University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural animation of local communities

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-WR-ASPz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural animation of local communities
Name in Polish: Animacja kulturowa środowisk lokalnych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
(in Polish) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien posiadać wiedzę na temat funkcjonujących w Polsce systemów instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, znać kompetencje i role pracowników społecznych w oparciu o ustawy o pomocy społecznej, a także posiadać określone kompetencje w pracy i pomocy nieletnim niedostosowanym społecznie. Powinien znać i umieć zastosować adekwatne procedury właściwe dla oddziaływań pedagogiki resocjalizacyjnej.

Mode:

Classroom

Short description:

Notions of culture and its significance in the life of individuals, and society. Social value of culture, acquisition of cultural values during individual growth and development. Shaping of social culture during different historical periods. Categories and classes of culture, regional culture, mass culture, and elite culture. Patterns and values of regonal culture, socializations mechanics. Mass culture, media, and vehicles to deploy culture in a society. Social groups that are considered elite, modern role of elite for development of society.Enclaves of social degradation, social groups that are socially and culturally impaired. Characteristics of chosen group in selected communities. Social patterns and values that are accepted in these groups. Theoritical concepts of subculture. Subculture of poverty, patterns and values of groups within this culture. Institutions and organizations (govermental and non-governmental) implementing programs, and cultural influence.

Full description:

Notions of culture and its significance in the life of individuals, and society. Social value of culture, acquisition of cultural values during individual growth and development. Shaping of social culture during different historical periods. Categories and classes of culture, regional culture, mass culture, and elite culture. Patterns and values of regonal culture, socializations mechanics. Mass culture, media, and vehicles to deploy culture in a society. Social groups that are considered elite, modern role of elite for development of society.Enclaves of social degradation, social groups that are socially and culturally impaired. Characteristics of chosen group in selected communities. Social patterns and values that are accepted in these groups. Theoritical concepts of subculture. Subculture of poverty, patterns and values of groups within this culture. Institutions and organizations (govermental and non-governmental) implementing programs, and cultural influence. Role of leaders in their communities, role of school, church, and other organizations.Cultural influence and braking the influence of subculture (for example the criminal one) in corrective and penitenciary institutions.

Bibliography:

1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007

2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982

3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994

4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988

5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005

6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007

7. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988

8. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006

9. Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych Kultura i resocjalizacja (red.) M. Konopczyński, Pedagogium , Warszawa 2006.

10. J.Kubin, Kultura intelektualna, Elipsa, Warszawa 2006.

11. M.Partyka, Zdolni, utalentowani, twórczy, CM PPP MEN, Warszawa 1999.

12. J.Izdebska, Rodzice, dziecko, telewizja, Trans Humana, Białystok 1999.

13. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003.

14. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999.

15. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu procesu uczenia student: procesu uczenia:

Wiedza

• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych

• identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej

• wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej

• rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenie stosownych programów oddziaływań kulturowych.

Umiejętności

• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym

• posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych

• umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program

• posiada umiejętności integrowania społeczności lokalnych i występowania w ich imieniu.

Kompetencje społeczne

• potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne

• pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.)

Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.)

Projekt działań kulturowych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)