermental and non-governmental) implementing programs, and cultural influence. |
Full description: |
Notions of culture and its significance in the life of individuals, and society. Social value of culture, acquisition of cultural values during individual growth and development. Shaping of social culture during different historical periods. Categories and classes of culture, regional culture, mass culture, and elite culture. Patterns and values of regonal culture, socializations mechanics. Mass culture, media, and vehicles to deploy culture in a society. Social groups that are considered elite, modern role of elite for development of society.Enclaves of social degradation, social groups that are socially and culturally impaired. Characteristics of chosen group in selected communities. Social patterns and values that are accepted in these groups. Theoritical concepts of subculture. Subculture of poverty, patterns and values of groups within this culture. Institutions and organizations (govermental and non-governmental) implementing programs, and cultural influence. Role of leaders in their communities, role of school, church, and other organizations.Cultural influence and braking the influence of subculture (for example the criminal one) in corrective and penitenciary institutions. |
Bibliography: |
1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007 2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982 3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994 4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988 5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005 6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007 7. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988 8. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006 9. Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych Kultura i resocjalizacja (red.) M. Konopczyński, Pedagogium , Warszawa 2006. 10. J.Kubin, Kultura intelektualna, Elipsa, Warszawa 2006. 11. M.Partyka, Zdolni, utalentowani, twórczy, CM PPP MEN, Warszawa 1999. 12. J.Izdebska, Rodzice, dziecko, telewizja, Trans Humana, Białystok 1999. 13. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003. 14. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999. 15. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu procesu uczenia student: procesu uczenia: Wiedza • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych • identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej • wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej • rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenie stosownych programów oddziaływań kulturowych. Umiejętności • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym • posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych • umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program • posiada umiejętności integrowania społeczności lokalnych i występowania w ich imieniu. Kompetencje społeczne • potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne • pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.) Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.) Projekt działań kulturowych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.) |
Copyright by University of Warsaw.